Jackie… come to the dark! Keď štúdio Starbreeze vydalo prvý diel Darkness, PC verzii sa vyhli. Túto chybu napravili vývojári z Digital Extremes, ktorí nám svet Darkness ponúkajú z ich vlastného pohľadu. Zmenený grafický štýl a RPG prvky obohatili už tak nádejnú FPS. Ako teda hra dopadla? Čítajte ďalej.
Intro hry funguje ako rekapitulácia príbehu pre tých, ktorí nemali tú česť s konzolovým predchodcom. Dozviete sa, o čo v ňom vlastne išlo, a ako Jackie nakoniec temnotu vo svojom tele potlačil. No po brutálnej prestrelke v reštaurácii na začiatku druhého dielu (ktorá bola aj súčasťou hrateľného dema), nemá Jackie na výber. Ak chce prežiť, temnota sa musí opäť predrať na povrch. Dve démonické chápadlá, s hadími hlavami a zubami ostrými ako britvy, sa znova stanú neoddeliteľnou súčasťou jeho tela.
Nechcem z príbehu radšej veľa prezrádzať, pretože po dlhšej dobe je Darkness 2 hrou, v ktorej celý dej a atmosféra funguje na jednotku. Chyby sa, samozrejme, nájdu, no nie tak závažného charakteru, aby kazili dojem z hrania. Po vyzabíjaní útočníkov v reštaurácii sa Jackie vydá na cestu hľadania vinníka a krvavej pomsty. No nebude sám. Celú hru mu pomáha malý démon, ktorý ho nazýva opicou, pričom sám neustále „prdí“ alebo močí na mŕtvoly. Oblasti sú celkom rozmanité a level v zábavnom parku je asi najzábavnejší z celej hry. Jazda v strašidelnom hrade je jej vrcholom. Prelínanie hlavného príbehu s psychiatrickou liečebňou je skvelým spestrením a núti hráča zamýšľať sa nad tým, čo je vlastne skutočnosť. Trošku to celé pripomína Scorseseho film, Shutter Island, kde až do samotného konca ostáva divák na pochybách. Pri hraní Darkness sa budete cítiť podobne stratene a na konci vás dokonca čaká veľké rozhodnutie, ako celý príbeh skončí.
Pocit z akcie je výborný a môj strach z ovládania pohybu postavy, dvoch hadov a mierenia zároveň opadol po prvej pol hodine hrania. Obojručné strieľanie a ovládanie démonických hadov je intuitívne a každý si osvojí svoju vlastnú taktiku boja. Zbraní je na výber celá škála. Od pištolí, revolverov, samopalov, útočných pušiek až po moje obľúbené brokovnice. Tie majú ohromnú silu a v radoch bežných nepriateľov narobia poriadne čistky. Nechýba ani možnosť v jednej ruke držať napríklad kolt a v druhej malý samopal. Výber je len na vás. Za každého padlého nepriateľa Jackie získava určitý počet “temnej esencie“, ktorá funguje ako herná mena, za ktorú si nakupujete upgrady a rôzne vylepšenia. Tu hra trošku pripomína Bulletstorm, pretože za rôzne spôsoby, akými zabíjate, ste odmenení rozličným množstvom esencie. Pochopiteľne, čím zložitejší „kill“, tým viac bodov. Postupom si v hre odomknete aj brutálne “popravy“, ktoré Jackie vykoná po chytení oponenta démonickým chápadlom. Na výber sú dokopy štyri a každá (okrem esencie) poskytuje aj malý bonus, ako napríklad muníciu alebo štít. K Darkness neodmysliteľne patrí aj vyššia miera brutality a slabé žalúdky by sa hre mali určite vyhnúť. Jackie ľudí porciuje na všetky spôsoby a niektoré animácie v človeku vyvolajú hlasné „fuj“. Chápadlami je možné trhať, hádzať, sekať a prípadne aj odtrhnúť dvere z auta a využiť ich ako kryt. Hlavne spomínané popravy niekedy hraničia až s čiernym humorom. Ako príklad uvediem situáciu, keď jeden had omotá zmietajúceho gangstera a druhý had mu odtrhne hlavu. Následne sa na obrazovke objaví nápis “daisy pop“ spolu s počtom získanej esencie. Ale pozor na svetlo. Ako náhle sa Jackie ocitne pod pouličnou lampou, alebo na neho niekto zasvieti baterkou, stráca všetky schopnosti, ktoré mu temnota umožňuje. Našťastie môžete väčšinu žiaroviek a generátorov zničiť.
Jedným z najväčších problémov celej hry je samotná herná doba. Sám patrím medzi „nostalgikov“, ktorí spomínajú na krásne časy, kedy sme pri singleplayer kampani strávili aj 15 až 20 hodín. Darkness 2 na prvé prejdenie ponúkne približne šesť hodín, pokiaľ budete hľadať skryté relikvie a skúmať každú miestnosť a uličku. Pri mojom druhom pokuse zdolať hru na najťažšej náročnosti, činil herný čas len tri hodiny, čo je už žalostne málo. S tým je spojená aj náročnosť hry. Dokonca aj na spomínanej najťažšej možnosti hra neponúka výzvu, akú by bežný hráč očakával. Našťastie to zachraňuje kooperatívny režim, ponúkajúci niekoľko levelovú kampaň a aj krátke osobitné misie. Spolu môžu naraz hrať štyria ľudia, každý za jedného z Jackieho tajomných pomocníkov, pričom všetci majú odlišné špeciálne zbrane a rozdielne bojové schopnosti, ktoré sa dajú za nazbierané body ďalej vylepšovať. Ďalším problémom je malá voľnosť pohybu. Celá hra je až príliš koridorová a málokedy sa ocitnete vo väčšom priestranstve. Rovnako aj každá cesta je dopredu daná a inú možnosť autori poskytli vo veľmi málo prípadoch.
Audiovizuálne spracovanie je vynikajúce. Síce grafický kabát v cell-shadingovom prevedení nemusí sadnúť každému a občas engine pôsobí zastaralo, je však vernejší komixovej predlohe. Rovnako musím pochváliť aj zvuky zbraní a samotnej temnoty. Hlas jej prepožičal Mike Patton, bývalý spevák známej kapely Faith No More, ktorý pracoval napríklad aj na Portal 1 alebo Left 4 Dead, kde nadaboval väčšinu zombíkov. Dabing ostatných postáv je tiež výborný a Jackieho tentoraz nenahovoril Kirk Avecedo (ako v prvom diely), ale Brian Bloom, ktorý si zahral naposledy vo filme A-Team. Jeho hlas sa mi osobne hodil do hry viac, a hlavne bol výraznejší vďaka svojej hrubosti. Na hudobnom podklade taktiež nemám čo vytknúť. Do hry sa skvele hodia práve temné skladby s orchestrálnou veľkoleposťou, ktoré umocňujú už tak výbornú atmosféru.
Darkness 2 je strieľačka, akú sme už dlho na trhu nemali. Ponúka frenetickú akciu s rôznymi možnosťami, a zároveň pútavý a zaujímavý príbeh, ktorý chytí a nepustí. Bohužiaľ, celý dojem z hry kazí jej jednoduchosť a veľmi krátka herná doba.
|
príbeh dabing akčná zložka démonické hady |
|
nízka náročnosť a krátka hrateľnosť koridorové levely |
80% | |
ŽÁNER | FPS |
VÝROBCA | Digital Extremes |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
2K Games / Cenega |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |
Už onedlho na www.gsshop.sk! |
|