Budgetovky to majú vždy ťažké. Najmä vtedy, keď je ich dátum vydania vystavený silnej konkurencii zo strany AAA titulov. A aj keď je ich kvalita takmer vždy vyššia ako u „filmových hier“, určite to nemajú na ružiach ustlané, najmä v dobe, kedy je každá nová herná značka prijímaná značne chladne a v takýchto prípadoch závisí práve od recenzentov, či presvedčia o kúpe. No a dokonca keď je tá hra na cenovej úrovni veľkých titulov, tak musí byť fakt kvalitná, aby sa predávala. Do tejto kategórie dokonale spadá third-person strieľačka Global Ops: Commando Libya. No zatiaľ čo cenovú podmienku spĺňa, s kvalitou to už tak ružové nie je.
Všetky príbehové klišé absolútne prehliadnuteľného príbehu zostali zachované. Máme tu jadrovú hlavicu, jasne definované zlé postavy (ruského či arabského pôvodu), ktoré hrozia jadrovým útokom a jediným kto ich dokáže zastaviť, je dvojica nabúchaných „týpkov“ zo špeciálnych jednotiek, ktorí majú drsné „hlášky“, ktoré však v tomto prípade pôsobia dosť samoúčelne a jediné na čo sú užitočné, je navigácia v teréne a akýsi sprievodca, ako na nepriateľa v podobe vášho „parťáka“, pretože sa autori rozhodli, že niečo ako mapa nie je potrebné a tobôž už nie označenie cieľového bodu, čo niekoľkokrát spôsobí situáciu, že sa má spustiť nejaká cut-scéna, no na jej spustenie potrebujete niekam dôjsť, no netušíte to, pretože vám to nikto nepovie, a tak po mape beháte ako taký „kretén“, až pokiaľ náhodou na ten „spúšťač“ nenatrafíte.
Ako som na začiatku spomínal, hra je klasickou third-person strieľačkou s možnosťou krytia, čo je v základe dobrý a osvedčený nápad, no ako sa pri tejto hre ukázalo, aj na zvládnutie tohto konceptu treba kvalitných vývojárov. Tu totiž dva faktory totálne zhadzujú celý princíp cover based strieľačiek, a vďaka týmto faktorom padá celý systém. Prvým je tradične umelá inteligencia. Keby ste to chceli mať vyjadrené v porovnaní, tak si predstavte dnešnú bežnú naskriptovanú FPS, kde celý proces prebieha tak, že sa spustí skript, pomocou ktorého nabehne na bojisko určitý počet nepriateľov a skryjú sa za presne určený kryt. Problémom Global Ops je to, že vo väčšine prípadov nepriatelia nestihnú ku krytom prísť, pretože koridor, v ktorom sa pohybujete, je veľmi malý. Ďalším (z toho vyplývajúcim) problémom je to, že nepriatelia na vás nereagujú, pokým k tomuto krytu neprídu, takže okolo vás často prebehnú, ako keby sa nechumelilo a s ich presnosťou streľby to tiež nie je bohvieako dobre.
Druhým faktorom je samotné spracovanie cover systému, kedy sa kamera stavia tak, že často vám celú obrazovku zaberie váš charakter, a tým pádom strácate prehľad o dianí. Keď sa už po nastavení toho správneho postoja pri kryte rozhodnete vystreliť pár mozgov z hláv nepriateľov, tak si všimnete, že zo všetkých rýchlopalných zbraní sa strieľa prakticky rovnako, nehovoriac o otrasnom ozvučení streľby. Ďalšou „featurkou“, ktorá dojem z hry nijako nevylepšuje, je deštrukcia krytov, kde je problémom to, že je implementovaný iba na niektoré kryty. Takže sa môže stať, že jeden drevený kryt v pohode rozstrieľate, ale do druhého, rovnako vyzerajúceho, môžete páliť o stošesť a nič sa nestane. Problémom je tak isto pohyb medzi krytmi, kde niektoré môžete preskočiť a iné, taktiež rovnako vyzerajúce, nemôžete. Prečo je tomu tak, mi ostáva záhadou. Každopádne spomenutá umelá „neinteligencia“ často spôsobuje, že žiaden kryt nepotrebujete, pretože nepriatelia padnú skôr, ako stihnú stlačiť spúšť. Vrcholom nechute do hrania je „stealth“ misia, ktorá je tak nechutne naskriptovaná, že ak to vydržíte hrať aspoň do tejto doby, tak po tomto extempore stratíte aj zvyšky motivácie. Oživenie hrateľnosti v podobe pasáží vo vozidlách je rovnako stereotypné ako zvyšok hry.
Výsledný dojem nezachraňuje ani audiovizuálna stránka. Grafické spracovanie je podpriemerné. Spomínaný úzky koridor totiž ani nemôže graficky ohúriť a všetko ešte podčiarkujú slabšie textúry a ich zaostrovanie počas hrania. V rámci kampane vystriedate rôznorodé prostredia od snehovej kalamity až po púštnu zástavbu či lesy. Audio zložku som už načal v predchádzajúcom odseku pri zvukoch zbraní a v rovnakom tempe sa nesú aj ostatné zložky tejto kategórie. Hudobné remixy, ktoré sú v slučke a absolútne sa nehodia do hry, sú hnusné, nadabovanie hlavných postáv preafektované. Takto by sa to dalo v krátkosti zhrnúť. Ešte šťastie, že kampaň trvá priemerných 6 hodín a multiplayer nikto nehrá, takže sa ani vyskúšať nedal.
Takže, ak by som to mal zhrnúť, jedná sa o hru, ktorá sa neoplatí ani za budgetovú cenu. Tu totiž zlyhávajú základné herné mechaniky a to je pádny argument pre hodnotenie, ktoré sa nad 40% vyšplhať nemôže. Dôrazne teda varujem pred kúpou tohto titulu a odporúčam v tomto období dohrávať zameškané tituly, alebo jednoducho počkať a vychutnať si síce drahšie, ale zato oveľa kvalitnejšie tituly.
|
strieľanie je fajn nízka cena |
|
systém krytia audiovizuálne spracovanie umelá demencia otrasne podaný a klišé príbeh |
40% | |
ŽÁNER | Akcia |
VÝROBCA | bitComposer Games |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
Kalypso Media / COMGAD |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |
Už onedlho na www.gsshop.sk! |
|