Ak ste čítali našu recenziu singleplayerovej časti najnovšieho Call of Duty, asi viete, že nedopadla práve najslávnejšie. Na druhú stranu v nej prakticky nikdy netkvela pravá podstata série – ľudia ju kupujú kvôli multiplayeru. Práve v ňom sa skrýva pravá sila série, sila, ktorá dokáže hráčov pri obrazovkách udržať aj rok. Ako tomu bude ale pri číslovke 3? Pri singleplayeri už jasne cítiť, že autorom neostáva nič iné, len recyklovať veci z predošlých dielov. Majú ale aspoň v multiplayeri ešte čo povedať?
Multiplayer Call of Duty ponúkal vždy rýchlu akciu, ktorá vyžadovala kvalitné reflexy a bystré oko. Viac-menej tak ponúka opak ako konkurenčný Battlefield. A vzhľadom na to, že sa tento rok stretli tieto dve série priamo oproti sebe, často sa porovnáva, ktorá ponúka lepší multiplayer. Ono sa to ale tak trocha nedá. Vzhľadom na to, že obe ponúkajú inú formu multiplayeru, nedá sa povedať, ktorá je lepšia. Môžeme len povedať, ktorá vás baví viac. Práve preto sa v tejto recenzii vyhnem takmer akémukoľvek porovnávaniu týchto sérií a radšej venujem priestor porovnávaniu s predošlými dielmi série.
Ohľadom multiplayeru a série CallofDuty (na PC, kde bola hra recenzovaná) sa v posledných rokoch najviac premieľajú dedikované servery. Raz sú, raz nie sú… Ako je tomu u MW3? MW3 dedikované servery ponúka, ich admini si na nich môžu ľubovoľne nastavovať kadejaké „prkotinky“, ale je tu jedno veľké ALE. Všetky dedikované servery sú unranked. Inak povedané, môžete na nich hrať aj celý deň, nezískate ani jeden experience point, nijak nepostúpite vo svojom napredovaní a získavaní nových vecí. A to je, si myslím, veľmi blbé. Hráči proste chcú hrať na dedikovaných serveroch, ale aj tak sú nútení vlastne využívať oficiálne pomocou kontroverzného matchmaking systému Iwnet. Nechápem, čo prinútilo autorov k tomuto kroku, možno to nejako súvisí s Call of Duty: Elite a vidia v tom ďalší spôsob ťahania peňazí z ľudí, čo by ma vôbec neprekvapilo.
Nech to už ale je s dedikovanými servermi ako chce, poďme sa pozrieť, čo nám MW3 ponúkne, keď už sa na nejaký ten server dostaneme. Forma je pochopiteľne tá istá, na akú sme zvyknutí – postupovanie v leveloch, pomáhanie v boji pomocou perkov a v neposlednom rade odomykanie nových zbraní a ich vylepšení. To všetko je vám pravdepodobne známe. Otázkou teda je – čo nové nám autori ponúkajú tento rok? S čím chcú tento rok posunúť hranicu kvality ešte vyššie, aby zaujali zákazníkov? Čo ma donúti prísť do obchodu a kúpiť si nové Call of Duty? Odpoveď je veľmi biedna – skoro nič. No, ale poďme tak trocha po poriadku. Ako tomu býva zvykom, v multiplayeri sa budeme strieľať na mapách známych zo singleplayeru. V tomto diely základná hra ponúka 16 máp, ktoré sú väčšinou urbanistického charakteru. Čo je ale dosť podstatný problém je fakt, že si ich pôdorysy len tak nezapamätáte. Osobne som bol schopný si z každej zapamätať len určité úseky, ale spojiť ich do uceleného celku sa mi nepodarilo. A nie, nie je to nejakou zlou pamäťou, niečo podobné sa mi stalo prvýkrát. Možno to až tak nevadí, keďže aj tak strieľate po tom, na koho prvého narazíte a je vám skutočne jedno, kde to je, no aj tak považujem neprehľadnosť a miernu komplikovanosť máp za mínus.
Hlavné asi je to, s čím budeme eliminovať nepriateľov, že? Hra ponúka zhruba 40 zbraní, tradične rozdelených medzi guľomety, sniperky, pušky a podobne. Pochopiteľne ich pribudlo pár nových či pár staro-nových a výber je tak zase o niečo pestrejší. Rovnako má každá iný dostrel, dosah či silu, a tak si tradične každý príde na svoje. Samozrejmosťou je aj fakt, že každá zbraň má svoje challenges (zabi s ňou 10 ľudí, daj 5 headshotov, a tak podobne), pomocou ktorých sa vám ku nej odomykajú rôzne vylepšenia ako kamufláž, zameriavač, tlmič atď. Pribudla avšak menšia novinka – každá zbraň má ako keby vlastné perky. Inak povedané, po potrebnom „vylevelovaní“ zbrane si budete môcť pre ňu vybrať rôzne vychytávky ako väčšia stabilita, zväčšený dosah či rýchlejšie prebíjanie. Inak povedané, môžete využívať perky zbraní namiesto tých klasických, čím sa vám uvoľní priestor na využitie nejakých iných. A to je celkom pozitívna správa. Ohľadom samotných klasických perkov sa toho veľa neudialo, opäť sa ich pár vrátilo, nejaké sa premenovali, poprípade sa ich trocha jemne zmenilo.
V akých módoch si môžeme tento rok zastrieľať? Autori v tomto smere taktiež nepriniesli prakticky nič nové. Klasické nosenie vlajok, rôzne variácie Deathmatchu, Search and Destroy a ostatné známe módy sú obohatené o dvoch členov rodiny. Prvým je KillConfirmed, kde ide o klasický Team Deathmatch, no body do tímu sa zarátajú len ak „vezmete“ zo zeme psiu známku, ktorú za sebou zanechal mŕtvy hráč. Vyhráva pochopiteľne tím, ktorý skôr nazbiera daný počet psích známok. Je to relatívne zábava, dá sa to považovať za niečo nové, pravdepodobne sa ale po čase vrátite ku klasickému zabíjaniu. Druhým je Team Defender, ktorý je variáciou Capture the Flag. Rozdiel je ale v tom, že je len jedna vlajka, ktorá nepotrebuje byť nikde obsadená – ide len o to, ktorý tím ju práve ovláda (nosí na chrbte). Za to sa dostávajú body, a teda kto dlhšie drží vlajku pod svojou kontrolou, vyhráva. Aj tento mód ponúka na pár chvíľ prijemný nový vánok, ale… klasika je klasika.
Ešte pred koncom recenzie by som rád spomenul mód SpecOps. Ten už pravdepodobne poznáte z predošlých dielov, nedá mi ale nenapísať k nemu pár slov. Ten osobne považujem za skutočnú zábavu a myslím si, že by sa patrilo mu venovať väčší priestor. Klasicky si môžete vybrať, či budete bojovať proti vlnám nepriateľov alebo budete prechádzať rôzne úlohy na čas a body. Môžete pochopiteľne aj bojovať s partnerom, resp. sa s ním predbiehať, kto nahrá viac bodov. Ľudia sú súťaživí a tak je zábava sa navzájom predbiehať. Za toto rozhodne palec hore.
Takže, oplatí sa kúpiť nové Call of Duty? Osobne by som za neho teda tie peniaze nedal. Podľa môjho názoru neprináša ani v singleplayeri ani v multiplayeri nejakú výraznú novinku, ktorá by proste robila tento diel niečím výnimočným, ktorá by proste robila z tohto titulu must-buy. Je len na vás, či sa rozhodnete investovať peniaze teraz, alebo počkať, či vám zmena prostredia, pár nových zbraní a nejaké nové módy za to stoja. Podľa mňa sa skôr oplatí počkať si na nejaké zľavy. Proste a jednoducho aj multiplayer je len recykláciou zažitého a neprináša prakticky nič nové. Čo príde o rok? Ako dlho bude séria stáť na mieste? Je to vo hviezdach. Rozhodne by ale bolo skvelé, keby vývojári spojili všetky hlavy dokopy a vymysleli niečo nové, aby vrátili sérii zašlú slávu. Teda, ako sa to vezme, veď sa predsa každým rokom predáva viac a viac kusov. Ako dlho ale bude tento recept fungovať?
|
dedikované servery pár menej výrazných noviniek SpecOps |
|
dokopy nič nové unranked dedikované servery |
70% | |
ŽÁNER | FPS |
VÝROBCA | Infinity Ward / Sledgehammer games |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
Activision / ABC DATA |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ |
|