Pokiaľ ste si prečítali našu recenziu na Call of Juarez: Cartel a sledovali dianie okolo vydania Dead Island, určite mi dáte za pravdu, že tento rok pre Techland veľmi úspešne nevyzerá. Plno bugov a zlá verzia hry, ktorá sa objavila na Steame vo mne vyvolala skeptický postoj. No ako nakoniec Dead Island dopadol? Čítajte ďalej.
Keď poľské štúdio Techland oznámilo v roku 2006, že pracuje na zombie hre, odohrávajúcej sa na tropickom ostrove, nik by nebol povedal, že sa po nej zľahne zem. Ďalšími rokmi pribudlo len zopár screenshotov a kratučký teaser. No začiatkom tohto roku nastal comeback vo forme jedného z najlepších CGI trailerov roka, ktorý bol dokonca ocenený na Cannes Lions International Festival of Creativity a hra si ním získala veľa fanúšikov. Dej hry sa odohráva na malebnom ostrove Banoi v Papue-Novej Guinei. Rapper Sam B, bývala policajtka Purna, hráč NFL Logan a zamestnankyňa hotela Xian Mei tvoria štvoricu hrateľných postáv, z ktorých si na začiatku jednu vyberiete. Ak ste pozorní, hneď v intre, ktoré slúži ako úvod do príbehu všetkých štyroch zbadáte a dozviete sa, že sú voči infekcii imúnni. No dej je tu len ako kulisa a nie je hlavným dôvodom, ako to v zombie hrách väčšinou býva, prečo vás hra pripúta k monitoru. Je to práve hrateľnosť, atmosféra a možnosti, ktoré infikovaný svet Dead Island ponúka. Herný systém si požičiava prvky z hier ako Borderlands a Left 4 Dead a prekvapivo ich veľmi zábavne kombinuje s nápadmi ľudí z Techlandu. Najdôležitejší spoločný prvok so spomínanými titulmi je co-op režim, v ktorom si pochopiteľne spoja sily štyria hráči, pričom pripájanie do hry je maximálne jednoduché. Pokiaľ sa na tom istom mieste, kde ste, nachádza aj iný hráč , stačí stlačiť J a zábava môže začať.
Okrem hlavných dejových misií sa hra s otvoreným svetom samozrejme nezaobíde bez nemalého počtu vedľajších úloh, ktoré síce nijak nerozvíjajú príbeh, no približujú dianie v komunitách tých, čo prežili. Niekedy sú to maličkosti, ako doniesť súčiastky do auta alebo nájsť stratenú hračku, inokedy hľadať strateného manžela alebo hľadať lieky pre cukrovkára. Najdôležitejšie je, že sú rozmanité, nenudia a dotvárajú atmosféru beznádeje a strachu. Bohužiaľ vás na miesto naviguje GPS, ktoré občas ukazuje úplne iným smerom alebo na miesta, kadiaľ ďalšia cesta nevedie. Dokonca je na ňom zobrazený len hráč a body smerujúce k cieľu. Na okolie sa asi zabudlo. Našťastie si môžete otvoriť mapu celej oblasti a prípadne si nastaviť vlastný waypoint.
Bez kvalitnej zbrane sa pochopiteľne na uliciach plných zombií neubránite. Na začiatku vám bohato postačí pádlo alebo železná tyč, no príde aj na sekery, mačety, kladivá, palcáty i strelné zbrane. Nábojov je minimum a boj z blízka bude teda prvoradý, čo je určite plus a odlišuje Dead Island od podobných hier. Každú hračku môžete obohatiť o malý doplnok podobne ako v Dead Rising 2. Od klasických klincov na bejzbalke a elektrickej mačety po horiacu sekeru a príručnú pílku, fantázii sa medze nekladú. Presne sa trafiť je niekedy ťažšie, než sa na prvý pohľad zdá. Stačí jediná rana vedľa a môžete sa stať pochúťkou pre mozgožrútov. Brutalita k zombie titulom proste patrí a povahy so slabým žalúdkom, by sa mali Dead Islandu vyhnúť veľkým oblúkom. Krv tečie na litre, lebky praskajú a končatiny lietajú na všetky strany. Niektorí vytrvalci sa aj po strate oboch rúk stále snažia pohrýzť vás. Animácia zhorenia je dokonca natoľko morbídna, že aj z hororového maniaka (ako som ja) sa ozvalo znechutené fuj.
Ako v jednej z mála posledných hororových hier som občas pocítil aj strach. No iný, než na aký sme zvyknutí napríklad zo série F.E.A.R. Tým, že si chodiace mŕtvoly púšťate k telu, vám ide neustále o holý život, ktorý môže skončiť veľmi rýchlo. Obrazovku s odrátavaním do respawnu uvidíte častejšie, než by ste si želali. Boj nie je vždy tá správna cesta a môže vás prísť draho. A to doslova. Za smrť som bežne prišiel aj o tisíc herných dolárov, čo je v začiatku hry nemalé množstvo.
Za zabíjanie, plnenie questov a výziev pochopiteľne získavate xp body. A ako sa postupne zvyšuje vaša úroveň a stávate sa silnejším, nachádzate kvalitnejšie zbrane, ale aj odolnejších nemŕtvych. K pomaly sa tackajúcim zombíkom pribudnú rýchlo bežiaci, ktorí vás varujú svojím znamenitým krikom. Stretnete aj väčšie obludy, ktoré sú väčšinou známe variácie z Left 4 Dead alebo Killing Floor. Za každú úroveň dostanete jeden bod, ktorý môžete investovať do jedného z troch stromov schopností. Prvý je unikátna vlastnosť každej postavy, druhý na zlepšenie boja a tretí vám pomôže prežiť dlhšie vďaka zvýšenej efektivite lekárničiek alebo schopnosti odomykať bedne so zbraňami.
Doteraz som hlavne chválil, a tak prejdem k miernej kritike. Tá smeruje hlavne na grafickú prezentáciu, ktorá nie je zlá, ale skôr nedotiahnutá. Niektoré textúry sú veľmi detailné a ostré, iné vyzerajú ako spred desiatich rokov. Dokonca mám pocit, že Call of Juarez: Bound in Blood, čo bola hra postavená na predchádzajúcej verzii Chrome Enginu, ktorý Techland sám vyvíja, vyzeral lepšie. Nuž ukazuje sa daň za otvorený svet a primárne zameranie na konzoly. Veľmi tým trpí aj „vykresľovacia“ vzdialenosť, pričom zažijete, že sa vám niektoré objekty načítavajú doslova priamo pred očami. Rovnako ani audio stránka hry nie je nijak oslnivá. Niektorí dabingoví herci len čítajú svoje texty bez emócií, a tak som ich už na dvadsiaty krát radšej preskakoval. Naopak hudba je slušná a s výkrikmi zombií funguje skvele. Za zmienku stojí aj parádny rap song od hrateľnej postavy Sama B, ktorá zaznie v intre Who Do You Voodoo, Bitch.
Dead Island naozaj dopadol nad moje očakávania a môžem ho odporúčať všetkým fanúšikom zombie hier a akčných rpg. Pokiaľ si ale zakladáte hlavne na grafike, radšej hľadajte niečo iné.
{embed_video }
|
otvorený svet brutalita množstvo zbraní a možností zombíci zábavný co-op |
|
slabšia grafická prezentácia občas nejaký bug gps |
80% | |
ŽÁNER | FPS |
VÝROBCA | Techland |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
UBISOFT / PLAYMAN |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |