… a v roku 2000 vyšiel Deus Ex. Mnohí sa radovali a tešili, lebo taká hra tu dovtedy nebola. Príbeh, hrateľnosť, voľnosť, Deus Ex ponúkol nevídaný herný kokteil, ktorý mu zabezpečil množstvo ocenení v rôznych anketách o najlepšiu hru roka, desaťročia, histórie…
O pár rokov neskôr sa objavilo pokračovanie, ktoré bolo súbežne vyvíjané pre konzoly. Invisible War sa svojmu staršiemu bratovi nedokázal vyrovnať, či už to bolo kvôli chýbam v dizajne alebo (najmä) technickému obmedzeniu vtedajších konzol. Fanúšikovia však dôvody neriešili a pokračovanie zatratili… teda, niektorí z nich. Ja osobne stále považujem Invisible War za podarenú hru, ktorej najväčším nedostatok boli slová Deus Ex v názve.
Keď pred 4 rokmi ohlásilo novo vzniknuté štúdio Eidos Montreal práce na treťom diely, internet bol opäť plný nárekov a predpovedí, že IW fiasko sa bude opakovať. Keď však autori prezentovali minulý rok na Gamescome novinárom hrateľné demo, začali sa objavovať pozitívne ohlasy a optimizmus rástol ďalej – články z preview verzie chválili a následný únik na torrenty (nech už to bol "náhodný čin" alebo "premyslený marketingový ťah") spustil vlnu nadšenia tam, kde to vývojári potrebovali – u samotných hráčov, u cieľovej skupiny zákazníkov. Predsa len, komunita radšej prijme názor od niekoho zo svojich radov ako od skorumpovaného podplateného herného novinára.
Trochu rozsiahlejší historický úvod recenzie má svoje opodstatnenie. Deus Ex zanechalo v hernej histórii dedičstvo. Pomerne rozsiahle dedičstvo, ktoré treba pochopiť. Ono, vzniknutá situácia pomerne výrazne pripomína prípad inej "trojky" – fanúšikovia Falloutu vedia svoje. Mimochodom, práve Fallout 3 je jednou z hier, kde boli vysoké hodnotenia v recenziách mnohokrát kritizované samotnými fanúšikmi pôvodnej série. Trúfam si však tvrdiť, že Human Revolution podobný osud nečaká.
Samozrejme, nový Deus Ex je od pôvodnej hry čiastočne odlišný. Niet sa však čomu čudovať – pri pohľade na prvú misiu starého Deusa je zrejmé, že takýto koncept by dnes nefungoval. Predstavte si hru, kde v prvej misii neviete poriadne trafiť nepriateľa, lebo so strelnými zbraňami nemáte skúsenosti a tak, aby ste niečo trafili, musíte mieriť 5 sekúnd. Alebo hru, kde vás v prvej misii „rozšrotuje“ malý útočný robot a jedinou cestou, ako prežiť je pomaly sa plížiť okolo neho alebo niekde na rozsiahlej ploche nájsť EMP granát a ním ho skratovať. A podobných príkladov by sme našli viac. Stará garda hráčov by sa tešila, zvyšok by však nariekal.
Tým ale nechcem tvrdiť, že by bol nový Deus Ex iný ako jeho predchodcovia, to v žiadnom prípade. Univerzum, príbeh, augmentácie, voľnosť, možnosti, hrateľnosť, všetky tieto prvky sa autorom podarilo zachovať a okrem toho obliekli Human Revolution do moderného kabátu. Takého, kde noví hráči nebudú znechutene vypínať hru počas prvej misie. Začiatok nového Deusa totižto pripomína rádovú lineárnu FPS a po predstavení hlavného hrdinu Adama Jensena nasleduje iba jediná predskriptovaná cesta vpred. Po približne polhodine hrania však nastáva zlom v príbehu a pred hráčom sa otvára plnohodnotný Deus Ex zážitok, tak ako si ho pamätajú milovníci jednotky. Nechcem hovoriť za všetkých, ale z vlastnej skúsenosti môžem potvrdiť a to som si tesne pred recenzovaním HR stihol po X-tý krát prejsť jednotku. Pokiaľ vám však pojem Deus Ex vôbec nič nehovorí a dočítali ste to až sem, ďakujem vám a gratulujem k pevnej trpezlivosti.
Human Revolution je podobne ako pôvodný Deus Ex možné hrať viacerými spôsobmi. Máte radi akciu? Hrajte HR ako FPS hru s výraznou vložkou v podobe systému krytia alá Gears of War. Z okolitých screenshotov môžete vidieť, že v hre sa nachádza aj FPS pohľad, ale aj pohľad z tretej osoby – kameru však nie je možné meniť, ale mení sa automaticky na základe kontextu. Pokiaľ ste pri nejakej prekážke, ktorú môžete využiť na krytie a stlačíte pravé tlačidlo myši, Adam sa automaticky skryje a hra sa prepne do pohľadu tretej osoby. Môže sa to zdať ako zbytočnosť, verte však, že pri akčnom spôsobe hrania vám krytie mnohokrát zachráni život, najmä v situáciách, kedy čelíte presile. Pozor však na nedostatok munície, Human Revolution jej plytvanie neschvaľuje.
Druhou možnosťou je oprášiť vedomosti z hrania Thiefa alebo pôvodného Deus Ex a riešiť situácie v maximálnej tichosti. HR dokonca ponúka achievement za dohratie hry bez zabitia (s výnimkou bossov) a ďalší za dokončenie hry bez spustenia alarmu. V tejto súvislosti ešte priateľské upozornenie – medzi zabitia sa rátajú aj prípadné mŕtvoly z úvodnej lineárnej misie hneď na začiatku hry. Práve v tejto rôznorodosti a voľnosti hrania spočíva krása nového Deusu. Herný dizajn je špičkový a určitým spôsobom pripomína 11 rokov starú hru, avšak s dôrazom na aktuálnosť. Takmer v každej situácii tak máte viacero rôznych ciest ako postupovať ďalej. Jasne, vetracie šachty sú v niektorých prípadoch umiestnené trochu "na oko", svoj účel však plnia. Taktiež je možné improvizovať a v niektorých prípadoch si vytvoriť vlastnú cestu z priľahlých krabíc alebo využiť niektoré z augmentácii, umožňujúcich manipuláciu s ťažkými objektmi, rozrážanie napuknutých stien alebo bezpečný dopad bez ohľadu výšky z akej skáčete. A pokiaľ nemáte potrebnú augmentáciu, vždy existuje alternatívne riešenie, niekedy aj viac ako jedno.
Samozrejme nikto vám nekáže, ako máte hrať a pokiaľ chcete, môžete svoj štýl prispôsobovať nálade alebo potrebám. Pridajte si k tomu aj rozhovory, ktoré vám v niektorých prípadoch môžu značne uľahčiť situáciu, pokiaľ teda zvládnete minihru presviedčania. Videli ste Gamescom demo z minulého roka, kde boli prezentované možnosti riešenia prístupu do márnice na policajnej stanici? Tak potom viete čo môžete očakávať a áno, v Human Revolution sa podobných situácii objaví oveľa viac. Pre tých čo nevideli krátka rekapitulácia – pokiaľ presvedčíte strážnika, svojho bývalého kolegu, získate voľnú priepustku a môžete sa voľne pohybovať po policajnej stanici. Nepresvedčili ste ho? Nevadí, môžete sa cez strechu vplížiť do stanice a opatrne sa dostať až do márnice. Bolia vás kolená od neustáleho plíženia? Vytiahnite zbraň a vystrieľajte celú stanicu – šéf vás, ale asi nepochváli. A opäť pripomínam, podobných situácii je v hre viac.
Samotnú kapitolu tvoria tzv. side questy. Tie mnohokrát ponúkajú viacero spôsobov riešenia, pričom z času na čas sa vaše rozhodnutie určitým spôsobom aj odzrkadlí. Potešiteľné je, že tieto úlohy nemusíte vyhľadávať náhodným oslovovaním všetkých NPC v okolí, ako to býva vo viacerých RPG, ale hra vás na ne nejakým spôsobom priamo upozorní – počas prvého hrania som takýmto spôsobom "našiel" 13 z údajných 14 úloh.
Augmentácie hrajú vo svete Human Revolution dôležitú úlohu a to nielen z hľadiska morálnej otázky, ktorá sa nesie celým novým Deus Exom, ale aj ako pomôcka, ktorá hráčovi umožňuje uľahčiť si niektoré herné situácie. Spomeňme vylepšenia, vďaka ktorým budete neviditeľní alebo dokážete hackovať (mini-hru hackovania chválime, je veľmi podarená) aj lepšie zabezpečené PC a terminály. Taktiež je možné s príslušnou augmentáciou využiť robotov a strelné veže vo svoj prospech, vylepšiť si brnenie atd. – ponuka je pomerne bohatá. Vylepšovanie a získavanie nových augmentácii je závislé od tzv. Praxis bodov, ktoré je možné nájsť, kúpiť si alebo automaticky získať za určitý počet XP. Celkový systém rozvoja postavy tak funguje pomerne výborne a pokiaľ budete snaživo plniť všetky questy, budete mať k dispozícii bodov viac, ako by ste potrebovali – všetky augmentácie síce nezískate, ale do niektorých z nich ani nebudete musieť investovať, všetko záleží od vášho spôsobu hrania. Vo všeobecnosti však možno povedať, že herné mechanizmy fungujú bezchybne a výborne dopĺňajú dizajn herného sveta, ktorý ponúka už spomínanú voľnosť a rôznorodosť.
Aby som to zhrnul – nový Deus Ex je výborná hra, ktorá v sebe kombinuje hrateľnosť a atmosféru starej klasicky z pred 11 rokov. Neobmedzuje sa však iba na to a prináša množstvo zaujímavých side questov, ktoré ďalej obohacujú herný príbeh. Nie, Deus Ex nie je dokonalá hra a počas celej doby hrania som zvažoval, či dať 90%, 100% alebo niečo medzi. Misky váh sa prakticky neustále hýbali a v prospech nižšieho hodnotenia hovorili aj boje s bossmi, ktoré mňa síce neiritovali až tak, ako niektorých mojich kolegov, treba im však uznať, že nedopadli najideálnejšie. Zatiaľ čo každá iná situácia v hre ponúka viacero riešení, bossovia sú iba o vystrieľaní X zásobníkov do nepriateľa. Ale aj napriek tomu (a zopár subjektívne slabším momentom, najmä z hľadiska príbehu – nechcem však spoilovať) chválim Deus Ex: Human Revolution ako celok a keby som bol v škole, tak hodnotím známkou 1*. Hodnotenie v štýle Gamesite.sk vidíte v tabuľke pod článkom a pokiaľ sa radíte do kategórie starých hráčov s presvedčením, že hra s hodnotením 100% neexistuje, tak si odrátajte 5 – 10% dole. Vedzte však, že ide o jednu z najlepších hier, pokiaľ nie o najlepšiu, s ktorou ste sa tento rok mohli stretnúť. A to, myslím, hovorí samo za seba…
|
celkový herný dizajn voľnosť a možnosti riešenia side questy a atmosféra |
|
Zopár drobností v príbehu Boje s bossmi |
100% | |
ŽÁNER | akčné RPG |
VÝROBCA | Eidos Montreal |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
Square Enix / CENEGA |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |
|