Pamätáte si na prvý Dungeon Siege? Dnes už priam klasické RPG, vyvolávajúce nostalgické spomienky na staré časy žánru a herného priemyslu ako takého. Ak vaša odpoveď znie áno, tak na to rýchlo zabudnite. Dungeonv Siege 3 je úplne iná hra, a ak náhodou očakávate zážitok podobný prvým dvom dielom série, budete nemilo prekvapení a sklamaní . Pokiaľ nechcete akceptovať túto zmenu, tak ani nemusíte čítať ďalej. DS 3 je akčné RPG, primárne zamerané na konzoly.
Zatiaľ čo hardcore fanúšikovia jednotky túto vetu predychávajú, ja hneď doplním, že to neznamená, že by išlo o zlú hru. Má svoje dobré stránky, avšak v skutočnom zažiarení jej bránia mnohé slabé stránky. Hlavne čo sa týka PC verzie. Často, hlavne na začiatku, som sa pristihol, že som si až zúfalo chcel hru užiť ako sa len dá, no vždy mi v tom niečo bránilo. Trpí tým hlavne začiatok. Neskôr problémy nemiznú… len si na ne zvyknete. Teda ak budete chcieť. Určite sa nájde veľká časť hráčov, ktorá hru nemusí prejsť kvôli recenzii, a tak namiesto zvykania si, sa prosto rozhodnú hru odinštalovať a zabudnúť na ňu.
Pokiaľ môžete, zadovážte si hru na konzolu , kde veľa z nasledujúcich problémov až tak nemrzí, ale PC hre sa odpúšťajú už ťažšie. Najväčším problémom je nepochybne ovládanie. Ovládanie všetkého. Myš je prakticky zbytočná, pretože nemôžete kliknúť na ľubovoľné miesto na mape, aby sa tam pohla vaša postava. Hýbať s ňou môžete buď pomocou klávesnice alebo pridržaním pravého tlačidla myši v smere, ktorým sa chcete vydať. To by nebolo tak zlé, keby tomuto ovládaniu bola prispôsobená aj kamera, ale tá je jednou z mála vecí, verná svojim predchodcom. Paradoxne by hre skôr prospelo, keby bola k dispozícii možnosť klasického third-person pohľadu.
Myšku využijete akurát v boji na útok a „naklikáte“ sa dosť, pretože auto-attack v Dungeon Siege 3 neexistuje. Ako som písal, je to už úplne iný typ hry a do celého tempa súbojov by sa ani nehodil. Pokiaľ máte radi hack&slash izometrické RPG, tak ste na správnom mieste a užijete si dosť zábavy pri drvení hôrd nabiehajúcich nepriateľov. A pokiaľ hrdina padne, váš spoločník ho oživí. Funguje to aj naopak. Čiže žiadne čarovné nápoje na dobitie života, many atď. Vďaka tomu odpadá aj akákoľvek potreba manažovania vášho inventára a obchodu s obchodníkmi, keďže na svojich postavách môžete meniť akurát brnenie, zbrane a podobné veci. Nie, hra rozhodne v tomto ohľade do hĺbky nejde. Vlastne do hĺbky nejde v žiadnom ohľade, čo niekoho poteší a niekoho odradí.
Peniaze sú prakticky zbytočné, pretože všetko potrebné vybavenie nájdete v podobe lootu na svojich lineárnych cestách po svete. Áno, hra je prísne lineárna a nenechá vás zísť z cesty. O to vtipnejšia mi prišla implementácia tlačidla pre vyznačenie cesty k aktívnemu questu. A keď už som pri tlačidlách… v boji ich pri postupnom odomykaní a vylepšovaní schopností získate veľa, a aj keď ich uvidíte pri portréte svojho charakteru, nemôžete ich aktivovať kliknutím myškou, napriek tomu, že ju celý čas vidíte pred sebou. Nie, schopnosti aktivujete len stlačením vopred nadefinovaných tlačidiel, ktoré…počkajte si… nemôžete zmeniť v menu hry. Strávil som päť minút v nastaveniach hry, snažiac sa nájsť možnosť na zmenu ovládania, myslel som, že začínam slepnúť, že tak základná funkcia v hre bude. Ale nie, na, tu máte ovládanie, ak vám nesedí, zmierte sa s ním a zvyknite si, nič iné vám nezostane.Zamrzí aj to, že v boji vás môže sprevádzať len jeden spoločník.
Celková linearita sveta a fakt, že navštívite len dve mestá, v ktorých prakticky nemáte čo robiť, spôsobuje aj to, že hra je krátka. RPG hry by mali byť dlhé, ale Dungeon Siege 3 prejdete pomerne rýchlo, pretože vás nič nezdržuje. Aj vedľajšie úlohy vám zaberú tak päť až desať minút. V hre robíte prakticky tri veci. Beháte po mape k ďalšiemu questu, bojujete a rozprávate sa s NPC. Rozhovory sú inšpirované Mass Effectom, máte k dispozícii dialógový kruh, ale našťastie tu to nefunguje tak, že horná možnosť je pre dobrého a dolná pre zlého. Pár rozhodnutí v hre urobíte, ale veľký dôraz na hru mať nebudú.
Príbeh nie je nič nové. Desiata légia je už dlhý čas na pokraji vymretia a je na vás dať ju znovu dohromady s pomocou vašich spoločníkov. Počas toho máte poraziť tú, ktorá sa snaží légiu doraziť na dobro. Áno, nič zvláštne, ale hra si s tým vystačí, a aj keď ma zo začiatku príbeh veľmi nezaujal, neskôr som sa doň pomaly dostal a začalo ma zaujímať, čo bude ďalej. Dej by som si vedel predstaviť aj v oveľa komplexnejšej hre.
Nuž ale späť ku konzolovým neduhom. Konkrétne k tomu najotravnejšiemu. Uložiť hru si môžete len pri svetelných kruhoch, rozmiestnených po mape. Žiadny quicksave ani uloženie v menu hry. Ďalšia základná funkcia PC verzie vynechaná. Síce sú tieto stĺpy rozostavané v rozumných vzdialenostiach a na vhodných miestach, ale niekedy som si potreboval uložiť hru, lebo som musel odísť od PC a nemal som čas presekávať sa cez nepriateľov k ďalšiemu stĺpu. Pri ďalšom spustení hry som tak opakoval asi desať minútový úsek. Technická stránka je uchádzajúca. Grafika je pekná a hudba uchádzajúca, ale v oboch prípadoch nejde o nič výnimočné.
Dungeon Siege 3 by sa nemal volať Dungeon Siege. Vadilo mi na ňom mnoho vecí, od zlej kamery cez rôzne obmedzenia, ktoré nemajú v PC hre čo robiť až po celkovú krátkosť a lineárnosť . Ale napriek tomu som si čas strávený s hrou užil, keď som si zvykol na všetky nedostatky hry, mohol som sa plne venovať príbehu a súbojom. Hlavná sila hry spočíva v jej jednoduchosti. Nič vás nezdržuje na ceste dopredu. Ak je toto presný popis vašej ideálnej hry, pridajte si k hodnoteniu ešte jeden celý bod. Ak vám naopak neustále zjednodušovanie hier lezie krkom, tak si bod odoberte. Zvlášť ak je pôvodný Dungeon Siege vašou srdcovou záležitosťou.
{embed_video }
|
Jednoduchosť Príbeh Súboje Grafika |
|
Jednoduchosť Kamera Obmedzenia, ktoré v PC hre nemajú čo robiť Ovládanie |
65% | |
ŽÁNER | akčné RPG |
VÝROBCA | Obsidian Entertainment |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
Square Enix / CENEGA |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |