Príbehy Alice , ktorá nasledovala bieleho králika a zobudila sa vo svete, ktorý bol plný zázrakov, pozná každý určite od hora až dolu. No len starší počítačový hráči si pamätajú Alicu , ktorá bola tak trochu iná, pre niekoho temnejšia, pre ostatných šialená. Tú slečnu si vzal na konci minulého storočia na paškál American McGee a stvoril pomerne zaujmavé a umelecky určite lákave dielo. A to dielo sa vracia s novým príbehom práve v tejto hopsačke.
Je to dielo, ktoré podobne ako Duke Nukem Forever (aj keď sa tomu ťažko dá uveriť), malo zostať v minulom storočí a v dnešné dni malo prísť v inej forme. Nestalo sa tak a máme na obrazovkách dinosaura, ktorý je veľmi oldschoolový, pomerne náročný a v neskoršej fáze hry aj podstatne stereotypný. A zo začiatku tomu najsvedčovalo málo čo. Aj keď interface vyzerá síce zaujímavo, no nízky rozpočet, alebo iba autorova neschopnosť spôsobuje jeho chaotické ovládanie.
Naopak štylizácia grafického podania v podstate všetkého je viac než lákavá, originalitu má vo svete šialených zázrakov naozaj všetko. Či už je to žena s ústami väčšími ako vlk v rozprávke o červenej čiapočke, lietajúci klúč od dverí, či čajník strieľajúci ohnivú guľu. Celkovo aj prostredie je nádherne vypracované, a aj keď čerpá z Unreal Engine 3 minimum, čerpá kvalitne. Dôrazom na moderné využitie grafických kariet od firmy Nvidia je podpora hardwerového Phys X. A tak sa občas hráč stretne s reálnou fyzikou, a s občasnými zásekmi počas načítavania týchto vymožeností.
Absolútne žiadne výčitky nemôžeme mať na stranu hudobného sprievodu , či iných zvukov. Hneď úvodné sláčikové pasáže nás do sveta plného zázrakov vtiahli veľmi rýchlo. O prevedení dabingu už ani nehovoríme, kde hlavne vynikne kocúrik, ktorý motivuje Alicu v príbehu kde sa dá. No, kocúrik, je to skôr pán kocúr s náušnicami .
Napriek celej zaujímavej štylizácie, originality, sa hra nevyhne stereotypu a častému vypínaniu samotným hráčom. Je to náročná hra a jednotlivé skákania po plošinkách, pády a časté umierania sú príliš časté a „čekpojnty“ tak ďaleko, aspoň v prípade úmrtia to tak je. Našťastie pre rozmaznaných jedincov sa neskôr objaví schopnosť stlačiť "ENTER" a nadopovať sa adrenalínom a byť na malú dobu silnejší a hlavne nesmrteľný. Mysleli sme, že to nebudeme využívať vôbec, no využívali sme to vždy keď sa dalo.
Skákanie po rôznych častiach sveta bolo, ale aj celkom nápadité, hlavne nás milo prekvapili tajné miestnosti s bonusmi, buď so zápismi do spomienok, ktoré Alica zbiera, alebo sa tam objavili aspoň zuby. Áno, Alica zbiera biele zuby. Nie preto aby ich dala zubnej víle, ale aby si za ne vylepšovala svoj inventár. Teda predovšetkým svoj zbraňový arzenál. Ten obsahuje základnú bojovú dýku a koreničku, ktorá má funkciu samopalu. Zaujmavý to svet. Inventár mierne rozširujú iné vymoženosti ako napríklad dáždnik, ktorý odráža nepriateľove útoky a iné prekvapenia. Alica sa taktiež môže zmenšovať, unikať teleportovaním, či skákať trojito, či aj mierne poletovať. V jadre je to však obyčajná skákačka s pomäteným príbehom, ktorý je aj radosť objavovať.
Okrem skákačky obsahuje prvky rúbačky, ktorá sa však mierne nepodarila. Zmätená kamera, hlavne po zameraní nepriateľa robila problémy a neraz bola dôvodom nášho úmrtia. Sekanie, alebo strielanie začne tiež po krátkom čase nudiť, a tak jediné čo nás ťahá dopredu je tá čudná atmosféra, šialené nápady a výtvori, či ten príbeh.
Počas hrania neraz radi využijete určite aj tzv. Alice Vision, no presne sa to tak nevolá, ale je to v hrách moderné. V tomto prípade stačí, keď dievčatko hrdinku zmenšíte a uvidíte rady, kam máte ísť. V zmenšenej podobe ju taktiež môže zjesť kvetinka, ktorá vám daruje spomínané zuby, alebo objavíte plošinky, ktoré normálne vidieť nie sú.
American McGee sa po neúspechoch poslednej doby posnažil prísť na výslnie a získať uznanie , podobne ako ho dostal Tim Burton za svoje filmové spracovanie Alice . Bohužial sa musí American McGee naučiť, že ak chce v hernej branži ostať musí ísť dopredu aj s trendami a Alice: Madness Returns dopredu s trendami ide veľmi minimálne. Na druhej strane možno aj preto sú niektorí naopak nadšení, aj keď stále tvrdia, že predošlý diel bol celkovo zaujímavejší.
Aj napriek negatívam, ktoré sme v texte spomenuli, je Alica podarenou hrou, a hlavne nie je dielom, ktoré sa rodí ročne po tisíckach . Pre pamätníkov rozhodne povinnosť, hlavne pre tých, ktorí majú radi umenie a nevadí im párkrát zbytočne zomrieť .
{embed_video }