Čakanie na Duke Nukem Forever pripomínalo známe čakanie na Gogota. Lenže sa stal zázrak a slávny svalnatý blonďák s cigarou v ústach prišiel ukázať stredný prst mimozemským prasatám práve včas. Ehm. Prišiel popravde ovela neskôr akoby mal.
Po dokončení hry sa otvorí hráčom v menu položka s bonusmi. Medzi nimi sme narazili taktiež na vývojárske správy o vývoji pokračovania slávneho 3Dčka. A od prvej správy v roku 1996 sa herná scéna, ale aj svet navôkol zmenil poriadne. Hranie Duke Nukem Forever je tak hrou, ktorá určite niektorým hrá na city. Milióny z hráčov budú sklamaní, starí fanúškovia možno tiež. A vravíte si ako je to možné?
Jednoducho. Vývoj hry samozrejme trval tak dlho preto, lebo sa menili ľudia, ktorí na hre pracovali, menil sa taktiež engine, na ktorom hra beží. A taktiež sa vždy hra snažila približovať aktuálnym trendom. A v dnešnej dobe sa mnohí tešili na starú hrateľnosť, veľmi dlhý čas strávený v singleplayeri a Dukeové hlášky. Nuž a splnilo sa to len z časti. Ľudia z 3D realms , ktorí pôvodne na hre pracovali si pri poslednej voľbe vývoja hry zvolili Unreal Engine 2.5, ktorý sa snažil presadiť ešte v dobe vydania hry Half-Life 2. Takže aj v DNF sú samé hádanky. Tie budete riešiť na FPS pomerne často, aj keď sú väčšinou veľmi jednoduché, taktiež sa budete premávať v Dukeovom Monster Trucku, teda v terénnom aute z obrovskými kolesami a v iných zaujmavých vozidlách. To všetko je fajn, ale práve toto je dôvod, pre ktorý mnohí rozprávajú, že ten starý Nukem, nie je vlastne ten starý Nukem, ale je to fosília z roku 2004, ktorá je však jednou nohou zaseknutá v dvadsiatom storočí.
Taktiež sa DNF na poslednú chvíľu inšpiroval aj najnovšími hitmi , teda relatívne krátkou hrateľnosťou, ktorá však nakope zadky hrám ako Homefront, hneď dvakrát . Približne desať hodín strávených v hre na strednú náročnosť celkom poteší, no vzhľadom na dlhý vývoj hry to pôsobí skôr ako výsmech fanúškom série rovno do očí. Čo tiež môže spôsobiť slzu v očiach je automatické dopĺňanie života, nemožnosť ukladať hru kedykoľvek a pozor, nemôžnosť nosiť viac ako dve hlavné zbrane naraz. Duke sa zmenil z pitbulla na malého domáceho psa, ktorý má iba veľké ústa.
Ešte si zanadávame trochu na umelú inteligenciu, ktorá pôsobí viac ako smiešne. Jednoducho stačí poriadne skákať a uhýbať sa nepriateľovi a aj na najťažšej náročnosti sa huncút nechá skoliť na zem. Problém nastáva pri väčšom počte mimozemských prasiat, ale to zo starých FPS pozná snáď každý. Tiež bojovanie s bossmi spravidla na konci jednotlivých úrovní je ako zo starej školy, čo je už však tou lepšou správou. Stačí sa poriadne uhýbať, hádzať akési C4ky, mieriť raketometom kamkoľvek do tela príšery a na záver mu napríklad vytrhnúť jazyk a ukázať prostredník. Duke povie nejakú zo svojich hlášok a deň je hneď krajší.
I like it!
Hra sa začína vyjasnievať na drobnostiach. Veľmi nás tešili drobnosti ako možnosť si zahrať pinball, zapáliť si cigaru , prečítať si pornomagazín, či zacvičiť si s činkou. Väčšina týchto "mini-hier" slúži na zvyšovanie EGA hlavného hrdinu. No a to je náhrada za štíty, či život. Taktiež môžete zobrať zo záchodu niečo ehm… hnedé. Pričom to Duke smiešne skomentuje, alebo sa aj hneď v úvode môžete do pisoáru…
…drobnosti , ale potešia. Presne vystihujú Dukeov humor. Je pre niekoho príliš tvrdý, hlúpy, ale pre ľudí s poriadnou dávkou nostalgie z minulého storočia to pôsobí naopak dobre. Tiež je zaujímavá jedna adventúrna pasáž v erotickom salóne, kde vám na záver urobí slečna striptíz. Takéto doplnky k obyčajnej dnešnej FPS chýbajú a aspoň v niečom by sa mohli v hre, ktorá vyšla, ale nikto tomu neverí, inšpirovať.
Vianoce sme slávili aj pri obšírnom a rozmanitom prostredí, ktoré sa raz odohráva v sídle hlavného hrdinu, inokedy v púšti, v podzemí, či v dedinke odetej do štýlu Western. Pritom si dokonca užijete aj zmenšeného Dukea, ktorý namiesto mimozemských prasiat bude bojovať s bežnými domácimi potkanmi (chudiatka malé). Celkovo rôznorodosť poteší. Týka sa to aj palebného arzenálu, ktorý viacmenej ostal z predchádzajúceho 3D titulu, no doplnili ho nejaké tie novinky. Okrem toho môžete piť pivo, ktoré vám zvýši silu, či dať si nejaké tie steroidy, ktoré tiež urobia zázraky. Zabudnúť nemôžeme ani na veľmi dobre využiteľný hologram hlavného hrdinu, kde vy sa nezviditeľníte a nepriatelia budú samozrejme hlúpo strieľať do ilúzie.
S čím sa bohužiaľ autori nevyhrali sú nepriatelia, ktorí sú jednak ako sme už spomínali bez inteligencie, až to bolí. No zároveň sa opakuje dookola pár modelov, pričom sa ani jeden z daného modelu nesnaží byť iným. Celú hru tak odstraňujete s výnimkou hlavných bossov, stále to isté. A to začne byť viac než stereotypné. Predstaviť si hru dlhšiu si preto ani veľmi nechceme. Nastáva preto otázka, čo autori v 3D Realms toľko rokov robili?
Hail to the king Baby!
Milo nás prekvapilo ako si hrdina Ameriky robí srandu zo všetkého možného. Nebráni sa si vystreliť z vývojárskej firmy Valve (Duke: "Nenávidím Valve hádanky"), iných hier ako sú napríklad Donkey Kong, či séria Halo. Taktiež nezabudol na filmové tituly, ktoré pozná snáď každý (Inception, 300). Čo však poteší ešte viac sú hlášky na samotné U.S.A. (Duke:" America Fuck Yeah").
Tiež už zo začiatku poteší, že Duke vo svojom obrovskom sídle hrá videohru, kde hrá za samého seba. No a taktiež je všade naokolo značka menom Duke, či už je to fast food, detská hračka a podobne. Výnimkou nie sú okamihy, kde môžete dať vašemu fanúškovi autogram, kde si samozrejme môžete nakresilť aj domček, či iné drobnosti. Táto osobitosť robí z obyčajnej bezduchej FPS záležitosti zázrak.
Čo už však zázraky vôbec nerobí je veľmi viditeľná zastaranosť. Grafický výzor by až tak nevadil, no na dnešné pomery slabý fyzikálny engine, kde sa mŕtve telá nesprávajú tak ako by mali, všetko čo vybuchuje, tak vybuchuje inak ako reálne, a aj obyčajná H2O sa správa ako…no inak. Tiež sme sa smiali, keď Duke šiel plávať. Jednoducho ako ešte v prvom Quake, plával so zbraňou v ruke a vôbec nemal problém strieľať, či sa pohybovať bez rúk.
Viditeľný je veľký problém aj pri rozhovoroch, kde postavy toporne stoja na mieste a z hitu menom Half-Life 2, ktorý sme už spomínali si mohli autory zobrať viac. Celkovo tie pasáže, kde musíte iba počúvať a častokrát sa ani nemôžete hýbať, nestoja za nič. Okrem nulovej informačnej hodnoty, ešte aj uspávajú a to by akčná hra robiť nemala.
Dilemu môžeme mať aj pri hodnotení zvukového sprievodu , ktorý je arkádový, zaujímavý, ale málo hudobných stôp, či ničím nezaujímavé zvuky z neho robia priemernú záležitosť. Tiež sme nemali dobrý dojem z toho, že sa v nastaveniach nedalo nastaviť rozmiestnenie reproduktorov. Hru však zachraňujú hlášky hlavného hrdinu a teda aj audio zložku.
Multiplayer
Hodnotiť hru pre viacerých hráčov v čase, kedy ešte servery veľmi nefungujú a taktiež sa nezúčastnia hry tisícky hráčov je sporné, ale aj tak si pár slov dovoliť môžeme. V prvom rade je multiplayer v DNF príjemným spestrením s obrovským počtom chýb. A keď myslíme obrovským, tak to tak aj skutočne je.
Už len pripojiť sa na server je problém, a keď sa aj do hry dostanete, čaká vás neuveriteľne obrovský lag a oneskorené reakcie, snáď všetkého čo sa pohybuje. No ak sa hra rozbehne nepotešia vás aj iné veci.
Napríklad to, že jediný hratelný charakter je Duke. Môžete mu aspoň meniť farbu trička a časom aj iný typ pokrývky hlavy a iných doplnkov. Tiež herné módy neprekvapia a kto niekedy hral podobnú hru bude ako doma. V multiplayeri si berie dosť Duke jednak z pôvodnej hry, z počítačovej hry Postal 2 a niektorých moderných titulov.
Výber máp je celkom dostačujúci a aj rôznorodý, ale triumfom v celom multiplayere je Dukeov apartmán, ktorý si môžete za vyhrané body vylepšovať a motivácia nudne zabíjať všetko čo sa hýbe je tu. Nás však nudné a ešte k tomu problémové zabíjanie príliš nebavilo, možno to opraví nejaký ten patch, my však silno pochybujeme, že to nejak základ "zábavy" vylepší.
hlášky hlavného hrdinu rôzne drobnosti na zvyšovanie života rôznorodosť prostredia bossovia |
|
použitý engine umelá inteligencia veľmi slabý multiplayer neadekvátna dĺžka hry v pomere s dĺžkou vývoja hry |
|
70% | |
ŽÁNER | FPS |
VÝROBCA | Gearbox software |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
2K Games / CENEGA |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |
Zaujala vás táto hra? Kúpte si ju na www.brloh.sk PC, PS3, X360. |