Kto by si nepamätal pamätný rok 1998, keď svetlo sveta uzrela famózna hra Colin McRae Rally, ktorá mala licenciu WRC, už vtedy podporovala force feedback, (fungoval aj na jedinom FF joysticku od Microsoftu) ponúkala pohľad spoza volantu s animovanými rukami na volante, ktoré dokonca aj radili rýchlosti na kvaltpáke.
Codemasters je známy tým, že vytvára poskromnejšie množstvo hier, ale zato ide po kvalite, čo sa rozhodne cení. Vydanie ďalších štyroch pokračovaní bolo logickým výsledkom snahy zarobiť na smäde hráčov po pokračovaniach, avšak ako to už býva, s tou kvalitou to pomaly išlo dole vodou. A či to bolo práve preto alebo tragickou smrťou Colina McRae-a, Codemasters nakreslili hrubú čiaru a oznámili novú pretekársku sériu so spoločným menovateľom menom DIRT. A že to bol opäť zásah do čierneho, je nám všetkým jasné. Už demo, ktoré na PC obsahovalo jeden crossover a jeden dirt okruh s buginami ma na týždeň prilepilo k volantu. Autori skutočne poskočili o úroveň vyššie a predostreli nám jazdenie novej generácie, aké tu vtedy nemalo konkurencie. No, a po takejto bombe prišiel DIRT 2…
Na Colina sa už celkom zabudlo, nastúpil Ken Block a s ním bohužiaľ aj úplne nová tvár DIRT série. Nechápte ma zle, ale keď raz začnem sériu, ktorá je prevažne o rally, nesprzním ju hneď o dva roky komerčnými až pubertiackymi prvkami. Dvojka ma veru sklamala skromným rally obsahom, repetetívnosťou a recyklovaním stále toho istého a hlavne hustými komentármi a celkovým nádychom hry. DIRT 3 však mal znamenať čiastočný návrat k jednotke, a tak som sa úprimne tešil, že si opäť na celé hodiny užijem DIRT ako sa patrí, v navyše krajšej grafike s vylepšenou fyzikou.
Áno, tá grafika je pekná. Už druhý DIRT spôsobil pokles sánky, pretože ten bol naozaj krásny. DIRT 3 je v mnohých veciach vylepšený, dážď, sneh, všetko pekné ale… miestami akoby to bol krok späť, hlavne čo sa týka niektorých prostredí (Monaco) a hranatých, statických divákov a niektorých fádnejších prostredí. Autá naopak vyzerajú výborne, obzvlášť interiéry sa vydarili. Mňa však najviac zaujímala tá rally náplň a sľubovaný rally vozový park. No tak ten naozaj poskytuje skutočné legendy rally z niekoľkých desiatok áut, ktoré jazdili v rozpätí dobrých troch dekád. Bol som normálne na vetvy. Nechýba ani skupina B, čo sú najväčšie beštie rally všetkých čias. No a tu sa dostávam k zlomu, ktorý pre mňa nový DIRT zakopáva do zeme.
Tým problémom je náplň hry. Autori deklarovali návrat k rally, teda menej freestyle somariniek, viac seriózneho jazdenia. V skutočnosti je DIRT 3 len ďalšou kenblokovinou, kde musíte absolvovať väčšinou nudné crossovery (v DIRT 1 boli bohovské), opäť na všetky možné spôsoby zrecyklované trate „vďaka“ zmenám počasia a dennej doby a rally tu opäť ako v minulej časti ťahá za kratší koniec. A keď už jazdím rally, chýbajú tie náročné dlhé etapy, tá náročnosť, členitosť trate, zradnosť terénu. Doslova mám pocit, že Codemasters ustúpili nejakým mainstreamovým tlakom a peknou grafikou zakrývajú pravdu.
Navyše mi tu chýba pohľad spoza volantu, ktorý je podstatne lepší a praktickejší ako ten, kde vidíte na všetky budíky. Prečo v jednotke mohol byť a už nemôže byť je mi záhadou. Vylepšená fyzika ma tiež extra neohúrila, najmä pocit krabicovosti, autá nemajú skoro žiadnu zotrvačnosť, stačí si pozrieť pohľad zvonku a vidíte ako vaše tonové auto poskakuje po ceste sťaby bolo z papiera. A kde sú všetky tie nastavovačky podvozku? Namiesto toho sa mám zabávať v cool Gymkhane a byť hotový z komentárov typu „Crows gone wild muchacho“… Viem, kritikou nešetrím, ale rozhodne tu nebudem alibisticky hľadať klady.
Ešteže som mal k dispozícii dva výborné volanty, Logitech G25 a G27, ktoré som s DIRT 3 otestoval a porovnal. Uznávam, že na tomto poli ma hra milo prekvapila a z volantu vycítite množstvo informácií. Nerovnosti, výmole, adhéziu. Novší G27 je o poznanie tichší a mierne rýchlejší, ale na druhú stranu mi zasa viac sedí tvrdší veniec na G25ke.
No čo povedať na záver? DIRT 3 je aj nie je kompromisom, ktorý nám bol sľúbený. Rally áut skutočne pribudlo, ale hra sa stále svojím ponímaním prikláňa ku konzumnému publiku, z ktorého pravdepodobne pozerá väčší zisk. A presne tak to aj beriem – preč sú tie časy, keď sa robili poriadne simulátory ako Richard Burns Rally, pretože o to už dnes stojí málokto. A tak som si opäť pustil prv7 DIRT, ktorý aj keď s chybami, má k pretekárskej/rally hre podstatne bližšie vyšperkovaný, ale pre rally fanúšika povrchný DIRT 3. Z toho mi jasne vychádzajú dve hodnotenia: pre drifterov s gamepadom v ruke je to určite 90% a pre mňa, fanúšika rally a skôr nakloneného realizmu 70%.
|
miestami veľmi pekná grafika force feedback kopec super áut prepracované interiéry Nórsko pri pohľade na kapotu reálny pocit z jazdy |
|
odfláknutá rally náplň recyklovanie tratí otravné komentáre, ktoré sa nedajú preskočiť povinná gymkhana odklonenie značky od pôvodného smeru |
70% / 90% | / |
ŽÁNER | preteky |
VÝROBCA | Codemasters |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
Codemasters/ CONQUEST |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |
Zaujala vás táto hra? Kúpte si ju na www.brloh.sk |