Táto veľmi zaujímavá adventúra síce vyšla už v roku 2009, no my vám prinášame recenziu až teraz. Môžem vás však ubezpečiť, že táto hra nestratila nič zo svojho čara a určite si zaslúži vašu pozornosť. Kto sa k nej ešte nedostal, možno po prečítaní tých pár riadkov sa rozhodne si túto hru zaobstarať.
Nezávislí vývojári to pri tvorbe hier nemajú ľahké. Vývoj ich hry nie je väčšinou financovaný tak, ako je financovaná tvorba AAA hier. Takisto tieto Indie hry nie sú sprevádzané takým hypeom a marketingom. Preto ak chcú tieto hry preraziť, autori sa musia snažiť o maximálnu kvalitu a originalitu. České nezávislé štúdio Amanita Design spĺňa tieto kritéria na jednotku. Ich najnovší počin sa volá Machinarium.
Machinarium som si zamiloval od prvej chvíle. Na jednej strane je to klasická point’n’click adventúra, no na strane druhej je to čosi viac. Hra začína na smetisku, kde sa zoznámite s hlavnou postavou tejto hry. Je ňou robot. Síce nie je v jednom kuse, no po pár klikoch sa dá dokopy a môžete sa pustiť do tohto dobrodružstva. Všetko sa odohráva v jednom meste, kde žijú roboti. A vašou úlohu bude práve záchrana tohto mesta. V meste to celkom žije a narazíte tu na kopu ďalších zaujímavých robotov.
Ovládanie hry je jednoduché a na všetko postačí myš, dokonca ani pravé tlačidlo nie je potrebné. Ak sa na obrazovke objaví symbol nôh, tak sa pri kliku robot vyberie na dané miesto. Symbol ruky znamená, že sa dá daný predmet zobrať alebo daná vec preskúmať, prípadne znamená rozhovor s osobou. Zobrané veci robot ukladá do svojej telesnej schránky, odkiaľ ich aj potom vyberá. Jednotlivé predmety sa dajú samozrejme aj kombinovať, čo bude potrebné pre splnenie niektorých úloh. Pre ťažšie dosiahnuteľné predmety má náš robot jednu vymoženosť a tou je, že môže meniť svoju výšku. Jednoduchým ťahom sa buď zníži o polovicu, alebo sa natiahne do výšky.
Pri postupe hrou, vám budú brániť rôzne hádanky, skladačky a hlavolamy. Týchto hádaniek je tu veľmi slušné množstvo a neraz hráčovi poriadne preveria mozgové závity. Väčšinou budete presúvať kadejaké kamienky alebo predmety, z ktorých má vzniknúť akýsi obrazec. Množstvo skladačiek je skutočne rozmanité. Čím ďalej som postupoval hrou, tým ťažšie skladačky pribúdali, a tým viac bolo treba rozmýšľať. V prípade že si hráč nevie poradiť, je priamo v hre zabudovaná rada. Na jej otvorenie je potrebné prejsť jednu minihru, v ktorej ste kľúč a musíte sa dostať do zámky, cestou strieľate pavúky a tiež je potrebné uhýnať sa stenám. Po prejdení tejto minihry sa otvorí kniha, v ktorej je obrázková rada ako prejsť danú pasáž. No ak chcete aby vám hra vydržala čo najdlhšie, tak odporúčam používať radu čo najmenej.
Znakom každej adventúry sú aj rozhovory. No v Machinariu na dialógy zabudnite, teda aspoň na tie klasické. Pri kliku na postavu sa nezačne klasický rozhovor (roboti iba nezmyselne „bľabotajú“) , ale od úst postavy sa vytvorí bublina, tak ako v komixoch a v tejto bubline sa spustí animácia. Cez tieto animácie ľahko zistíte, čo daný robot od vás potrebuje. Je to skutočne originálny spôsob komunikácie a funguje perfektne.
Vo veľkej miere ma Machinarium očaril aj kvôli svojej grafike. Viem že grafika nie je to najpodstatnejšie v hrách, no v Machinariu práve jeho grafika prispieva ešte viac k zážitku z hry. Grafika je ručne kreslená a pôsobí až umeleckým dojmom, všetko je tam nakreslené precízne s citom pre detail a pekne sa na to pozerá. Všetko je kompletne v 2D a musím povedať, že tretí rozmer hre vôbec nechýba. Taktiež sa dobré pozerá aj na animácie, až sa človeku nechce veriť že celá hra je robená vo Flashi.
Pochvalu si zaslúži aj hudba v hre. Tá sa dokonale hodí k svetu, v akom sa Machinarium odohráva. Občas možno pôsobí trocha melancholickým dojmom, ale dobre sa to počúva a pôsobí to upokojujúco. Grafika spolu s hudbou jednoducho pôsobia esteticky a umelecky.
Machinariu sa veľa toho vytýkať nedá, snáď najviac zamrzí krátkosť hry. Tí lepšie mysliaci sa hrou prelúskajú za pár hodín. A niekomu ešte môže vadiť, že sa nedajú zrýchliť niektoré animácie, ale to nie je až taký veľký mínus. Musím skonštatovať, že Machinarium je skutočne podarená adventúra, ktorá si určite zaslúži pozornosť. Pre milovníkov adventúr je to povinnosť a ostatným stojí minimálne za vyskúšanie.
umelecká grafika skvelá hudba množstvo variabilných skladačiek |
|
krátkosť hry | |
90% | |
ŽÁNER | adventúra |
VÝROBCA | Amanita Design |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
|
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |