Tak ako séria Call of Duty definuje pojem virtuálna strelnica, tak isto by sme mohli povedať, že séria H.A.W.X. od rumunskej pobočky Ubisoftu pomaly začína ukazovať smer, ktorý by sme mohli nazvať letecká arkáda, pri ktorej nemusíte hľadieť na to, že pred štartom stíhačky musíte zapnúť milión tlačidiel v kokpite, a ani nemusíte brať ohľad na prílišnú citlivosť ovládania a presného plánovania vašej cesty. H.A.W.X. je predovšetkým o zábave a preto tí, ktorí majú v portfóliu hraných hier titul DCS Black Shark asi znechutene mávnu rukou už pri pohľade na prvé gameplay video. No ostatní, ktorí dajú hre aspoň akú – takú šancu, sa pravdepodobne budú kráľovský baviť. No stačí to na to, aby sa pokračovanie oplatilo zakúpiť?
Skupina H.A.W.X. (High Altitude Warfare eXperimental) sa skladá len z najlepších pilotov a ich úlohy sú extrémne ťažké a nebezpečné. No o tom sa presvedčí aj náš hrdina z prvého dielu David Crenshaw, ktorý je hneď po prvej misii zostrelený a unesený. Jeho záchrana bude však iba jednou z mnohých úloh, ktoré na vás v koži viacerých pilotov čakajú. No či už budete hrať za amerického, britského či ruského pilota, váš konečný cieľ je rovnaký – nájsť dodávateľov zbraní pre povstalcov a ukončiť ozbrojené povstanie, ktoré ohrozuje celé Rusko. Tento letmo načrtnutý príbeh z pera spisovateľa Toma Clancyho je klasický akčný a jedno klišé strieda druhé, no jeho podanie prostredníctvom CGI cut-scén je vcelku vydarené.
Prvou ingredienciou ku správnej leteckej arkáde sú samozrejme lietadlá. Tých je v H.A.W.X. 2 hojný počet, no akosi som ich narátal menej ako v prvom diely, čo mi však absolútne nevadilo, pretože som rád, keď sa autori viac zamerajú na kvalitu ako na kvantitu. To, že lietadlo nesie vo výzbroji 150 tepelne navádzaných rakiet sme hráči prvého dielu už pochopili, no pre tých, ktorí pri pohľade na toto číslo iba pokrútili hlavou veľmi rád pripomeniem, že toto je arkáda a tu sa na takéto veci nepozerá. Ovládanie lietadiel je dosť krkolomné, čo sa klávesnice týka, no s príchodom analógových páčok na gamepade prichádza to správne náradíčko s ktorým skrotíte aj tie najrýchlejšie stroje.
Informácie o misiách sa k vám dostanú prostredníctvom vyššie spomínaných CGI filmov, no ďalšie dôležité zvraty nastávajú počas misií, čo je dosť škoda, pretože potom vznikajú príbehové diery, z ktorých nemá osoh ani hra a ani hráči samotní. Je to spôsobené tým, že keď sa niečo deje, tak vaša stíhačka je vo väčšine prípadov ostreľovaná a vy ledva stíhate stláčať tlačidlá pre streľbu i pohyb lietadla, a nie to ešte sledovať, čo sa deje. Misie samotné sú veľmi kvalitné a užijete si v nich kopu činností, od chránenia objektu od nepriateľských stíhačov, cez vzdušnú podporu pozemných jednotiek až po moju najobľúbenejšiu, ktorou nie je nič iné ako populárne znič všetko čo vidíš. Dokonca je tu v jednej misii cítiť veľkú inšpiráciu z FPS série Call of Duty, kedy si sadnete za 3 rôzne kanóny v lietadle a ostreľujete ciele na pevnine. Novinkou v pokračovaní je to, že väčšina misií sa začína tým, že musíte z letiska vzlietnuť a končí pristátím, na čo hráči prvého dielu nie sú zvyknutí rovnako ako zakomponovanie tankovania počas letu, hoci sa na vašom monitore nezobrazuje žiaden ukazovateľ množstva paliva, a tak sa tankuje iba vtedy, keď to máte v cieľoch misie.
No ani kampaň netrvá večne a vedzte, že ani sa nenazdáte a veľmi kvalitná kampaň bude minulosťou, no ani tu autori nelenili a pripravili pre nás ďalšie herné módy, medzi ktoré patrí režim Prežitia, ktorého názov asi vypovedá o všetkom. Ďalej tu máme režim Arkády, kedy budete pokračovať v príbehových kampaniach, no s iným dejom, takže sa jedná o akúsi alternatívu ku kampani samotnej. Špecifickým znakom Arkádového módu je aj to, že k dispozícii máte kameru, ktorá by sa dala prirovnať ku kamere v H.A.W.X. pri vypnutí všetkých asistentov. Teda kamera je umiestená tak, že jej vzdialenosť od lietadla ako aj pohľad na lietadlo je iný. Za toto autorov chválim, pretože túto kameru som v prvom H.A.W.X. rád využíval. Posledným módom je oddychový Voľný let, kedy sa môžete na niekoľkých mapách preháňať a nikým nerušený obdivovať krajinu.
Vašou hlavnou úlohou je teda páliť na všetko nepriateľské čo vidíte a v tom vám pomôžu vaši spolubojovníci, ktorí sa takmer v každej misii objavia po vašom boku. Wingmani boli teda vo forme, v ktorej sme ich mohli vidieť v prvom H.A.W.X. zrušení, čo veľmi vítam, keďže aj tak boli skoro na nič, keďže vám skoro vôbec nepomohli. Zlepšenú AI vidieť aj na nepriateľoch, ktorí sa už nenechajú tak jednoducho zničiť a používajú k tomu všetky dostupné prostriedky, ktoré používate aj vy, či sa jedná o svetlice, ktoré odkláňajú rakety alebo rôzne uhýbacie manévre.
Všetky vaše činy, či už sa jedná o zničené lietadlá, splnené výzvy alebo splnené misie sú odmeňované XP bodmi, ktoré vám zvyšujú vašu hodnosť a s každou novou hodnosťou získavate bodíky, ktorými si odomykáte nové stroje na lietanie alebo vylepšujete zbrane. Rovnako tak má vlastný XP systém aj každá stíhačka a rovnako slúži na odomykanie novej výbavy.
Keď vás všetky herné módy prestanú baviť, autori ešte vyťahujú ďalšie eso z rukáva, ktorým nie je nič iné ako multiplayer, ktorý je veľmi podarený a zabaví vás na dlhú dobu. XP systém je jednotný spolu so singelplayerom, takže všetky vaše úspechy sa zaznamenávajú do tej istej tabuľky.
Grafická stránka je výborná, modely lietadiel majú textúry vo vysokom rozlíšení, čo je aj ľahko poznať, pretože ich detailnosť ma zarazila už pri prvom pohľade. O vzhľad krajiny sa opäť postaral systém Geo Eye, ktorý tak ako v minulom diely odviedol vynikajúcu prácu, a tak sa budete z väčšej diaľky kochať nádherným pohľadom, ktorý síce trocha skazia pohľady z blízka, no keďže sa väčšina hernej doby koná vo veľkých výškach, tak to vôbec nevadí. Podpora DX 11 vrátane tessalácie je iba čerešničkou na torte, ktorá dotvára vynikajúci grafický dojem. PC verzia je taktiež dobre zvládnutá vzhľadom na bugy a HW nároky.
Za hudbu počas vášho putovania hrou si autori taktiež zaslúžia veľkú pochvalu, a keď ju budete schopný registrovať počas hrania, tak sa vám určite bude páčiť. Zvuky motora si budete vychutnávať počas celého letu, rovnakou ako vysielačkový chaos počas bojov.
Keď sa na hru pozrieme ako na celok, tak prakticky nemám čo vytknúť. Neviem či je to spôsobené tým, že hra na PC platforme prakticky nemá konkurenciu alebo samotnou kvalitou hry, no to nemení nič na fakte, že celú hru som si vychutnal a pri hraní som sa bez výhrad zabával. A preto vrelo odporúčam všetkým, dokonca aj tým, ktorí sa môžu pochváliť prvým H.A.W.X. vo svojej zbierke, aby o kúpe tohto titulu veľmi vážne pouvažovali, pretože s najväčšou pravdepodobnosťou sa budú veľmi dobre baviť.
hrateľnosť grafická stránka hry kopa herných módov multiplayer ozvučenie XP systém |
|
nič závažné som nenašiel | |
80% | |
ŽÁNER | simulácia/arkáda |
VÝROBCA | Ubisoft Romania |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
UBISOFT / PLAYMAN |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |