O novej hre štúdia Deep Silver som toho, až do vydania hry samotnej, nevedel absolútne nič, no už pri prvých recenziách u mňa vzbudila záujem, a keď sa mi dostala pod moje hráčske ruky za účelom recenzie, hneď sa mi v hlave točili vysoké čísla, ktoré určite táto hra dostane. No postupom času začalo hodnotenie upadať, a ako vlastne dopadla táto hra sa dozviete v nasledujúcich riadkoch recenzie.
Mnoho hráčov pozná Burnout Paradise. Šialenú arkádu, ktorá bola tak šialená, až bola zábavná. Jediné, čo na tejto hre bolo ako-tak reálne bola fyzika. A teraz si predstavte ešte väčšiu arkádu, pri ktorej autori na spomínanú fyziku úplne zabudli. Hlavným poznávacím znamením sú šialené skoky, vysoká rýchlosť a off-roadové trate. Presne taký je Nail´d.
Ale poďme pekne po poriadku. Naild ponúka 3 režimy. Konkrétne sa jedná o Turnaj, Multiplayer a klasický pretek. Samozrejme, tým najzaujímavejším, a pre hráčov najlákavejším, je mód Turnaj, kde je vašou úlohou prehrýzť sa rôznymi podujatiami, ktoré sú zoradené vo forme šampionátového stromu až na samotný vrchol. Teda neočakávajte žiaden príbeh, ktorý by vás vytrhol z adrenalínového zážitku zo samotnej jazdy. Multiplayer svojou kvalitou neurazí, no chýba mu potrebná hĺbka k tomu aby dokázal zabaviť na dlhší čas. A klasický pretek vo forme útoku na čas, alebo vlastného turnaja je iba niečo, čo budú skúšať iba hráči, ktorí môžu povedať, že ich hra baví.
To, aké je smerovanie samotnej hry pochopíte už po prvých prejdených metroch na tratiach. Podivné zrýchlenie vášho vehikla nezostane bez povšimnutia, rovnako ako niekoľko sto metrové skoky, ktoré ma prinútili sa zamyslieť nad tým, kde je tá pomyselná hranica medzi zábavnou hrou, a hrou v ktorej to autori „prepískli“. Veľmi rýchlo si vyberiete, či v hre budete pokračovať alebo nie, pretože tu sa jedná o titul, ktorý môžete buď milovať alebo nenávidieť. U mňa však prevládali skôr negatívne pocity, takže výsledné hodnotenie sa bude uberať skôr tým smerom.
To, že autori do klávesnice alebo gamepadu nabindovali aj tlačidlo s názvom brzda som si všimol asi po dvoch hodinách hrania, keďže jej využitie je mizivé. Drvivú väčšinu času sa totiž ide na plný plyn, pri ktorom som mal dosť veľké problémy vnímať správny smer jazdy a iba som sa viezol, a keď som náhodou nabúral a môj dopravný prostriedok vybuchol, tak mi to absolútne nevadilo, pretože aj na najvyššej náročnosti som nemal problém vybudovať si 15 sekúnd náskok. Pridanie nitra do hry ešte viac zneprehľadňuje celé dianie na monitore, a tak iba málokedy sa stane, že do cieľa dorazíte bez jedinej nehody.
Celý jazdný model je koncipovaný tak, že som mal pocit, že ovládam nejaké papierové lietadielko (kto hral prvého Dirta, asi vie o čom hovorím). Až prekvapujúco účinné brzdy v kombinácií s lietaním po trati vám prinášajú značnú výhodu nad súpermi, a tak sa mi počas celého módu turnaja ani raz nestalo, že by som preteky nevyhral.
S licenciami si autori hlavu nelámali a do hry strčili pravdupovediac iba 2 vozidlá. Prvým je ATV (štvorkolka) a druhým MTX (cross motorka). Vyšší počet áut nahradili tým, že máte možnosť si tieto dve káry prispôsobiť podľa vlastnej ľubovôle. V praxi to vyzerá asi takto, že z každej časti vozidla (karoséria, motor…) máte k dispozícii niekoľko postupne odomykateľných kusov, ktoré okrem jedinečných vlastností dodávajú aj jedinečný vzhľad. Len škoda, že vzhľadom na arkádový jazdný model samotné rozdiely nie sú až citeľné, ako by sa žiadalo.
Grafické spracovanie poháňa už niekoľko ročný engine Chrome, ktorý síce svojou kvalitou rozhodne neohromí, no celkom postačuje požiadavkám hry. Prepracované modely jazdcov a vozidiel oceníte už pri prvom preteku a nejakú tú slabšiu textúru v okolí trate si pri rýchlosti jej prejdenia ani nestihnete všimnúť. Všetko má hlavne jedno plus a to hardwarové nároky, ktoré zaručujú to, že báť sa nemusia ani majitelia niekoľko ročných strojov, keďže hru spustia s pokojom na najvyššie detaily. A aby som nejaké to slovo obtrel ešte aj o fyziku, musím prezradiť, že jediné na čo v tejto hre slúži je gravitačná sila a možno aj pri zrážkach s protivníkmi, inak v hre doslova absentuje.
Dosť výraznou chybičkou krásy je napríklad počet tratí, ktorým síce nemožno uprieť zmysel pre rozmanitosť a detail, no v konečnom dôsledku, keď sa budete asi šiestykrát preháňať po tej istej trati, tak si pravdepodobne poviete: "Stačilo!". Preháňať sa budete po púštnych kaňonoch, no zajazdíte si aj v lesoch či v horách. Trate majú v drvivej väčšine prípadov vysoké prevýšenie plné rámp, prírodných kopcov a rôznych iných dizajnérskych úletov, ktoré vás vynesú na niekoľko sekúnd do oblakov. Ich koncepcia spočíva najmä v „nadizajnovaní“ viacerých možností prejazdu a pridaní nejakých výziev typu preletieť obruč, alebo prejsť cez nejakú časť trate. Pri splnení týchto výziev sa vám dopĺňa nitro, ktoré pravdepodobne ani nebudete potrebovať, vzhľadom na veľký náskok v čele pretekov.
Posťažovať si musím aj samotnú dĺžku turnaja, ktorá u mňa osobne trvala asi 4-5 hodín čistej hracej doby, čo mi príde dosť málo. Horší je však fakt, že po prejdení turnaja mi hra nedala žiaden dôvod pri hre zotrvať, a tak som ju po odohraní turnaja vypol a pravdepodobne sa k nej už nevrátim. Čím to je, vám povedať neviem, no predpokladám, že je to spojením všetkých negatívnych vlastností hry. Nejako mi v hre chýbali také drobnosti ako napríklad možnosť prevádzania kaskadérskych kúskov, o ktoré si samotná hra svojimi dlhými skokmi doslova prosí. Rovnako mi chýbala motivácia vôbec dohrať turnaj, pretože pre mňa je to, že si odomknem nejaký ten nový diel pre svoj vehikl dosť málo.
Aby som však iba nehanil, musím autorov pochváliť za výber sountracku, ktorý zalahodí všetkým priaznivcom rockovej a metalovej hudby a výborne sa hodí do hry. Skupiny ako Slipknot, či ACDC pôsobili ako balzam na moju hudobnú dušu, takže za tento aspekt hry palec nahor.
Ako som písal v úvode recenzie, je veľmi ťažké udeliť výsledné hodnotenie hre, ktorá mi svojím štýlom, prezentáciou a gameplayom vôbec nesadla. Samotný jazdný model mi v hlave vŕta ešte teraz, rovnako tak veľmi malý počet tratí a nulová motivácia v pokračovaní kariéry. Pochváliť môžem nízku náročnosť na HW, soundtrack a aj detailnosť a rozmanitosť tratí, ktoré pravdepodobne mali nahrádzať ich počet. Podľa mňa sa teda jedná o trochu nadpriemerný titul, ktorý mi pripadal ako tričko na jedno použitie a úplne by som sa divil, keby som sa k hre ešte niekedy vrátil (no možno bude také herné sucho, že inú možnosť mať nebudem…človek nikdy nevie).
soundtrack dizajn tratí HW náročnosť |
|
žiadna motivácia malý počet tratí až príliš arkádový jazdný model strata prehľadu o dianí na trati |
|
65% | |
ŽÁNER | racing, preteky |
VÝROBCA | Deep Silver |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
TECHLAND / PLAYMAN |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |