World of Warcraft, titul, pri ktorom spozornie hádam každý hráč. Či už preto, že hru odsudzuje alebo je z nej naopak nadšený. Bez ohľadu na to, či hru hráte alebo nie, určite si vašu pozornosť zaslúži. Predsa len sa jedná o najhranejšie MMORPG a Blizzard nám k nemu poslal príjemný predvianočný darček, v podobe tretieho datadisku. Ako dopadol?
Nepochybne veľa hráčov ešte smúti za Vanilla WoW, alebo aspoň za datadiskom Burning Crusade po tom, čo Wrath of the Lich King spôsobil. Hra sa stala až príliš jednoduchou, a aj keď ponúkala stále niekoľko ťažkých výziev, obyčajný hráč v nej už takmer žiadne nenašiel. Preto sa to rozhodli chlapíci v Blizzarde razantne zmeniť. Nielenže sa chcú vrátiť k časom, kde „fialovo oblečený“ človek má svoje postavenie a rešpekt, ale vracajú sa aj do starého kontinentu. A čo za to môže? Jeden z dračích aspektov, Deathwing, opustil svoje väzenie a spôsobil celému Azerothu skazu. Nič už nie je ako predtým, svet sa od základov zmenil… Celý kontinent je posiaty rôznymi jazvami, prírodnými katastrofami, zrúcanými budovami, či zaplavenými územiami. Úplne každá oblasť prešla či už väčšími, alebo menšími vizuálnymi zmenami, no nie všetko sa ničilo. Napríklad Stormwind a Orgrimmar prešli kompletnými modernizáciami a pôsobia oveľa majestátnejšie a viac odpovedajú súčasnej situácii.
Na starom kontinente sa nachádza aj všetkých 5 nových oblastí, v ktorých sa budete postupne prebojovávať až na maximálny level 85. Aj napriek tomu, že je level cap zvýšený len o 5 úrovní, oproti 10 z predošlých datadiskov, jeho dosiahnutie zaberie zhruba rovnaký čas. Medzi nové oblasti patrí obrovský podmorský svet Vashj’ir, odomknutý Mount Hyjal, Deepholm pod vodným vírom Maelstorm, púštny Uldum a konečné Twilight Highlands. Potom tu máme aj obdobu Wintergraspu, teda obrovskú PvP zónu, do ktorej navyše pribudla kopa daily questov s názvom Tol Barad. Každá oblasť je pekne veľká, prehľadná a je vidieť, že sa s nimi autori vyhrali. Najmä s podmorským svetom, ktorý ale nesadne každému. Navyše je medzi oblasťami oveľa lepší „flow“ a to ako u nových, tak aj prerobených. Celkovo je Cataclysm viac „user friendly“, než predošlé datadisky, čo sa pri zvýšenej náročnosti určite zíde.
Vzhľadom na to, že sú nové oblasti pomerne veľké, rozhodli sa autori povoliť lietanie v Azerothe. S tým je spojené aj spomínané zničenie sveta, a tak je pohyb na vašom drakovi oveľa ľahší. Našťastie sa ale neposunula hranica potrebná na zaobstaranie schopnosti lietania, a tak si musíte expenie v starých oblastiach prejsť pekne po svojich.
Aj po dovŕšení maximálneho levelu určite budete ešte lietanie po Azerothe využívať. A to nemyslím len preto, aby ste si vychutnali nové questy v starých oblastiach (o tom neskôr), ale vyskúšali aj novú (sekundárnu) profesiu Archeology. Svojím spôsobom je podobná Fishingu, pretože na ňu treba naozaj trpezlivosť. O čo v nej ide? Po celom Azerothe sú roztrúsené rôzne náleziská, v ktorých si rozložíte detektor a hľadáte artefakty. Jedná sa o pozostatky rôznych rás, a keď ich nájdete určitý počet, môžete nájsť niečo zaujímavé po danej rase. Či už nejakého mounta, zbraň alebo obyčajné veci pre zábavu. Profesia je kvôli cestovaniu vcelku náročná na čas, no ako spestrenie je to určite dobrá vec.
Keď už som spomenul tie rasy – do hry pribudli dve nové. Worgeni a Goblini, ktorí kopú za Alianciu resp. Hordu. Pri nich mi nedá nespomenúť veľmi zábavné počiatočné oblasti, ktoré sa síce prekopali u všetkých rás (Gnómovia a Trollovia dokonca dostali nové), no u žiadnej ma nebavili tak, ako pri týchto dvoch nových. Zatiaľ čo ten za vlkolakov je pojatý vcelku vážne, u Goblinov cítiť humor na každom kroku. Pri nových rasách mi nedá nespomenúť taktiež nové kombinácie povolaní s rasami, a tak už nie je žiaden problém stretnúť Trolla Druida, Taurena Paladina či Night Elfa Mága. Taktiež ale treba spomenúť, že nie sú odomknuté všetky kombinácie.
Ako sa nám ale teda bude v staronovom svete hrať? Ako som spomínal, Blizzard sa rozhodol urobiť hru viac hráčsky prístupnú, čo sa okrem dobrého vysvetlenia herných mechanizmov odzrkadlilo aj napr. na talentoch. Aj keď prišli ešte pred Cataclysmom, určite stojí za spomenutie, že boli o dosť zmenšené a po dosiahnutí 10 levelu si jeden talentový strom vybrať, a kým nedosiahnete jeho dno, nemôžete vložiť svoje talentové body do ostatných stromov (mimochodom, od levelu 80 do 85 dostanete celkovo 5 talentových bodov). Celkovo sa Blizzard rozhodol dôležité spelly sprístupniť hneď od začiatku, zrušil ranky (spelly sa každým levelom automaticky updatujú, resp. sa napríklad ich damage ráta pomocou aktuálneho attack power apod.), a to má za následok oveľa plynulejšie a zábavnejšie hranie. Veľký podiel na tom ale majú aj nové questy. V úplne nových oblastiach je ich zhruba 600, čo je bezpochyby málo, no ak zarátame fakt, že autori prekopali hádam každý quest na starom kontinente dostaneme sa cez číslo 3000. A to je pekne slušný počet. Aj napriek tomu, že tu stále nájdeme questy typu „zabi toľko toho a nazbieraj toho tamto“, no nájdeme tu kopu nových so zábavným priebehom a celkovo sa viac autori zamerali na phasing (hra sa mení podľa vášho postupu) a oveľa viac sa vžívate do príbehu. Tomu dopomáhajú aj in-game cut scény, ktoré sú zábavné, majú šmrnc a hra je vďaka nim zaujímavejšia.
Na začiatku recenzie som spomenul, že hra je opäť ťažká, no v texte som to ešte neobjasnil, tak poďme na to. Pamätáte si, kedy ste naposledy videli v dungeone ovečku od Mága, či žabu od Shamana? Že nie? Tak takéto časy sú späť. Crowd Control má opäť svoj význam, byť healerom je hádam tá najnevďačnejšia robota, každá chyba môže byť osudová… Pri bojoch sa treba naozaj sústrediť, dokončiť fight s jedným mŕtvym členom je takmer nemožné a veľa ľudí sa do raidov ešte nejaký čas nepozrie. Mnoho guíld ešte len progresuje HC dungeony, ktoré sú naozaj výzvou, a čo je hlavné – sú pekne spracované a bossovia sú zábavní. A to je naozaj dôležité. Blizzard v tomto smere odviedol prácu na jednotku s hviezdičkou.
A keď som už spomenul tie guildy – hra je teraz oveľa viac zameraná na sociálnu stránku. Každá guilda postupne leveluje, získava nové perky (rôzne vylepšenia, ako napr. zvýšená rýchlosť na mountovi apod.), pribudli Guild Achievementy a každý hráč si získava s giuldou in-game reputáciu. Všetko je ale obmedzené (guild levelovanie má daily cap, reputácia weekly), a tak vám dosiahnutie 25 levela, resp. statusu Exalted určitý čas potrvá. Navyše za Guild Achievementy sú veľmi pekné odmeny, napr. v podobe petov či mountov. S najväčšou pravdepodobnosťou si ale na ne ešte väčšina guíld tak skoro nesiahne.
Cataclysm je naozaj ukážkovým príkladom, ako sa dá poučiť na vlastných chybách. Tretí datadisk priniesol do World of Warcraft toľko potrebnú novú šťavu, a keď ste už toto MMORPG povesili na klinec, rozhodne ho odtiaľ zveste. Azeroth čaká…
Zábavné questy Nové/prerobené lokácie Nové rasy Návrat ku koreňom |
|
Nič závažné ma nenapadá | |
95% | |
ŽÁNER | MMORPG |
VÝROBCA | Blizzard |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
Activision Blizzard / ABC DATA |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ |