Nestáva sa často, aby sa v dnešnej dobe štúdiá púšťali do vývoja stratégií, aj keď je to momentálne jedno z odvetví, ktoré by potrebovalo oživiť novými hrami. Aj preto sa mnoho skalných fanúšikov tešilo na obnovenie legendárnej klasiky Cossacks 3, ktoré sprevádzali aj opodstatnené obavy.
Od pôvodného Cossacksu, ktorý je podkladom pre tento remake, ubehlo už niečo cez 15 rokov, no duch a špecifická atmosféra hry sa k nám vracajú v plnej sláve klasickej RTS. Masívne armády 17. a 18. storočia na obrovských bojiskách, manažovanie základne, mnohé vylepšenia a všetky ostatné prvky každej dobrej stratégie vyzerajú na prvý pohľad skvelo, ako keby ste sa vrátili 15 rokov späť, do pôvodnej slávy hry, no to sa všetko rozpadá pri bližšom pohľade. A najmä keď veci idú do tuhého.
Cossacks 3 ponúka vyše 70 druhov jednotiek, ktoré ale nesú veľmi podobné vlastnosti a líšia sa len v malých rozdieloch, napríklad na základne toho, za akú krajinu hráte. Aj keď sa hra odohráva na prelome 17. a 18. storočia, kedy začal pušný prach hrať dôležitú úlohu vo vojenských konfliktoch, hlavnú časť armády stále tvorí kavaléria, meče a kopije. S tým sú, samozrejme, spojené aj taktické vlastnosti jednotiek, ako napríklad neschopnosť strieľajúcich jednotiek bojovať na blízko, a tak hneď ako ich napadnete pechotou alebo kavalériou, začnú utekať a nebudú môcť strieľať. To, samozrejme, platí aj naopak, a síce jednotky na blízko môžu stále bojovať, no sú veľmi náchylné na útoky strieľajúcich jednotiek.
Tu začína nutnosť taktizovania, keď každá armáda musí pozostávať zo všetkého, a armáda, ktorá bude mať slabinu a (ne)rozmanitostí jednotiek, pravdepodobne padne. Armádu je možné špecializovať, no vystavujete sa tak riziku, že to protivník využije proti vám. Do tohto skvelo zapadá systém formácií. Jednotlivé skupiny jednotiek môžete skladať do formácií, v ktorých budú oveľa efektívnejšie. Jednotky na diaľku je ideálne zoskupiť do radu, pechotu a kavalériu do stĺpcovej formácie pre útok a prebíjanie obranných pozícií alebo štvorcová formácia pre obraňovanie území, alebo iných formácií. Už aj týchto pár spomenutých mechanizmov by za normálnych okolností stačilo na to, aby ste si zahrali skvelú stratégiu. A v Cossacks 3 sa to teoreticky deje dobre, no prevedenie je oveľa horšie.
Jednoznačne najväčší problém Cossacks 3 spočíva v jeho AI – umelej inteligencii vojakov a armád, či už vašich, alebo nepriateľových. Formácie vojakov sa rozpadajú v sekunde, keď narazia na nepriateľa a z celej bitky sa stáva masová vražda – štýlom každý sám za seba. Celá bitka sa v momente mení na generátor náhodných čísel, ktorý rozhoduje, či bitku prehráte, alebo vyhráte. Celé to záleží na tom, koho sa vaši a nepriateľovi vojaci rozhodnú prenasledovať, či bude oddiel pešiakov minútu naháňať jediného jazdca, alebo sa pustia do oddielu mušketierov. Celé to je o náhode a vy v tejto patovej situácii zmôžete len minimum. Pre istotu som skúšal rovnakú uloženú pozíciu načítať niekoľko raz a každý pokus skončil úplne inak. Niekedy bola moja armáda rozprášená, kým vôbec došla k nepriateľovi, inokedy som zas rozprášil ja ich, alebo som ostal len s pár vojakmi. Pozerať sa na takéto boje je naozaj frustrujúce a o to depresívnejšie, že nad výsledkom nemáte žiadnu moc. V podstate teda boje prebiehajú v takom duchu, keď sa pošle celá armáda dopredu a len sa zbožne čaká, ako sa to celé skončí.
Aby toho nebolo málo, vybalansovanie AI tiež nie je na vysokej úrovni. Ak sa snažíte vybudovať nejakú armádu, ste konštantne napádaní AI v takých častých intervaloch a množstvách, ktoré absolútne nedávajú zmysel a sú nereálne. O to viac bizarné sú možnosti, ktoré vám kampaň od začiatku ponúka. Hneď od prvých misií máte dostupné v podstate všetko. Hra nepredkladá žiadne postupné predstavovanie jednotiek alebo ich uvoľňovanie misiu po misii, čo dokáže nových hráčov pomerne dosť ohromiť, keďže možností vylepšovania je naozaj mnoho.
Čo sa týka grafického spracovania, väčšine RTS hráčov určite stačiť bude. Nejde, samozrejme, o modernú grafiku stratégií ako StarCraft II, no pozorovanie obrovských vojsk na bojiskách v grafike ponúkanej Cossacks 3 určite ponúkne svoj kúsok zábavy. Avšak len dovtedy, kým sa nezačne boj a všetko sa nezmení na jeden veľký chaos.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Cossacks 3 2016
Cossacks séria je jedna z legendárnych klasických RTS, ktoré konkurovali dokonca aj samotnému Age of Empires a iným. Masívne armády, more možností, a to všetko v špecifickom štýle Cossacks
- Platforma: PC
- Žáner: stratégia
- Výrobca: GSC Game World
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Comgad