Ako človek, ktorý si preskákal snáď každým veľkým MMORPG musím povedať, že sú v podstate všetky na jedno brdo. Pokiaľ ste podľahli ich čaru, určite máte svoju obľúbenú, na ktorú spomínate len v tom najlepšom a nedáte dopustiť na s ňou strávené časy. Je tak? U mňa, a myslím, že aj väčšiny MMO-čkarov, to bolo pravdaže WoW-ko, kde som premrhal päť rokov svojej existencie.
Prvé MMO má neskutočnú silu, ktorá vás vtiahne do úžasného sveta plného dobrodružstva, nových priateľstiev a akéhosi sociálneho statusu na základe toho, čo má vaša postava na sebe. Je to koncept, ktorý je navrhnutý tak, aby ste hre ostali verní. A využíva vyššie spomenuté prostriedky. Preto je také ťažké písať o MMORPG.
Pri recenzovaní Guild Wars 2 som bol ohromený inováciami, ktoré so sebou prináša. Doteraz som. ArenaNet nešli cestou pomyselného „zla“, teda grindfest spojený s levelovaním a následným end-game, rozdeleným na PvP a PvE. Na moje prekvapenie sa nevydali ani cestou „holy trinity“ (tank/dmg/healer). Robili množstvo vecí inak a ľuďom zvyknutým na klasický koncept sa to veľmi nepáčilo. Ale ruku na srdce, koľko MMORPG ste hrali dlhšie ako rok? Guild Wars 2 si išiel vlastnou cestou, ktorá síce nedokázala udržať človeka pri hre non-stop, no má stálu komunitu hráčov a aj prvý datadisk. A verte či nie, zase robí veci inak.
Môjho Guardiana som oprášil asi po roku neaktivity a bolo by to určite dlhšie, keby sme museli za hru platiť mesačne. Zmätený, čo všetko sa pomenilo, som strávil asi hodinu zisťovaním nových mechaník, zmien UI-čka a nastavovaním si svojho buildu. Našťastie bolo všetko veľmi prehľadné, takže som po upratovaní mohol ihneď skočiť do akcie – príbehu Heart of Thorns. Aj keď ide o klasický príbeh o zlom drakovi, ktorý chce zničiť svet a vy ho musíte poraziť, veľmi som si ho užil. Na moje prekvapenie si dokonca pamätám postavy, ktoré sú plne nahovorené a majú hĺbku! Naposledy som niečo také zažil v SW:The Old Republic.
Príbehu dodáva šťavu aj prostredie, ktoré je asi najväčším lákadlom datadisku. Štyri rozľahlé lokácie predstavujúce drsnú džungľu, plné rôznorodých príšer a nástrah. V džungli to totiž žije! Vysvetliť atmosféru nie je jednoduché, ale v zásade ide o niekoľko vecí, ktoré robia z tohto miesta krásne a žijúce peklo.
Prvou z nich je vertikalita. Nejde o plochú zem s pár kopčekmi, kde sa na rohu mapy týčia ostré skaly či hustý nepriechodný les. V tejto džungli môžete zablúdiť a pravdepodobne aj zablúdite, pretože cesty sa nachádzajú nad vami ako aj pod vami. Je zrejmé, že to spôsobuje problémy s navigáciou, no môže vám to byť v podstate jedno, lebo okrem hlavnej dejovej línie budete na takzvané „eventy“ narážať náhodným pobehovaním po okolí.
A práve eventy sú ďalším tvorcom atmosféry. Srdiečkové questy zmizli a nahradili ich niekoľkostupňové mini-príbehy, ktoré vždy niekto aktivuje skôr ako vy. Keďže hra odmeňuje spoluprácu, pridáte sa do skupinky iných hráčov a džungľa sa tomu automaticky prispôsobí (nepriatelia sú tuhší). A takto máte na približne hodinku postarané o zábavu, pričom sa opäť dostanete niekam, kde ste neboli. S nahovorenými postavami a zaujímavými bossmi na konci.
Bossovia, ako aj klasické potvory, sú treťou vychytávkou. Je mi blbé prirovnávať MMO k Dark Souls, ale nedá mi to. Pokiaľ budete pobehovať po džungli sami, nebude vám všetko jedno. Príšery sú silné. Niekedy stačia dve-tri rany a je po vás. Príšery majú niekoľko schopností, ktoré, okrem toho, že ich používajú celkom často, majú devastujúce účinky. To prinúti hráča konečne využívať všetky svoje schopnosti, od uhýbania, blokovania a omračovania až po „ultimátky“. Mňa osobne obťažnosť donútila zmeniť svoj „uber-demidž build“ na „uber-block/dodge“ build. A bavil som sa oveľa viac, ako keby som len stál na mieste a mačkal 1, 2, 3 dokola. Každá príšera je iná, má iné schopnosti a iné taktiky, takže hneď ako stretnete niečo nové, je vysoká pravdepodobnosť, že umriete.
Lokácie v Heart of Thorns sú teda nebezpečné. Preto sa ArenaNet rozhodol dať niečo aj hráčom. Na prekvapenie to nie sú nové levely, stále ste level 80 a stále môžete najlepšie zbrane a brnenie získať v základnej verzii. A veteráni ich už dávno majú. Tvorcovia sľúbili, že nebudú zvyšovať štatistiky hráčov príchodom nového datadisku a slovo aj dodržali. Namiesto toho vymysleli inú formu progresu a to Mastery systém. V zásade funguje rovnako ako levely, no odomyká schopnosti, ktoré nie sú spojené so súbojom, ale pohybom po džungli, obchodovaním so špeciálnymi NPC a sprístupňovaním špeciálnych eventov. Mastery systém je dostupný aj v základnej verzii a postupom času majú byť pridávané nové a nové. Najikonickejšou je, pravdaže, ovládanie glideru, ktorý je v nových lokáciach na nezaplatenie.
Každá classa dostala aj novú zbraň, približne desať nových schopností a talentový strom. U môjho Guardiana to je luk a pasce, ktoré zmenili jeho hrateľnosť na nepoznanie. Nespomenúť novú Revenant classu by bol tiež hriech. Ťažké brnenie spojené s dávnou mágiou dodáva postave šmrnc a zaujímavú hrateľnosť. Veľkým očakávaniam sa tešili aj Guild Halls, ktoré konečne môžu poskytnúť domov hráčom zo všetkých gíld. Tieto obrovské komplexy najprv gildy vyčistia od nepriateľov a potom spoločným úsilím zútulnia a zariadia množstvom užitočných budov a NPC postáv.
Nový obsah do end-game taktiež nechýba. Do hry bol pridaný prvý Raid (10 man), ktorý okrem veľmi vysokej obťažnosti prináša aj epizodické odomykanie nových častí a je okorenený príbehom, ktorý si užijú hlavne veteráni prvého dielu. PvP bolo obohatené o novú mapu vo World vs. World a štruktúrované PvP prinieslo nový mód podobný dnešným MOBA hrám.
O nových drobnejších prídavkoch by som mohol písať ešte diplomovú prácu (napr. výborný 3rd person pohľad na štýl Tera), no toľko miesta tu nemáme. Na záver treba dodať, že Heart of Thorns trpí určitými neduhmi a niektoré ste mohli identifikovať už počas čítania. Titul nie je určený pre klasickú MMO odnož, ktorá očakáva neustále vylepšovanie postavy (po stránke štatistickej). ArenaNet síce napravil reputáciu end-game tým, že za tri roky doplnil obsah o takzvané „Fractals“ a v datadisku prináša Raidy, avšak nemusí to stačiť každému. To isté platí aj pre koncept holy trinity, ktorý môže hráčom chýbať. Za seba ale musím povedať, že som si titul neskutočne užil a určite ešte užijem.
Naše hodnotenie
Informácie o hre
Guild Wars 2: Heart of Thorns 2015
V srdci maguumské džungle na vás čakajú nové dobrodružstvá! Postavte sa neustále rastúcim hordám Mordremothových poskokov, objavte spojencov z pradávnych civilizácií a bojujte s novými nepriateľmi vo vertikálnom svete, v ktorom vystúpite do nových výšin a znesiete sa do hlbín džungle.
- Platforma: PC
- Žáner: MMORPG
- Výrobca: ArenaNet
- Distribútor v GB: NCsoft