Mario, Rayman, Sackboy, Meat Boy. Čo majú všetky tieto mená spoločné? Ak ste odpovedali, že sú to najznámejší hrdinovia platoformových (skákačkových) hier, dostávate od nás jedno veľké plus. Ak ale spomenieme meno Pax, asi vám najskôr napadne séria festivalov hier a technológií, ktoré sa konajú každý rok v Amerike a nie protagonista hernej série Mushroom Men. Táto herná séria nie je taká známa, možno aj preto, že jej predošlé diely boli vydané iba na konzoly Nintendo Wii a 3DS, no jej najnovší diel s prívlastkom Truffle Trouble mení platformu, na ktorú je vydaný, na Windows PC.
Čo ale ponúka Mushroom Men nové a iné, ako desiatky rôznych skákačiek, ktoré sú dotupné na všetkých možných platformách? V praxi nič revolučné, ale Truffle Trouble sa pokúša oživiť rokmi odskúšaný recept skákačiek pridaním puzzle prvkov, možnosti morfovať do rôznych foriem s rozličnými schopnosťami a stálou prítomnosťou monštra, ktoré hráčom stúpa na päty a ak nie sú dostatočne rýchli, urobí s hlavným hrdinom rýchly proces. A čo je toto monštrum, pred ktorým sa snaží hrdina Pax utiecť? Pri prvom spustení hry nás privítalo veľmi kvalitne spravené video, ktoré vysvetľuje, že na Paxa si robí zálusk Hľuzovková Princezná. Nanešťastie nie je typom krásnych princezien ako Peach z Maria, alebo Zelda z Legend of Zelda. Pravý opak je pravdou a hoci by sme nechceli Hľuzovkovú Princeznú rozhnevať, treba povedať, že tri oči a výzor roztečenej fašírky môže vyhohovať iba silnejším náturám.
{embed_video }
Najnovší Mushroom Men beží pod Unreal Engine-om a od prvého okamžiku, keď sme mimo herného menu je to poznať. Skákačky často vsádzajú na menej kvalitné vizuály a kvalitný herný zážitok, ale vzhľad tohto titulu nám vôbec neprekážal. Po prejdení pár levelov tutoriálu, kde sme boli oboznámení s trošku netradičnejším ovládaním a základnými hernými mechanikami si ideme rýchlo pozrieť možnosti nastavenia. V menu Help&Options toho veľa nie je, takže okrem krátkej rekapitulácie tutoriálu, nastavenia obtiažnosti, zvuku a možnosti Controls môžete zabudnúť na zmenu video nastavení. Trochu nás zamrzelo, že nastavenia klávesnice ani gamepadu sa nedajú zmeniť, ale pri hraní sme si na ne celkom rýchlo zvykli. Niektorí hráči ale môžu byť chýbajúcimi možnosťami odradení.
Hra ponúka 3 stupne obtiažnosti, typické Easy, Normal a Hard, ale výber toho správneho nastavenia ovplyvňuje celú hru. Pri výbere Easy, sú hráčovým jediným nepriateľom hlavolamy, bežné príšerky a čas. Pokiaľ spadnete do bezodnej diery, alebo sa vás dotkne bežný nepriateľ, Pax sa znovu narodí na tom istom mieste (samozrejme nie nad dierou, ale na poslednej dobrej pozícií). Pri výbere Normal obtiažnosti sa už hra trochu komplikuje, pretože sa za vami bude celú cestu hnať Hľuzovková Princezná a musíme povedať, že nie je nič príjemné snažiť sa vyriešiť hlavolam a preskladať rozdielne krabice tak, aby ste mohli napredovať, zatiaľ čo za vaším chrbtom sa ozýva niečo ako zamilovaná tínedžerka krížená s Godzillou. Hard nastavenie je naozaj iba pre skúsených hráčov, ktorí majú nervy pevne zocelené predošlým hraním na Easy a Normal obtiažnostiach.
Pax prežíva levely ako nočné mory, do ktorých sa zobudí a cieľom samotnej hry je dostať sa z jednej postele, v ktorej sa zobudíte na druhú stranu levelu do druhej postele. Pritom treba zbierať hubové spóry, vyhýbať sa, alebo zabíjať bežné príšerky a riešiť rozličné hlavolamy, ktorými sú väčšinu času nutnosť presunúť rôzne krabice z miesta A na miesto B, ich naskladanie na seba, alebo ich odstránenie z cesty. Krabíc je samozrejme viacero druhov, od bežných kociek, cez trampolíny, čisto blokujúce krabice, ktoré sa nedajú presunúť a treba ich rozbiť, až po kanóny, do ktorých môže Pax skočiť a vystreliť sa na neprístupné miesta, alebo ďaleko dopredu. Takisto aj povrchov je viac typov a rôzny povrch môže veľmi silno zmeniť možné riešenie hlavolamu. Na niektorých kockách je totiž rozliata lepkavá hmota, ktorá silno spomaľuje možný postup a nedá sa z nej vyskočiť, iné kocky sú tvorené čistým ľadom, po ktorom nemôžete posúvať krabice, ale je ich treba nosiť a na konci hry pribudnú aj kocky, ktoré sú zlým snom každého coulrophobika (osoby so strachom z klaunov).
Celkovo sú v hre okrem tutoriálu štyri rozdielne oblasti, každá s desiatimi levelmi a sú to garáž, kuchyňa, záhrada a podkrovie. Každá oblasť ponúka jemne pozmenený vizuálny zážitok. Kocky, krabice a nepriatelia sú vizuálne odlišní oproti ostatným oblastiam, ale až na pár výnimiek zastávajú úplne rovnaké funkcie. To znamená že veľký chrobák z oblasti garáže útočí úplne rovnako ako škorpión z podkrovia a lepkavo vyzerajúca zelená vec vytečená na kocke spomaľuje hráča rovnako ako lepkavo vyzerajúca ružová vec. Spomínanými výnimkami sú asi iba kocky-klauni, ktoré sa (našťastie) objavili iba v poslednej oblasti, a ktoré pri neopatrnom zaobchádzaní odhadzujú hráča dozadu a zopár kociek.
A ako sa vlastne Pax s týmito hlavolammi dokáže vysporiadať? Okrem bežného pohybu šípkami WSAD, je pri hre treba aj skákať (J), dupať (K), tlačiť/ťahať krabice (L), alebo ich prenášať (;). Dupaním sa dajú omračovať, alebo rovno zabíjať nepriatelia, podobne ako je tomu v hernej sérií Mario. Dajú sa ním ale aj znižovať krabice, alebo rozbíjať prekážky. Tlačenie, ťahanie a prenášanie krabíc s nasledovným skákaním po nich je asi hlavnou náplňou hry. Môže sa to zdať trochu rutinné, ale treba myslieť na to, že hra sa neodohráva v jednej línií, ale v troch, čo pridáva možné riešenia, alebo problémy. Niekedy je totiž jednoduchšie veľký problém obísť, ako s ním tvrdohlavo zápasiť.
Poprípade je možné využiť jednu z Paxovych transformácií. Celkovo je týchto foriem päť, ale pri hraní sme väčšinou využívali iba dve až tri. Hlavným dôvodom, že niektoré formy sa dajú využiť na viacero účelov a ich používanie je obmedzené nutnosťou nazbierať dostatok spórov. Navyše sú tieto transformácie časovo obmedzené, takže si treba dávať pozor na ich výber. Ale teraz už k samotným formám.
Prvou je Ghost Pax, a po jej zapnutí si môže Pax veselo chodiť cez nepriateľov akoby tam neboli. Navyše zastaví postup Hľuzovkovej Princezny.
Druhá možnosť je Spider Pax, a ako názov napovedá, transformuje Paxa na pavúka, ktorý sa dokáže pohybovať po akomkoľvek povrchu pokojne aj hore nohami a obchádzať tak časovo náročné prekážky. Nanešťastie ale v tejto forme Pax stráca schopnosť skákať.
Tretia schopnosť je Moth Pax, a znamená zmenu na moľu a získanie schopnosti lietať. Táto forma sa ukázala ako perfektná na získavanie zapatrošených a ťažko prístupných spór, obchádzanie hlúpych prekážok alebo získavanie náskoku pred princeznou.
Štvrtou formou je Mole Pax, krtko s ostrými pazúrmi, ktorými dokáže ničiť kocky a nepriateľov. Pri hraní sme ale pre túto formu nenašli také časté využitie ako pre pavúka, alebo moľu.
Poslednou, piatou možnou transformáciou, je Super Pax. Prakticky nesmrteľný, neskutočne cool s vysokými skokmi a navyše s červeným plášťom v štýle Supermana.
Samotné formy sa zapínajú od 1. po 5. tlačidlami Y, U, I, O, P a hoci sme párkrát v zápale hry stlačili nesprávne tlačidlo a museli reštartovať level, pretože sme pred horou krabíc stáli ako duch, miesto toho, aby sme ich jednoducho preleteli ako moľa, po chvílke tréningu sa tento problém stratil. Do hry ale možnosť transformovania priniesla veľmi vítané osvieženie, keďže si myslíme, že čisto presúvanie kociek by sa hráčom rýchlo zunovalo a správny výber formy dokáže pomôcť prejsť ťažký úsek úrovne a zároveň vylepšiť najlepší čas.
Keď už spomíname čas, tak ten, spolu s počtom zozbieraných spór, sú hlavnými ukazovateľmi úspešnosti s akou prechádzate levely. Samozrejme, že najprv treba level prejsť aby hráčov vôbec mohol trápiť čas a to, či vyzbierali všetky možné spóry. Čo sa nám ale dlhšie pri hraní skákačiek nestalo, boli občasné radikálne zmeny v obtiažnosti. Väčšinu hry sme hrali na obtiažnosti Normal, čo znamená, že sa za nami hnala aj princezná, ale v istých prípadoch sa veľmi nečakane skomplikovali hlavolamy, alebo akoby princezná kopla do vrtule a pokiaľ sme neboli úplne perfektní pri presúvaní kociek a riešení puzzle, tak prišlo opakované reštartovanie levelu. Preto všetkým potenciálnym hráčom radíme prejsť si najprv všetky úrovne na Easy obtiažnosti a až keď budete zžitý s ovládaním a riešením čakajúcich problémov, prejsť na Normal a Hard úrovne.
Ďalšia maličkosť, ktorá nás trošku zarazila bola, že prejdením všetkých úrovní na Easy a odomknutí všetkého až po posledný level a všetkých foriem, sme nezískali prístup ku všetkým úrovniam na oboch ťažších obtiažnostiach. Namiesto toho, sme museli celý proces opakovať a odomykať levely jeden po druhom. Čo je pri Hard obtiažnosti naozaj ťažké a väčšinu času frustrujúce, pretože akonáhle si neviete poradiť s jedným levelom, môžete si nechať zájsť chuť na nasledujúce až do jeho zdarného prejdenia. Skôr by sme uvítali možnosť odomknúť všetky úrovne na jednoduchších obtiažnostiach, ale nakoniec sme zistili, že takýto postup funguje, ibaže opačne, takže akonáhle prejdete úroveň na najťažšej obtiažnosti, odomknú sa vám obe jednoduchšie
Pri hraní sme sa až na spomínanú vyššiu obtiažnosť nestretli s väčšími problémami a hranie nám pekne odsýpalo. Pokiaľ vám stačí prejsť celú hru na Easy obtiažnosti a zistiť ako skončil Paxov krátky príbeh, pripravte si na to len zopár hodín času. Ak ale chcete vylepšovať svoje časy, prejsť všetky levely aj na Normal obtiažnosti a nedajbože skúsiť utekať pred zrýchlenou princeznou na Hard obtiažnosti, pripravte sa, že sa táto hra môže stať príjemným žrútom času. S viac ako polovicou levelov prejdených na Normal a asi tretinou na Hard obtiažnostiach sa herný čas vyšplhal na dvojciferné čísla.
Nakoniec ale musíme podotknúť, že Mushroom Men trpí dvoma neduhmi, ktoré hrozia takmer každej skákačkovej hre. Prvým problémom je niekedy neintuitívne ovládanie a občasné zaváhania, kedy sa hra akoby nevedela rozhodnúť, či nami kontrolovaná postavička spadla, alebo môže veselo skákať ďalej. Jednoducho, ovládanie a jeho presnosť nie sú dotiahnuté na 100%. Druhým, možno vážnejším problémom je možné skĺznutie do rutiny, stereotypu, opakujúcich sa úkonov a robenia toho istého. Nás našťastie tento problém počas hrania postihol len párkrát a stačilo si vtedy zmeniť obtiažnosť a level na poriadne rozpumpovanie krvy, ale iný hráči budú možno týmto neduhom postihnutí častejšie.
Keď sa na Paxa a jeho najnovší videoherný počin pozrieme spätne po dohraní, nevidíme síce s určitosťou budúcnosť hernej stálice ako pri niektorých plošinovkách, ale takisto si nemyslíme, že čas strávený hraním tejto hry by bol stratený. Truffle Trouble nespadá do šedého priemeru vďaka svojej atmosfére a šikovnom implementovaní odskúšaných herných mechaník, ale to revolučné niečo, ten pocit, nečakaný zvrat, alebo neopozeraná herná mechanika nutná na vyzdvihnutie na najvyššie priečky tohtoročných hier mu veľmi silno chýba. Kto vie, možno sa toho dočkáme v pokračovaní Paxovho dobrodružstva.
Informácie o hre
Mushroom Men: Truffle Trouble2015
Truffle Trouble je jedinečná hra, umožňujúca hráčom hrať za Paxa, hrdinu predošlých hier zo série Mushroom Men, ktorá kombinuje klasickú akčnosť plošinoviek a rozum trápiace riešenie hlavolamov. Presúvanie, vŕšenie a používanie objektov na vytváranie novej cesty si vyžaduje vynachádzavosť a toto všetko treba stíhať, zatiaľ čo sa Paxom omámená Hľuzovková Princezná neustále blíži.
- Platforma: PC
- Žáner: Puzzle plošinovka
- Výrobca: Red Fly Studios
- Hru na recenzovanie poskytla spoločnosť: Red Fly Studio