Mám rád adventúry. Mám rád inteligentné príbehové adventúry. Mám rád The Vanishing of Ethan Carter. Filozofia, s akou bývalí autori zo štúdia People Can Fly pristupujú k tvorbe rozprávania príbehu, je inšpiratívna a pre hráča, ktorý baží po „hlbšej hĺbke“ zážitku, bude počas hrania predstavovať vodu pre jeho mlyn. Pre ten náš, koniec koncov, tak isto a sme radi, že vám prostredníctvom nasledujúcich riadkov môžeme prerozprávať príbeh z temného údolia Red Creek.
Do neho nahliadnete v koži detektíva Paula Prospera, veterána vo svojom obore, ktorý vyslyšal zúfalé volanie malého chlapca Ethana Cartera o pomoc a vydávate sa tak na posledný prípad svojej kariéry. Žiadnym rozsiahlym prológom sa titul nezaoberá a po pár slovách, vyslovených jedine samému sebe sa okamžite ocitáte v rozsiahlom svete, čakajúcom na vaše zvedavé chúťky. Hneď v úvode nám ale nedá neodbočiť a nevenovať jednu samostatnú kapitolu, adresovanú jedine grafickej stránke. Zaslúži si to!
Revolúcia vizualizácie
Často sa v hodnoteniach hernej obce na vizuálne pekne vyzerajúci titul objavuje slovné spojenie „grafické orgie“. Svojho času takú nálepku dostával napr. prvý Crysis, ktorý do našich grafických kariet koncom roka 2007 nabúral skutočne riadnou silou. Teraz tu ale máme rok 2014 a pred nami stojí debutový počin poľského štúdia Astronauts, The Vanishing of Ethan Carter, ktorý za použitia vyššie načrtnutej terminológie prirovnania, by si zaslúžil skôr pomenovanie „grafická Sodoma a Gomora“. Prvých pár sekúnd po odovzdaní možnosti ovládať našu postavu sme zostali doslova paralyzovaní. Žiadny úsmevný glitch, žiadna nepríjemná chyba. Proste sme len tak s úžasom hľadeli na dych berúce kulisy pred nami a v duchu skláňali pánom autorom obrovskú poklonu.
Fotogrametria – tak znie názov požitej metódy na tvorbu kvalitnej grafiky a úchvatného fotorealistického kabátu. V skratke, ide o skenovanie/fotografovanie reálnych vecí (v tomto prípade budovy, stromy, skaly…), z čoho následne prislúchajúci program vytesá trojrozmerné objekty s vysokou hustotou polygonov. Aplauz matke prírode, najlepšej 3D modelárke. Pokiaľ sa o tejto technike chcete dozvedieť viac, rozhodne neváhajte a navštívte stránky autorov, kde tejto téme venujú jeden celý blog.
Po prvých nesmelých krôčikoch sme to pochopili: netreba si všímať detaily. Detailné je tu totiž všetko a len tak ľahko sa vám to neokuká, takže sa musíte prestať vrtieť na mieste a ísť oproti vyšetrovaniu. To ešte ale netušíte o najbližšej zastávke, respektíve rozhliadni, na ktorej vás čaká pohľad v podstate na celé údolie a jeho krásu. Slnko blížiace sa horizontu, rozsiahle jazero spolu s priehradou a veľké sídlo na druhej strane brehu. K tomu vám takmer permanentne hrá do uší skvelý atmosféricko-melancholický soundtrack, dokonale posilňujúci imerziu. Jedine, čo nevyzerá úplne najlepšie, sú modely postáv, no nie je to nič tragické, akurát to z celkovej mozaiky trošičku vyčnieva.
{embed_video &index=1&list=UUxl65kuznpzkNzUZZqitAZg}
„Príbeh, ktorý ani nehráte…
Grafická stránka, samozrejme, nie je všetko a na koberček sa dostáva samotná hrateľnosť. V tomto smere sa The Vanishing of Ethan Carter najviac podobá Dear Esther, prípadne Gone Home, ktorých základy sú primárne postavené na obyčajnom objavovaní, neustálej chôdze z miesta na miesto a čítaní rôznych textov, dotvárajúcich príbehové pozadie a slúžiacich tiež na zapojenie hráčovej predstavivosti. Ďalším prvkom je riešenie samotných vrážd. Nejde o žiaden zásadný spoiler, pokiaľ to teda ešte neviete – na rodinu Carterovcov účinkujú akési temné sily, ktoré Ethan zmieňuje aj v úvodnom liste, a ktoré zapríčinia, že medzi členmi dôjde k niekoľkým nešťastným úmrtiam. Trochu v štýle Murdered: Soul Suspect je vašou úlohou chronologicky zostaviť priebeh incidentu tak, ako sa naozaj stal, čomu predchádza vrátenie použitých predmetov na svoje pôvodné miesto.
Pre lepšiu predstavu môžeme zmieniť hneď prvú vraždu, ktorá sa stala prakticky hneď po prekročení mosta. Prídete k mŕtvole, musíte teda vrátiť použité predmety na pôvodné miesto, čo v tomto prípade predstavuje krvavý kameň a hneď celý rušeň, taktiež vpredu zamazaný od krvi. Keď tak urobíte, z tela následne vyletia do vzduchu akési bludičky, v deji vyobrazujúce indície, lepšie povedané, konkrétne scény incidentu, ktoré už je na vás v správnom poradí zoradiť. Nápad na papiere výborne znejúci, bohužiaľ, v praxi nie najlepšie zrealizovaný. Riešenie nepredstavuje žiadnu výzvu, prípady sa rýchlo okúkajú a vo finále vám okrem ukázania ďalšieho smeru nič zásadne nepovedia. Škoda.
Posledným zásadným prvkom je riešenie hádaniek, ktorých tu nájdete zhruba okolo päť, a síce sú o niečo zdĺhavejšie, no nie náročnejšie. Rovnako tak nevravíme, že sú hlúpe, to ani omylom, no stále nám pri nich niečo chýbalo – možno hlbší zmysel, väčšia výzva… Bohužiaľ, aj pri nich nás dopredu tlačila len zvedavosť v rámci príbehu a rozuzlenia, čo sa vlastne stalo mladému Ethanovi a jeho rodine. Celý ich príbeh má pritom nádych hororu, mysteriózneho hororu, ktorý nijako netlačí na pílu, nesnaží sa vás za každú cenu vystrašiť a vyľakať klišeovitými metódami á la Slender alebo Outlast. Tu sa hrá na notu akéhosi neustáleho pocitu znepokojenia, a to či už plynúceho z vrážd, zvukov alebo komentára, ktorý si Paul povie len v duchu – tento aspekt autorom vyšiel rovnako dobre ako grafika.
… a je na konci.“
Hracia doba The Vanishing of Ethan Carter je okolo troch až štyroch hodíny a počas nej vám poľské štúdio Astronauts naservíruje zaujímavý a mysteriózny príbeh, v ktorom síce nenarazíte na rozsiahle mechanizmy a premenlivú hernú dynamiku (čo tak škrtá aj zmysluplnosť znovu hrateľnosti), no fanúšikovia inteligentných hororov a zážitkov v štýle zmieneného Gone Home alebo Dear Esther si rozhodne prídu na svoje. Pre ostatných by sme možno odporúčali počkať si na nejakú zľavu (momentálna cena na Steame je 19 eur), keď si hru kúpite, v prípade, že vás zaujala tak na pol, a vyplníte ňou aspoň dva prázdne večery. Minimálne to si totiž zaslúži.
Informácie o hre
Žáner: Hororová adventúra
Výrobca: The Astronauts
Distribútor v GB: Steam
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk