Sága Temných duší sa dostáva do svojej poslednej fázy. Po z určitého hľadiska kontroverznej hre Dark Souls II (osobne dodatočne hodnotím 80%) a jej nasledovných, prekvapivo výborných prídavkov The Crown of the Sunken King (Gamesite hodnotilo 85%) a The Crown of the Old Iron King (Gamesite hodnotilo 80%), sa na rad dostáva tretí diel DLC trilógie The Crown Trilogy pod názvom Crown of the Ivory King. Zatiaľ čo som osobne bol z prvého prídavku úprimne nadšený a z druhého, bohužiaľ, trocha menej, tak o treťom môžem opäť bez problémov vyhlásiť, že ak by všetky DLC vyzerali ako toto, ich pejoratívna povesť by sa medzi hráčmi určite zmiernila.
Crown of the Ivory King sa proste podarilo na výbornú. Druhýkrát v sérii (zabudli ste hádam na Painted World of Ariamis z prvého Dark Souls?) sa dostávame vysoko do zasnežených hôr, tak vysoko, že sa stačí len letmo natiahnuť a váš dotyk spočinie na ligotajúcich sa hviezdach. Výborne vykreslenú atmosféru zimy dotvára čisto modrá obloha bez jediného mráčika a zubaté slnko, z ktorého vám až začnú drkotať zuby.
Úprimne sa priznám, že je pre mňa troška problém písať vlastne tretíkrát o tom istom. Keďže DLC má svoju podstatu v tom, že predlžuje už známy herný zážitok nejakej hry, tak sa po dvoch predchádzajúcich prídavkoch, v ktorých som v podstate tiež písal dookola to isté, pozastavujem nad tým, či má vlastne nejaký hlbší zmysel opäť opisovať už stokrát opísané. Ivory King obsahuje totiž znova totožnú náplň v podobe blúdenia komplexným herným labyrintom, snaženia sa prežiť medzi desiatkami hávedí rôzneho druhu, niekoľkými súbojmi proti bossom a na záver získania vytúženej kráľovej koruny.
Ak by sme sa na túto problematiku pozreli týmto pohľadom, asi by sa to už minulo kýženému účinku, no Crown of the Ivory King predsa len obsahuje niečo nové, o čom sa oplatí zmieniť. Tvorcovia šikovne využili prostredie vo svoj prospech (a zároveň proti hráčom) tak, že chlad sálajúci z nepriateľov znižuje odolnosť zbraní na úplne takmer neznesiteľnú úroveň. Ak hráte len za bojovníka využívajúceho ťažkotonážne meče, radšej sa vyzbrojte hneď niekoľkými kusmi, pretože sa vám vaši miláčikovia opotrebujú skôr než poviete „borůvkový koláč“ (pozdravujem Pulp Fiction).
Blúdenie exteriérom hradu vám bude riadne znepríjemňovať aj šialený severák, vďaka čomu mnohokrát nebudete vidieť ani na krok, zamrznuté truhly, ktoré rozhodne neodmrazíte fakľou ani žiadnym iným ohnivým kúzlom (tak sa prestaňte snažiť) a ľadové kryhy blokujúce mnohé cestičky. Samozrejme, v určitom čase sa tohto neduhu zbavíte a v tom sa pred vami otvorí nádherne rozsiahla lokalita, ktorá mne osobne pripomínala Lordran len v zasneženej edícii. Potom už dovidíte neskutočne ďaleko, až k horizontu, čím si zároveň uvedomíte majestátnu veľkoleposť hradu Eleum Loyce, ktorý je, mimochodom, taký rozsiahly, že v sebe ukrýva aj malé mestečko.
Viackrát som sa len tak zastavil a obdivoval celú tú nádheru. Pristihol som sa dokonca pri zamýšľaní sa nad tým, aké skvelé dobrodružstvá by nás, hráčov, mohli čakať tam dole medzi pustými domami, v ktorých pred dávnymi dobami pravdepodobne žili poddaní, keby nešlo len o DLC, ale o plnohodnotnú lokalitu v prvotnej hre. Do typicky, približne 7-hodín dlhého prídavku, sa natrieskať všetko jednoducho nedá. DLC vám teda vydrží rovnako dlho ako predchádzajúce dve výpravy za kráľovskými korunami.
Dizajnovo tu ide ale o najlepší počin od prvého Dark Souls. Prostredie hradu je spletité, má svoju logiku, svoj zmysel a pôsobí to ešte oveľa otvorenejšie ako v Crown of the Sunken King. Až mám chuť povedať, že vývojári konečne prišli na to, čo robilo prvou hrou v sérii takou obľúbenou. Pre hráčov je to ale smola, že sa tvorcovia dokázali takto vytiahnuť až úplne na konci životnej púte dvojky. Chodbičky a uličky sú pekne poprepájané, obsahujúc dostatočné množstvo možností na stratenie sa. Aj keď časté blúdenie taktiež súvisí s nie príliš nápaditým vnútrajškom hradu, ktorý sa tak mení na jednu šedú masu s rovnako vyzerajúcimi miestnosťami so štyrmi holými kamennými stenami.
Toto DLC vám nedá vydýchnuť už od prvých sekúnd. Najprv vám vezme dych tuhá atmosféra a po niekoľkých neistých krokoch aj okamžitý stret s prvým bossom v podobe majestátneho ľadového tigra Aava, ktorý má milý prívlastok ako kráľov maznáčik. Hra tu proste nečaká, nevyplňuje svoj obsah obyčajnou vatou, ale ihneď vás konfrontuje tým najtvrdším štýlom. Meno hlavného bossa vám neprezradím, no pripravte sa na to, že sa pred ním budete musieť pobiť s hordou odolných rytierov. Zakaždým, aj keď ich zabijete a následne pri boji s bossom zlyháte, budete musieť vytrepať kožuchy najprv tým nespratníkom znovu a znovu. Na frustráciu ste už ale v súvislosti s touto sériou určite zvyknutí.
Boj proti golemom, proti ľadovým rytierom, proti ťažkotonážnym ľadovým rytierom, zvláštnym zubatým zajacom so špicami na chrbte, niekoľkými tuhými červenými invadermi či zimným kúzelníkom, všade budete potrebovať znova pevné nervy a postreh, pretože tí na vás pôjdu často vo veľkej presile. Tešte sa taktiež na skryté lokality, ktoré vám poskytnú ešte o niečo väčšiu výzvu.
Štúdio From Software sa posnažilo a prinieslo viac ako dôstojnú rozlúčku s týmto znamenitým akčným RPG. Už len to, že musíte v celom komplexe nájsť a oslobodiť niekoľkých rytierov, bez ktorých sa nedostanete ďalej, hovorí, že tento posledný prídavok nie je žiadnou ťahačkou peňazí, ale premysleným obsahom, za ktorý sa oplatí minúť svoje peniažky. Ak sa zdráhate podporovať politiku DLC, je to z mnohých dôvodov pochopiteľné, no pri tomto poslednom a zároveň najlepšom prídavku z celej trilógie The Crown Trilogy skúste svoj radikálny postoj zmierniť, pretože je skutočne zvládnuté na výbornú.
Informácie o hre
Žáner: akčné RPG
Výrobca: From Software
Distribútor v GB: Namco Bandai