Herná RPG séria od tvorcov úspešného Gothicu stála vždy v tieni svojho staršieho brata. Nebyť rozkolu medzi štúdiom Piranha Bytes, autorom oboch hier a ich pokračovaní a jeho distribútorom, dnes skrachovanou firmou JoWood, Risen by možno nikdy nevznikol. Napriek tomu pred niekoľkými dňami vyšlo už jeho tretie pokračovanie, ktoré spája dovedna prvý a druhý diel a vytvára tým zaujímavý mix, ktorý si nás dokázal získať na desiatky hodín.
Risen v roku 2009 oživil spomienky fanúšikov na Gothic, spred ôsmich rokov. Podobne, ako sa ten odohrával v ťažobnej, magicky uzatvorenej kolónii, prostredie Risenu sa obmedzovalo na jeden jediný ostrov. Vrátili sa trend bezmenného hrdinu, nádych stredoveku, nutnosť pridať sa k určitej frakcii, ktorá ďalej definovala gameplay, a v neposlednom rade nenáročný súboj s finálnym, ultimátnym protivníkom. Opäť sme si mohli vybrať buď cestu bojovníka, alebo mágie, život darebáckeho žoldniera či lojálneho vojaka, bojujúceho za vyšší cieľ. Žiadna romantická zápletka, žiadna pomoc v podobe spoločníkov. Risen bol pre fanúšikov Piraní obstojnou náhradou za Gothic, ktorý naplno zažiaril v druhom pokračovaní, v treťom mierne pohasol a štvrté pre väčšinu hráčskej komunity radšej ani nikdy neexistovalo.
Tak, ako bol Gothic 2 pomyselným vrcholom série, bol jeho náprotivok Risen 2 všeobecným sklamaním. Vzhľadom na značný rozdiel v časovom období, kedy obe hry vyšli, mal druhý Risen, s podtitulom Dark Waters, (temné vody) neporovnateľne lepšiu grafickú stránku, mnohých hráčov však pobúril 180-stupňový odklon od prvého dielu. Ten ako-tak zapadal do kategórie stredoveká fantasy RPG, Risen 2 sa však odohrával v prostredí pirátov, ich lodí a strelného prachu. Meče boli nahradené kordmi a šabľami, luky puškami, kuše pištoľami a mágia woodoo technikami, ktoré mali v praxi nulový zmysel. Brnenia zmizli a objavili sa len tematické obleky a trojcípe klobúky. Odhliadnuc od tejto brutálnej transformácie, ktorá vôbec nedávala zmysel, nie je Risen 2 vyslovene zlou hrou. Je úplne iný ako to, čo je údajne jeho predchodcom, ale moderných hráčov túžiacich po atraktívnom spracovaní osloví skôr, ako dnes už graficky šedivý Risen 1.
Trojka smrdí rybinou z Temných vôd
Risen 3 je zmesou prvých dvoch dielov. Ani ryba, ani rak, ale ak sa na tento hybrid pozriete z diaľky, nebudete kvôli klepetám s odpoveďou dlho váhať. Pravdou je, že vlasy, nos a ústa zdedil Risen 3 po svojom rodičovi, a po dedovi mu zostali len kučery, znamienko niekde na zadku a chlpaté nohy. Inak povedané, Risen 3 je bazén, do ktorého najprv musíte skočiť, aby ste zistili, do akej miery je napustený vodou.
Vo finále trojdielnej série sa opäť vracajú piráti, džungle, lode, muškety, pištole, klobúky či woodoo, tentoraz však zarovno s viac-menej klasickou mágiou, kušami, brneniami (dajme tomu) a mečmi (len jednoručnými). Herné prostredie, ktoré tvorí niekoľko ostrovov, pričom na každom žije iná komunita, je model dobre známy z Dark Waters. Na scénu sa vracia pirátka Patty, ktorá v každom dieli Risenu vyzerá úplne inak, a iné známy postavy z Risenu 2 a 1, odhalením ktorých by sme vám zrejme len pokazili zážitok.
Znova sa vrátite na ostrovy Tacarigua či Antigua, ktoré na jednej strane akoby z oka vypadli verziám z druhého dielu, na strane druhej sú však miestami zmenené na nepoznanie. Comeback neminul ani legendárne zbrane, ktoré najprv musíte zložiť a znova ukovať, zlodejskú vycvičenú opičku, partiu spoločníkov v podobe posádky, z ktorej je aspoň jedna osoba po smrti, a rum s účinkami liečivejšími ako hocičo iné.
Slávny, ale bez duše
Prekvapenie neprichádza v podobe implementácie známych súčastí z prvej hry. Závan nostalgie prišiel z úplne iného, ale familiárneho univerza Gothicu. Meče neskrížite len s univerzálnymi protivníkmi, akými sú kostlivci či vlci, ale v divočine si na vás počkajú aj zdochlinári či dračí chňapavci. Ich vizuálne spracovanie korešponduje s originálnymi predlohami len v približnom meradle, na druhej strane však autorom musíme uznať kreatívnosť a schopnosť zaujať. Viacerí protivníci, živí aj mŕtvi, sú navyše niečím úplne novým, špecifickým a vyhradeným len a len pre Risen 3.
Pirane zrejme na Gothic nezabudli, pretože okrem prevzatých nepriateľov v Risene 3 nájdete aj odkazy, teda „Easter Eggs“, na G1. Pamätníci ich isto okamžite spoznajú a aj keď by sme vám ich radi prezradili, vo vašom záujme túto túžbu potlačíme. Ten pocit, keď ich ako fanúšikovia objavíte, stojí za to a rozhodne posunie váš zážitok z hrania na vyššiu úroveň.
Miernym sklamaním pre nás bola absencia pôvodného hrdinu, ktorého vystriedal iný bezmenný pirát s hlasom, na ktorý si budete chvíľu zvykať. Hon za bohatstvom vás čoskoro vyjde veľmi draho, pretože hlavná postava stratí dušu a vašou úlohou bude získať ju späť – a pri tom, samozrejme, zachrániť svet. Budete zabíjať živých aj nemŕtvych, hľadať zabudnuté poklady, zatvárať magické kryštálové portály a príležitostne aj bojovať na mori. Pri súbojoch bude opäť možné kombinovať klasický boj mečom, kordom či šabľou so strieľaním z pištole alebo kuše – teda nič, čo by sme nevideli v Risene 2. Bohužiaľ, tretí diel si na inovácie nepotrpí a väčšinu prvkov hra prevzala z prechádzajúcej časti.
Systém zvyšovania úrovní je taktiež podobný ako v Risene 2, skúsenosti teda opäť nahradila sláva, ktorú budete získavať za plnenie úloh a porážanie nepriateľov. Čím vyššia bude úroveň tej či onej schopnosti, tým viac bodov slávy budete potrebovať pre jej navýšenie. Tento staronový systém je plynulejší, ako klasický postup na vyššiu úroveň, keďže schopnosti a talenty si môžete zvyšovať priebežne. Ako v každej poriadnej RPG, aj v Risene 3 na svojich cestách stretnete mnohých trénerov, ktorí vám za určitý peniaz pomôžu so zvýšením alebo poskytnú možnosť naučenia sa špecifickej techniky – protiútok mečom, príprava elixírov, kováčstvo, destilácia alkoholu a podobne.
Risen 2 (+1) = Risen 3
Úplnou novinkou je zavedenie systému reputácie, s ktorým priamo súvisí karmická orientácia vašej postavy. Za každý dobrý skutok, priateľské správanie a ľudský prístup získavate späť malé časti svojej duše. Ako ste si zrejme domysleli, v prípade krutosti a zbytočného násilia dušu strácate. Čím viac bodov máte, tým žiarivejším príkladom ste a niektoré postavy to nezabudnú okomentovať. Opačný postup vyúsťuje, naopak, do straty ľudskosti a všetky negatívne akcie viac a viac viažu vašu dušu k Podsvetiu. Vaše konanie eventuálne ovplyvní udalosti v neskorších fázach hry.
To, že ste v podstate len chodiaca kôpka mäsa, má aj svoje výhody… teoreticky. K dispozícii máte tzv. astrálne videnie, ktoré vám je v praxi nafigu, a počas spánku môžete v snoch navštevovať Podsvetie, keďže práve v ňom sídli vaše duchovné ja. Aj tomuto chýba hlbší zmysel, aj keď idea je zaujímavá. Škoda, že vaše paktovanie sa s Podsvetím autori viac nerozvinuli – takto ide len o niečo, čo sa dá v najlepšom prípade nazvať menším spestrením.
Graficky nás hra uspokojila. Istá monotónnosť v zmysle kde ostrov, tam džungľa, kde džungľa, tam strom, známa z Risenu 2, sa objavuje aj v zakončení trilógie, konečne ju však zmierňujú aj iné scenérie a panorámy. Vizuálne je Risen 3 v každom prípade na jednotku a hviezdičku mu uberajú len miestami hrozné a neforemné modely postáv. Najlepším príkladom sú ruky hlavnej postavy, za ktoré by sa nemusel hanbiť ani krtko, skrížený s lopatou.
To, či vám Risen 3 môžeme alebo nemôžeme odporučiť, závisí v prevažnej miere od vášho postoja k druhému dielu. Ak ste ho kategoricky zavrhli, s najväčšou pravdepodobnosťou so zakončením trilógie nebudete spokojní. Neutrálne vzaté je však Risen 3 dostatočne kvalitným RPG titulom, ktorý väčšine hráčov ulahodí atraktívnym spracovaním, zaujímavými úlohami a herným svetom pozostávajúcim z desiatok hodín gameplay. Súboje s humanoidmi a ľuďmi sú zväčša zakončené animáciou, novinkou je i možné vylepšovanie zbraní, čím sa zmení aj ich vizuálna stránka.
Sociálna interakcia s vašimi spolubojovníkmi sa obmedzuje len na základy. Počas ciest na ostrovoch vás môže sprevádzať len jedna osoba, čo nás veľmi nenadchlo, a tá zvykne sem-tam okomentovať miesto, na ktorom sa nachádzate. Aj keď vám niektorý zo spoločníkov môže byť sympatický, žiadny z nich nemá prepracovanejší charakter, ako tomu bolo v hrách Mass Effect či Dragon Age. Člen vašej posádky vám pomôže v boji a príležitostne sa zapojí do niektorého z vašich dialógov s iným NPC – ale to je všetko.
Jednotná úroveň náročnosti každého potešiť nemusí a najmä v raných fázach oceníte, že nebojujete sami. Zamrzel nás aj nízky počet brnení, ktoré sa spočiatku, až do pridania sa k určitej frakcii, obmedzujú len na obyčajné nohavice, košele či vesty. Ak ste si Risen 3 predobjednali, získali ste aj špeciálny odev dobrodruha, ktorý vysoko prevýši všetko, čo si počas prvých 10 hodín hrania budete môcť dovoliť – a to je voči ostatným hráčom dosť neférové.
Risen 3: Titan Lords zabaví, poteší hráčske oko a na 30 – 40 hodín sa postará o váš voľný čas, čo je vcelku solídny objem gameplay. Príbeh nie je strhujúci, hrdina nie je zaujímavý, boje nie sú dych berúce a vzťahy s inými postavami vás z reality nevytrhnú, no stále ide o viac-menej kvalitný titul, ku ktorému sa radi vrátime aj po tejto recenzii.
Informácie o hre
Žáner: RPG
Výrobca: Piranha Bytes
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk
Naše hodnotenie
korekcia: Paula Postihačová