Po vypnutí hry Fearless Fantasy som zažil podobné pocity, ako keď vám v tej najnevhodnejšej chvíli začne hrať v črevách opitá dychovka a záchod je od vás vzdialený nekonečne ďaleko. Každý jeden krok vtedy trvá ako keby hodinu a dôsledkom neisto pôsobiaceho zvierača sa pohybujete len po špičkách. Po úpornom boji nakoniec na ten biely trón predsa len v poslednej chvíli docupkáte a ukážete mu, prečo má na tomto svete také dôležité poslanie. Vlna pocitov, ktorá sa na vás následne vyvrhne, nie je ničím iným než totálnou úľavou a vydýchnutím, že to už máte za sebou. Vedzte, že ak zažijete takýto pocit po vypnutí nejakej hry, asi ju do svojho zlatého fondu videohier nezaradíte.
Ak sa mi do rúk dostane niečo zlé, napríklad ako Fearless Fantasy, snažím sa bez zbytočného premýšľania povedať všetko na plné ústa. Proste ako pri hádke, čím rýchlejšie a hlasnejšie to poviete, tým to má na toho druhého väčší efekt. Takže poďme na to, Fearless Fantasy je nielen tou absolútne najhoršou RPG, akú som kedy mal vo svojom živote česť hrať, ale ba čo viac, je taktiež tou najhoršou hrou vôbec, na ktorej nie je dobré v konečnom dôsledku vlastne vôbec nič.
Táto hra vlastne ani neobsahuje nič také, čo by zasluhovalo obšírnejšie predstavenie. Od primitívnej hrateľnosti cez nezmyselné súboje až po lajdácky príbeh a dabing, za to všetko si tvorcovia zasluhujú prehnúť cez koleno a dostať dvadsaťpäť na zadok. Na holý zadok. A búchalo by sa nie rukou, ale poriadne ostrým koženým remeňom s rôznymi výčnelkami.
Fearless Fantasy ponúka ten najprimitívnejší RPG systém, ktorý je doslova ohlodaný až na kosť. Postavám môžete priradiť len jednu zbraň a jeden doplnok, pričom každá má svoju nezmeniteľnú triedu. Hrdinom môžete priradiť bodíky po levelovaní len do štyroch atribútov a vylepšovať si dohromady päť špeciálnych schopností využívajúcich manu. To je z role-playingu absolútne všetko. Dámy a páni, vitajte v roku 1980, keď sa tento žáner začal len formovať, a vzhľadom na to ponúkal len dosť obmedzené možnosti. Počkať, nemáme ale rok 2014? Áno, áno máme, presne tak!
Táto hra stojí a padá na súbojoch, a preto tu nenájdete žiadne pohybovanie sa prostredím, žiadne objavovanie skrytých lokácií, preskúmavanie jaskýň či prihováranie sa obyvateľom v uliciach miest. Nie, Fearless Fantasy je čisto o súbojoch, ktoré sú vyplnené absolútne nezáživnou a nezaujímavou príbehovou vatou v podobe primitívne naanimovaných cutscén s amatérskym dabingom. Zoberte si napríklad klasiku Max Payne, ktorý mal napríklad len statické komixové bloky. No tie mali atmosféru, sálal z nich smútok, boli profesionálne zrežírované a vyhotovené, no nie ako tento chabý guláš. Existuje hranica medzi originálnosťou a nevkusom, a preto platí, že zatiaľ čo Payne je čistý štýl, Fearless je čistý hnoj.
Kebyže si ale aspoň vývojári dali záležať na tých súbojoch, no tie sú taktiež veľkým omylom. Tie sú v štýle turn-based JRPG, no neobsahujú ani štipku ich pôvabnosti. A aj keď sú ťahové, tak by ste v nich nejaké strategizovanie hľadali márne. Nielen kvôli minimu zbraní, schopností či kúziel, ale taktiež kvôli ich mechanike ako takej. Štúdio chcelo prísť s niečím, čím by podľa nich asi nudné pozeranie na útoky vašich postáv autori obohatili, a prišli na to, že bude najlepšie, keď do toho zapoja vás osobne. To teda znamená, že okrem vydania pokynu na nejakú činnosť tú činnosť aj sami spravíte tým, že kurzorom myši prejdete po akýchsi pohybujúcich sa šípkach. Tu platí pravidlo, že čím devastujúcejší útok, tým ťažšie kombo.
Využívanie myši sa zdá ako dobrý nápad asi tak dve sekundy, po ktorých si súdny človek uvedomí, že to nebude fungovať. A skutočne aj nefunguje. Zo súbojov sa tak stáva nudná, otravná fraška, ktorá navyše aj frustruje, pretože hra niekedy nezareaguje, že ste ten pohyb spravili. Takýto systém platí ako pre útoky, tak aj pre obranu, pričom platí, že čím presnejšie po nich prejdete, tým silnejší bude váš úder, respektíve obrana. Celé je to ale zábavné ako už spomínané sedenie na záchode. QTE systém súbojov ale nemusí byť zakaždým zlý, rozhoduje nápad a celkové prevedenie. Spomeňte napríklad na prvého Zaklínača či sériu Shadow Hearts s prakticky geniálnym Súdnym kruhom (Judgment Ring).
Levelovať a zlepšovať si štatistiky je tu možné len po skončení kapitoly, čo v tomto prípade znamená po niekoľkých úspešne zdolaných vlnách nepriateľov na mape sveta. Tu môžete využívať aj jeden jediný obchod. Celé to ale pôsobilo takým dojmom, že hra bola vyvíjaná na mobily (čomu by koniec koncov pasoval aj súbojový systém) jednak kvôli absurdne veľkým tlačidlám, a jednak kvôli nápisu Online Store. Ako keby Fearless Fantasy bola pôvodne free-to-play hra pre Android či iOS, v ktorej by ste si kupovali tie veci za reálne peniaze.
Hra rozpráva príbeh o niekom, kto sa snaží zachrániť niekoho, a pritom pomôcť niekomu, kto bojuje po jeho boku. Tuším, že tiež pre niečo. Určite chápete, že týmto opisom mierim na slabé a povrchné postavy či fádny, nezaujímavý príbeh. Toto sú vlastne len ďalšie aspekty, v ktorých hra opäť brutálne zlyháva. Nevydaril sa ani humor, ktorý hrdinovia a aj samotná hra tak často používajú, pretože sa na ňom zasmejú asi len samotní vývojári. No, čo je napríklad vtipné na tom, že si prvý boss v momente svojej smrti prdne?
Kapitolou samou o sebe je grafika, ktorá grafikou vlastne ani nie je. Nejde tu síce o nejaký pixel-art, ktorý dokáže byť tiež krásny, no toto nie je rozhodne prípad tejto hry. Odporné textúry, škaredé objekty a amatérsky naanimované postavy z toho robia vážne nevábny zážitok. V podobnom duchu sa nesie aj hudobný soundtrack, ktorý je plný lacných zvukov a melódií, ako keby sa skladatelia inšpirovali v štýle diskoték 80. rokov. Kritika ale neplatí pre skladbu hrajúcu v hlavnom menu, ktorá je skutočne krásna. Je to vlastne aj jediný plus tohto pokusu o hru.
Táto hra je proste totálny nezmysel, kryštalicky čistá blbosť, o ktorej si začínam myslieť, že ani sama seba nevidí v nejakom inom svetle. Neobohatí vás absolútne ničím, nič vám nedá, v ničom vás nezabaví a jej zmysel na tomto svete spočíva len ako ukážka toho, ako by PC hra nemala v žiadnom prípade vyzerať. Na stránkach Steamu tvorcovia uvádzajú, že je to ich prvá komerčná hra a ja len odkazujem, že na komerčné hry v žiadnom prípade ešte rozhodne nemajú. Eh, a viete čo? Po tomto pomyselnom návrate k Fearless Fantasy začínam mať pocit, ako keby som v bruchu začul hrať trombón…
Informácie o hre
Žáner: RPG
Výrobca: Enter Skies
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk