Simulátory vlakov, farmárskych strojov, záchrannej služby a v poslednej dobe aj nezvyčajné nápady ako simulátor kozy alebo kameňov. Zdá sa, že hráči túžia mať možnosť simulovať na svojich počítačoch všetko, dokonca aj to, čo by si mohli vyskúšať naživo v reálnom svete. Trh sa zdá byť zahltený nekvalitnými hrami, ktoré čo-to povedia len hŕstke vyvolených (nepočítajúc simulátor kôz, ten má štýl).
Na titul Spintires sme pozerali veľmi skepticky, ale jeho „akčný“ trailer nás presvedčil odsunúť bokom predsudky a vyskúšať na vlastnej koži, či nám má čo ponúknuť. Mnoho hráčov bolo o vývoji tohto simulátoru ruských nákladných a off-road vozidiel informovaných už od počiatku prác, pretože sa anglické štúdio Oovee (ako viacero iných herných firiem) rozhodlo získať financie na vývoj prostredníctvom portálu Kickstarter.com. Štúdio Oovee vzniklo ešte v roku 2007 a pod svoje krídla priviedlo viacero šikovných ľudí zamilovaných do simulátorov. Dlhých šesť rokov sa zameriavali iba na vytváranie DLC balíkov a obsahu do vláčikovej hry RailSimulator. Keďže už asi cítili, že nabrali dostatočné skúsenosti na vytvorenie vlastného titulu (a možno mali pocit, že potrebujú vybočiť zo zabehaných koľají), prišla na svet myšlienka Spintires.
Aby zistili, či by o takúto hru bol záujem, vytvorili na stránke Kickstarter.com projekt Spintires, na ktorý mohol prispieť ktokoľvek, komu sa zapáčil. Od záujemcov žiadali dohromady iba smiešnych 40-tisíc libier (čo je v dnešných dobách na Kickstarter naozaj nízka čiastka) a v priebehu mesiaca, počas ktorého sa na tento projekt dalo prispievať, vyzbierali od takmer 1900 hráčov 61-tisíc libier. Záujem bol, a tak sa hra z fáze tech demo mohla presunúť ďalej. Tech demo ukázalo koncept, no keď sa k nám dostala plná verzia, užívali sme si odhaľovanie stále nových a lepších prekvapení.
Spintires nie je typický simulátor, aké sme mali šancu (a smolu) poznať za posledných pár rokov. Prvá vec, ktorá nám pri inštalácii udrela do očí, bola veľkosť inštalačných súborov. Dnes je bežné, že nové, graficky náročné hry, majú často nad 10GB a sem-tam potešia aj +20GB inštalačnou zložkou. Spintires nie. Pri zhliadnutí faktu, že sa nám sťahuje do počítača úbohých 600MB, sme si neboli istí, či sme si nedali stiahnuť iba demo. Po rýchlom stiahnutí a ešte rýchlejšom spustení nás prekvapila ďalšia vec. Trailer neklamal. Samozrejme, že nie každé herné štúdio si môže dovoliť minúť veľké peniaze na vytvorenie vopred renderovaného videa, ale po skúsenostiach s hrami ako Watch Dogs sme tomu len radi. Grafika hry je naozaj taká pekná, ako bola verejnosti predstavovaná.
Stále neschopní pochopiť a preniesť sa cez fakt, že adresár Spintires zaberá iba 595MB, skáčeme do nastavení a v celkovo jednoduchom a prehľadnom menu si nastavujeme ovládanie a grafické detaily na maximum. Spintires sa dá hrať v single, ale aj multiplayer móde, čo určite poteší partie milovníkov simulátorov a takisto si môžete vybrať, či ste viac Casual alebo Hardcore hráč. Na výber je k dnešnému dňu päť rôznych máp, každá so zameraním na niečo iné, všetky ale pripomínajúce ruskú tundru a divočinu. V mape Volcano nájdete veľký kráter a prevažne hornatú krajinu, zatiaľ čo sa v mape Plains stretnete s veľkými lúkami. Musíme však povedať, že vo všetkých mapách nájdete tony, hory, celé masy blata. Nie toho príjemného, s ktorým sme sa ako deti hrali po daždi na záhrade vonku. Nie, nie. Toto blato je častokrát aj meter hlboké a spôsobí problémy aj tým najterénnejším vozidlám s náhonom 8×8 a zapnutým diferenciálom.
Po prvom zapnutí hry a vybraní mapy sa objavia krátke vysvetlivky, čo ako funguje a čo by ste mali robiť. Spoznávanie hry je najkrajšie a najlepšie formou pokus/omyl. Hneď zo začiatku máte na výber viacero vozidiel, ktoré sa dajú celkom šikovne upravovať podľa toho, na aký účel ich v tej danej chvíli chcete. Môžete si vybrať malý terénny džíp a pridať naňho vybavenie, ktoré vám dovolí si opraviť určité body poškodenia. Poprípade môžete rovno siahnuť po veľkom ťahači a ísť si kliesniť cestu húštinami. Rozhodnutie je na vás, hra nijako neobmedzuje, nenúti, aby ste šli okamžite na opačný koniec mapy. Najlepšie sa nám osvedčilo prvú polhodinku jazdiť po okolí garáže, ktorá funguje ako opravovňa aj pumpa s palivom. Po tom, ako sme zistili výhody a nevýhody všetkých vozidiel, ktoré boli na začiatku k dispozícii (malý džíp je svižný a vrtký, ale vždy sme s ním v priebehu pár minút zapadli, alebo ho neopatrnou jazdou príliš poškodili), sme sa rozhodli preskúmať mapu.
Mapa je na začiatku zahalená prekrývajúcimi sa čierňavami a pokiaľ ju nepoznáte a hráte prvýkrát, pôjde hlavne o šťastie, či sa dostanete do stredu čierňavy, ukrývajúc miesto na jej odhalenie. Možno by sme uvítali verziu, kde sa mapa odhaľuje tak, ako ňou jazdíme, ale aj toto prevedenie má niečo do seba. Je pravda, že sme sa párkrát zasekli, niekoľkokrát stratili a raz dokonca prevrátili, našťastie, pred spustením sme si predvídavo vybrali mód Casual, ktorý v prípade nepríjemností ako horiaci motor alebo nedostatok paliva umožňuje hráčom jednoducho teleportovať vozidlo späť do garáže. Postupným odhaľovaním mapy sme našli ďalšiu garáž, miesto kde sa dá naložiť drevo, zopár odstavených aut, ktoré sa po dostatočnom priblížení odomkli, ale aj pumpu, ktorá prišla pri pokračovaní v hre celkom vhod.
Hlavným a momentálne jediným cieľom hry je prevezenie určitého množstva dreva z rúbaniska až do píly. Hra je prezentovaná ako simulácia prevážania dreva ruskými vozidlami po ruskej krajine. Avšak po prvom splnení jednej mapy v nás ostal akýsi pocit nespokojnosti. Nechápte nás zle, Spintires ponúka úžasný model riadenia, ktorý je dostatočne náročný a pritom nie frustrujúci, môže sa pochváliť na svoje pomery nadpriemerným grafickým prevedením a vychytávkami, ktoré by sme od neho naozaj nečakali. Pri hraní sme pociťovali voľnosť a relax, aký by sme od hry s tonovými autami, brodiacimi sa nekonečným blatom, nečakali.
Pár veci spomenúť musíme a tými sú postupná jednotvárnosť, do ktorej sme párkrát skĺzli, horibilný pohľad (na výber je 1. vidím všetko vľavo a nič inde, 2. vidím prednú masku a bok vozidla, alebo najlepšie je 3. nevidím vôbec nič), monotónny zvuk hry. Problém jednotvárnosti nie je až taký priepastný, vždy sa dá nájsť zábavka alebo vymyslená hra, napríklad – zmestí sa obrovský nákladiak plný dreva medzi tie dva veľké stromy/koľko malých stromčekov dokážem vyvrátiť za dve minúty? Problém s kamerou nás mrzí o to viac, že hra si hovorí simulátor. Kde je teda pohľad z kabíny? Veľmi silno dúfame, že ho vývojár pridá do hry v najbližšom update. A otázka monotónneho zvuku? Áno, pristihli sme sa, ako nám začali brnieť uši z neustáleho podraďovania veľkoobjemových motorov. Ruské truckery majú v kabínach určite aspoň prenosné rádiá, aj keď je pravda, že ruskí šoféri by asi nemuseli platiť nahrávacím spoločnostiam za to, že si púšťajú ich hudbu. My sme to nakoniec vyriešili zapnutím výberu ruských piesní na stránke Youtube.com a už sme mali tú správnu atmosféru.
Takže sme po objavení celej mapy vybrali to (snáď) správne vozidlo, nahodili príves na prevážanie dreva a nastavili kurz rúbanisko. Na prejdenie mapy je potrebné doviezť osem jednotiek dreva a môžete sa rozhodnúť, či vezmete ľahké krátke kusy za dva body, stredne dlhé za štyri alebo ozrutne dlhé za šesť bodov. Po prvom pokuse s dlhými, ktoré skončilo prekoteným ťahačom, sme sa nakoniec rozhodli pre stredné. Ak sa vám vozidlo prevrhne, dôjde mu palivo alebo ho príliš poškodíte, máte v Casual móde na výber dve možnosti. Buď sa teleportujete do garáže, ale prídete o všetok náklad, alebo si z garáže vezmete iné vozidlo, ktoré upravíte podľa potrieb (pridáte cisternu, ak vám došlo palivo, nástroje na opravenie ak je auto v dezolátnom stave alebo „vyprosťovaciu“ úpravu na odtiahnutie) a idete zachraňovať. Ak si zvolíte Hardcore mód, možnosť teleportácie odpadá.
Dohromady sme pri každom sedení strávili minimálne hodinu nielen vozením dreva, ale aj bláznením sa v blate a skúšaním, čo všetko ruská kvalita zvládne. Každý zážitok bol iný. Možno aj preto sme si viacero máp zahrali nielen raz. Určite sa oplatí vyskúšať multiplayer mód, keď môžete jazdiť s cisternou za hráčmi, ktorí vozia drevo, alebo s vyprosťovacím ťahačom vyslobodzovať zapadnutých hráčov, ktorým došlo šťastie. Najviac odporúčame pohľadať na internete módy vytvorené fanúšikmi, pretože tie posúvajú celú hru na úplne iný level. Či už ide o nové mapy, vozidlá alebo štýly hrania, zdá sa, že komunita sa sama postarala a stará o zlepšenie hry, ktorú má rada. Takže si po jednoduchom stiahnutí a nainštalovaní pár módov, napríklad zo stránky spintires-mods.com, môžete zajazdiť na žltom Hummery cez snehom obsypané kopce plné blata alebo si môžete vyskúšať, aké je to jazdiť rely Dakkar v terénnom špeciály. Niektoré módy sú kvalitnejšie, iné trochu pokrivkávajú, ale takmer každý zlepšuje a mení pocit z hry a jej hrateľnosť. Nie sú to síce oficiálne vydané updaty od herného štúdia, ale ich hojný počet a kvalita sama o sebe zdvihla tejto hre známku o 5 %.
Čo dodať? Pri Spintires sme riešili menšiu dilemu. Keď už sme sa nabažili objavovania, zapadávania, zachraňovania a reštartovania, uvedomili sme si aj po vypnutí, že nás to do nekonečného blata stále ťahá naspäť. Nevieme, čím to je, ale Spintires ponúka jednoduchý recept, ktorý funguje. Striedanie dňa s nocou, krásne prostredie, silné vozidlá, pocit simulácie s náznakom arkádových prvkov, náročnosti, ktoré nás párkrát prinútili priložiť si dlaň na tvár a po ich úspešnom prekonaní si zhlboka vydýchnuť na znak dobre vykonanej virtuálnej práce. Na druhej strane sú tu maličkosti, ktoré nám tento zážitok jemne kazili. Snáď budú herným štúdiom v dohľadnej budúcnosti odstránené a ak nie rovno štúdiom, tak šikovnými módermi. Spintires nás presvedčil, že nie každá simulácia musí byť nudná, že aj zarytí arkádoví hráči so slabosťou pre hry ako Need for Speed Underground 2 si ju dokázali naplno užiť. Určite sa k nej ešte veľakrát vrátia. Možno aj preto sa tejto skromnej, ale poctivej hry predalo už viac ako 100 tisíc kusov. Na záver prikladáme zopár chýb, ktoré nás počas hrania stihli postihnúť.
Informácie o hre
Žáner: Off-road simulator
Výrobca: Oovee Ltd
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk