S nástupom nového MMORPG titulu sa, prirodzene, ponúka aj niekoľko otázok: „V čom všetkom sa značka rozhodne inovovať? Bude to len ďalší WoW klon? S akým platobným modelom sa hra pustí do boja? Stojí vôbec za to?“ Hoci je väčšina otázok zodpovedaná ešte pred samotným vydaním, tak slová sú slová – činy sú činy. „Humbuk“ okolo nového Wildstar-u bol hlasitý a autori z dielne Carbine Studios, pod hlavičkou NCsoft-u, nám toho nasľubovali priveľa. Ako teda vlastne dopadol?
Príbehová línia, alebo skôr len vata, ktorou sa zaobalí logický zmysel hrateľnosti, sa točí okolo planéty Nexus. O kolonizáciu tejto rotujúcej gule prejavia záujem, v šablóne žánrovej klasiky, dve nie veľmi spriatelené frakcie. A či už si zvolíte bojovať po boku impéria Dominionu, alebo sa pridáte do radov utečencov a vyhnancov rasy Exile, štartovacie podmienky oboch frakcií sú totožné. Voľbu číslo dva predstavuje rasa – tie sú za každú stranu štyri. Ich odlišnosti spočívajú hlavne vo vzhľade a historickom pozadí, ktoré opäť viac-menej slúži ako vec pre vyplnenie a, v podstate, to tam aj každý očakáva. K čomu už logicky dôležitosť prikladáme, sú herné triedy a následný výber cesty, tzv. Path. Zatiaľ čo u tried je jasné, že sa nám ponúka výber hrubej sily (Warrior), akejsi étericko-magickej sily (Spellslinger) a následne mixy medzi nimi, u možnosti Path môžu nezasvätení trochu tápať. V zásade ide o formu, alebo typ hrania, ktorý preferujete. To znamená, že keď si zvolíte cestu Soldiera, teda vojaka, hra vám bude popri klasických úlohách posúvať bočné úlohy príznačné pre túto cestu. U Soldiera často narazíte na činnosti ako odstránenie nepohodlných NPC, odrážanie útoku vĺn nepriateľov alebo ochrana daného bodu. Rovnaký princíp nájdete aj na ceste prieskumníka, vedca alebo staviteľa. Posledná vec, ktorá vás ešte čaká pred samotným vypľutím do sveta, je vizuálna úprava postavy. V nej sa môžete smelo odtrhnúť z reťaze a doslova si vymodelovať vlastného hrdinu zo širokej škály možností – cez tvár, vlasy, rôzne doplnky až po krivky samotnej postavy.
Ryba smrdí od hlavy
Vaše končatiny sú znecitlivené, rovnako ako váš prirodzený intelekt. Zobúdzate sa na orbite planéty Nexus, konkrétne na kolonizačnej lodi vašej frakcie, kde vám pri hlave zazvonia s varovným budíkom. Od tohto momentu získavate nad svojím hrdinom plnú kontrolu, plnú zodpovednosť, no nie ešte plnú možnosť robiť si čo len chcete. Tej sa vám dostane až po splnení zhruba polhodinového tutoriálu, v ktorom titul vysvetľuje svoje základné mechaniky. Pre ostrieľaných MMO matadorov rutina, pre iných stručný výklad, ako sa pohybovať a správať vo svete sci-fi/fantazmagórie. Ako sa vlastne v ňom treba správať? V čom sa odlišuje od žánrovej fantasy klasiky ako je World of Warcraft, Neverwinter alebo pomerne nedávny The Elder Scrolls Online?
Čo sa týka samotného dizajnu hrateľnosti, žiadnych razantných zmien sa nedočkáte. Už hneď z kraja si všimnete len miernu zmenu v terminológii, pri ktorej sa autori trochu pohrali so slovíčkami. Povznesením sa nad všetkými tými futuristickými zbraňami a technológiami popierajúcimi väčšinu fyzikálnych zákonov zistíte, že čo do mechaník ide o klasické fantasy dielo, na aké sú hráči zvyknutí už dobrú dekádu. To je prvá a zároveň aj najväčšia chyba hry. Z deväťdesiatich percent sú všetky úlohy založené na princípe „zabi a prines“, alebo len zneškodni určitý počet toho, či onoho zverstva, ktoré nás, poctivo pracujúcich mešťanov, neskutočne otravujú. Tento neduh býva pre žáner vcelku príznačný, a hoci sa s ním autori snažia bojovať, ako sa len dá, často to riešia systémom zjednodušovania alebo nánosom stále väčšieho obsahu miesto toho, aby samotný dizajn väčšiny úloh aspoň trochu „okorenili“. Nemyslíme si, že by išlo o technologickú prekážku, viď Secret World, no, pravdepodobne, by už hra nebola určená pre také široké publikum a jej vývoj by trval možno dvakrát viac. Ako sme už ale spomenuli, autori sa vo Wildstar rozhodli ísť cestou, dá sa povedať, kvantity, ktorá sa pomerom ku kvalite drží stále nad hranicou žánrového štandardu. Až na náplň úloh, ktorá začne rýchlo naberať na stereotype, dizajnovo ide o veľmi čisté a precízne dielo.
Keď už sme u tej čistoty, nedá nám nespomenúť aj humor. Je kvantum hier, ktoré ani nevedia, čím chcú byť, a ako sa na základe toho prezentovať. Chlapci z Carbine Studios mali v tomto jasno už počas ranej produkcie: „Musí to byť vtipné, hoši!“ Vraveli nám to, dokazovali nám to cez každé jedno video a vo výsledku to tak aj naozaj je. Ako inak si vysvetlíte quest, v ktorom máte za úlohu ochrániť strapce oživenej mrkvy a zeleru a následne im urobiť eskortu k najbližšiemu portálu? Nevravíme, že sa budete pri Wildstar-u smiechmi chytať za brucho, no pri pár momentoch vám titul vyčaruje úsmev na tvári.
Hýb sa, inak je s tebou amen!
Pri čom môžeme s úplnou istotou konštatovať, že hra je vo svojom žánri revolučná, tak je to súbojový systém. Dobre, dobre… slovíčkom revolúcia ho možno až preceňujeme, no osobne si nepamätáme MMO-čko, v ktorom by nás masakrovanie hordy nepriateľských hráčov a aj samotných mobov tak bavilo. Alfou a omegou je v samotnej podstate len dynamika – svižnosť boja, rýchlosť a náročnosť. Nemusí ísť pritom len o časť PvP alebo počas nakladačiek v hráčskych arénach, ale aj pri spomínaných „generických“ úlohách nám fragment boja prišiel zábavný a stále chytľavý. Základný stavebný kameň dynamiky je vyrobený len z nutnosti neustáleho pohybu po bojisku, ku ktorému bolo prispôsobené aj ovládanie hrdinu. Každá postava disponuje možnosťou šprintu, dvojskokom a, v súboji najužitočnejším, uhnutím na stranu vo forme kotrmelca. Zo začiatku tieto fígle možno neoceníte, no s pribúdajúcimi úrovňami a náročnosťou sa ich využívanie spája doslova s nutnosťou.
Jednou autormi ohlasovaných „fíčur“ bol aj systém mierenia. Či ste Warrior, Spellslinger, Stalker, alebo Medic, každé jedno kúzlo vo vašom repertoári má plošný efekt. Kde inde stačí nepriateľa označiť a už len previesť smrteľnú kombináciu spellov, tu musíte vynaložiť námahu nepriateľa vôbec zamieriť. Podobný princíp môžete nájsť aj v hre Tera Online, kde smer účinku použitého kúzla alebo seku znázorňoval kurzor v strede obrazovky (klasický ako pri TPS tituloch). Vo Wildstar úlohu kurzora zaobstaráva grafický ukazovateľ dosahu kúzla, ktorý je, podobne ako v iných MMORPG hrách, prilepený na zemi. Tento ukazovateľ sa zobrazí pred každým vyčarovaním daného spellu, a to ako u vás, tak aj u ostatných hráčov a jednotkách riadených umelou inteligenciou. Vždy teda máte istý náskok pred samotným vyčarovaním kúzla na vás, pričom využívaním tohto náskoku robí vašu taktiku efektívnou a prvom rade účinnou. V praxi to vyzerá tak, že keď si nejakého moba tzv. natiahnete na seba, použijete prvý, druhý spell – UHNETE! Všetko to, samozrejme, závisí aj na čase kúzlenia, vami zavedeného komba kúziel a vzdialenosti vás voči nepriateľovi, no na to by ste už prišli počas hrania aj sami.
Do trochu väčšej hĺbky nás tvorcovia zatiahli aj na poli Crowd Control schopnosti. Názorný príklad bežnej MMORPG: stret so súperom, schyľuje sa k boju a on útočí ako prvý. Používa stun, t.j. vaša postava nie je na určitú dobu schopná pohybu. Výpad č.2 predstavuje odzbrojenie (disarm), po ktorom vás hráč ešte navyše aj oslepí. Počas ozbrojenia vám na pár sekúnd zmizne zbraň, pričom keď sa vám už znova magicky objaví vo vašich rukách, nedokážete trafiť súpera, pretože ste oslepení a všetko „missujete“. Vo Wildstar by tento súboj vyzeral asi takto: ak je na vás použitý stun, objaví sa vám na obrazovke malý quick-time event. Počas ozbrojenia vám zbraň nezmizne do akejsi alternatívnej dimenzie, ale vyrazí vám ju z ruky na niekoľko metrov od vašej postavy a vy si k nej musíte dobehnúť. Oslepenie pre vás, tentokrát, nebude znamenať len obyčajné netriafanie protivníka v zmysle „miss, miss, miss…“, ale na malú chvíľu vám sčernie obrazovka a vy vidíte veľmi matne.
Všetky tie veci okolo alias čo môžem ešte robiť?
Zoznámenie so základnými mechanikami planéty Nexus máte úspešne za sebou, a ako tak skúsenosti pribúdajú, úrovne stúpajú a váš hrdina už nie je také „drevo“, stále sa vám otvárajú nové a nové pomyselné dvere k rozširujúcemu, už aj tak dosť širokému obsahu. Čo rozhodne poteší kreatívne založených hráčov a fanúšikov The Sims, je možnosť postavenia si vlastného domčeka so záhradkou, s kompletne upravovateľným ako interiérom, tak aj exteriérom. Táto „sranda“ sa vám odomkne už na úrovni štrnásť a po jej dosiahnutí navštevujete jedno z hlavných miest. Pozor však na virtuálnu peňaženku, z ktorej mince môžu odísť ani neviete ako, keďže všetko niečo stojí a cenová kategória tzv. Housing-u predstavuje na úrovni štrnásťznačnú investíciu.
Neodmysliteľnou časťou sú, samozrejme, aj profesie, ktorých tu nájdete zhruba desať (Weaponsmith, Armorer, Farmer…). Aj keď sme sa zrovnávaniu s WoW-kom chceli vyhnúť, v tomto prípade nám to naozaj nedá. Ako sme v úvode spomínali, pozmenená terminológia ešte nerobí vec inou a práve pri profesiách je totožnosť dizajnu asi najokatejšia. Nevravíme, že by išlo o vyloženú kopírku, pár inovácií a odlišností tu nájdete – bezpochyby. Nás osobne ale lákali iné veci…
Battlegroundy, dungeony a rôzne arény si naplno užijete pri hone za maximálnym levelom, aj na samotnej úrovni päťdesiat. Veľa MMORPG pokusov stroskotá práve na chudom end-game, ktorý nedokáže hráčov udržať s absenciou získavania nových úrovni. Wildstar v tomto smere dominuje vcelku masívnym arzenálom, ktorý za predpokladu bezchybnej funkčnosti je schopný to natrieť aj, už niekoľkokrát spomínanej, modle od Blizzardu. S hráčmi túžiacimi po obrovských bojoch bude určite rezonovať prítomnosť tzv. War Plots. V zásade ide o uzavreté lokácie v štýle battlegroudoch s tým rozdielom, že tu dizajn úrovní navrhujú hráči sami. Hráči môžu používať aj rôzne pasce, ako nástražné míny a vkladať do týchto bojov aj rôznych bossov spoločne s NPC. Pochvalu si zaslúžia aj etapy s názvom Adventures. V nich sa hra snaží odčiniť nezaujímavosť bežných úloh. Tu zase nadväzuje na princíp známych PvE dungeonoch s trochu kreatívnejšími náplňami, pri ktorých nás titul dokázal milo prekvapiť.
Nakoniec ešte treba spomenúť nemenej dôležitú stránku hry, a to platobný model. Okrem toho, že si za hru zaplatíte zhruba štyridsaťpäť dolárov (štandardná edícia, zarátaných prvých tridsať dní), stále budete musieť platiť mesačné poplatky. Netrúfame si povedať, koľko titulu tento model vydrží a či sa vôbec zmení, no keď už to nevydržalo Star Wars: The Old Republic, tak to prajeme aspoň Wildstaru. Carbine Studios sa ale podarilo do hry zakomponovať niečo podobné ako je aj v EVE Online. Ak ste schopní si za ten mesiac nazbierať dostatočný počet hernej meny, môžete si kúpiť „ďalší mesiac“ pomocou možnosti C.R.E.D.D. a takto sa teoreticky vyhnúť poplatkom. Funkčnosť v praxi je už otázna.
Vo výsledku…
Potenciálom je Wildstar doslova preplnený, a čo do štylizácie, dizajnu a mechaniky ide o bezchybno-funkčný celok, len s pár muchami. I keď je ich len pár, sú vcelku otravné a nebyť nezáživných úloh a pár drobností, titul je horúcim kandidátom do siene medzi tých pár úspešných a veľkých onlineoviek. Bude to mať síce ťažké, keďže nejde o žiaden zavedený svet typu The Elder Scrolls Online alebo nový datadisk Warlords of Draenor, no jej prvotný ťah na bránku je viac než slušný a my jej držíme palce.
Informácie o hre
Žáner: MMORPG
Výrobca: Carbine Studios
Distribútor: NCSOFT
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk