V preview na XCOM: EnemyWithin sme si zhrnuli základy toho, čo nám vývojári z 2K Games naservírovali v najnovšom DLC pre XCOM: EnemyUnknown. Teraz sa ale pozrieme hre bližšie na zúbok a rozoberieme si všetky klady aj zápory, ktoré nám DLC do hry vnieslo. No už teraz vám môžeme prezradiťť, že tých záporov veľa nebude. EnemyWithin totiž splnil všetko, čo sľúbil, do bodky.
Aj keď je EnemyWithin skvelá hra s mnohými možnosťami a väčšinu hráčov neomrzí ani po niekoľkých prejdeniach, predsa je už vonku pomerne dlhý čas a bolo cítiť, že hra potrebuje oživiť. Podobných hier nie je na trhu veľa, a tak fanúšikovia strnulo čakali a dúfali, že hra bude ešte lepšia ako predtým, namiesto bezduchého DLC, akých sa nám v dnešnej dobe dostáva nemálo. 2K Games si však dalo záležať a skvelú hru spravilo naozaj ešte lepšou.
Mnoho gameplay zmien a vylepšení, ktoré zmenia klasické misie na nepoznanie
Asi najmarkantnejším prídavkom samotných misií je nová surovina nazvaná Meld a s ňou súvisiace nové jednotky, na ktoré práve Meld potrebujete. Možno sa pýtate, prečo by mala surovina ovplyvniť samotnú misiu. MELD nie je surovinou, na aké sme v XCOM-e zvyknutí dostávať na konci misie. Samotné „ťaženie“ MELD-u, totiž spočíva na vašej šikovnosti, taktike, ale aj trochu šťastí. Pri začiatku novej kampane, máte možnosť tutoriálu, kde je vám systém MELD-u predvedený. Nejde o nič zložité a v princípe ide o to, čo v misii nájsť a vyzdvihnúť s jedným z vašich vojakov. Tak ľahké to ale úplne nebude. Kanistry s Meld-om sú nastavené na samodeštrukciu po uplynutí určitého, náhodného počtu ťahov. Ak surovinu nestihnete včas vyzdvihnúť, bude nadobro stratená. V misii sú obvykle vždy po dva kontajnery MELD-u, a keďže je to surovina, ktorú budete potrebovať na všetky nové „hračky“, budete sa musieť naozaj snažiť nenechať si ujsť čo i len jediný kontajner. Práve to je jedna z nových vlastností, ktoré do hry vnášajú úplne nové, iné tempo, kde sa budete musieť pohybovať rýchlo, ale o to opatrnejšie.
Prečo by vás ale mal MELD vôbec zaujímať? No ak nechcete vo svojom tíme nových „badass“ cyborgov alebo geneticky modifikovaných ultra vojakov, tak nemusí. V opačnom prípade sa v porovnaní s klasickými jednotkami XCOM-u pripravte na veľký skok vo vašej palebnej sile. 2K si dalo záležať na balance, a tak na každý prídavok vo váš neprospech existuje jeden alebo viac iných, ktoré vám majú pomôcť si sním poradiť.
MEC Trooper a.k.a „badasscyborg“
Bude to jednotka, ktorá vám, pravdepodobne, prirastie k srdcu veľmi rýchlo. Hneď po prvej cutscéne, kde váš nový MEC Trooper po prvýkrát vyjde z laboratória, sa stane obľúbenou jednotkou vášho tímu. Poďme na to pekne poporiadku. Na vytvorenie MEC-a budete musieť obetovať jedného z vašich vojakov. Podmienkou je, že musí mať aspoň druhý rank. Nový MAC síce stratí všetky predošlé ranky a ability vojaka, ktorým bol, ale zato dostane sadu celkom nových a ešte viac coolových. Okrem toho dosť záleží aj na tom, aký typ vojaka ste na MAC Troopera zmenili. Zatiaľ, čo napríklad Heavy trooper poskytne vášmu MAC-ovi bonusovú obranu pre vás a váš tím v jeho okolí, Support MAC zvýši bojaschopnosť vašich jednotiek ukrytých v jeho blízkosti.
Samotný MAC ako taký, je však nepoužiteľný. MAC-a totiž robí naozajstným MAC-om jeho oblek. Existujú tri varianty oblekov, pričom si pri každom upgrade na nový model obleku môžete zvoliť z dvoch dostupných vylepšení vášho troopera. Pre lepšiu predstavu, v základnom obleku máte na výber medzi hydraulickým ramenom so šialeným poškodením na blízko alebo špeciálnou paľbou určenou na ničenie krytia a prostredia. Neskôr sa dostanete aj k zaujímavejším vylepšeniam, ako plameňomet či plošná regenerácia zdravia všetkým blízkym jednotkám. MAC má okrem vlastných exkluzívnych upgradov a abilít, aj vlastné zbrane určené špeciálne pre túto jednotku. Na začiatku začínate s pomerne slabým Minigunom, ale neskôr sa dostanete k lepšiemu Railgunu, až nakoniec k ničivému Particle kanónu. MAC vniesol do hry naozaj mnoho nových možností a stratégií, ako pristupovať k jednotlivým úlohám a misiám, čím oživil samotný gameplay a pridal hre už dlho potrebný prvok dynamickosti.
Klasický trooper, ale teraz vylepšený biologickými augumentáciami
Hneď na začiatku konštatujeme, že toto bude jednotka, ktorú si neužijete toľko, koľko by ste si priali. Prečo? Lebo MELD. Každý trooper, ktorý neprešiel zmenou na MAC troopera, sa môže podrobiť operáciám, ktoré pomocou biologických augumentácií, ktoré poskytlo objavenie MELD-u, dokážu zvýšiť efektivitu vašich vojakov na úplne nový level. Nakoľko je dostupných až desať augumentácií: pre mozog, oči, hrudník, kožu a nohy, stáva sa vylepšenie jediného vojaka naozajstnou čiernou dierou na MELD. Pre každú časť tela máte na výber dve z vylepšení, z ktorých si musíte vybrať jedno. Vaša jednotka tak prejde piatimi novými vylepšeniami, medzi ktoré patria naozajstné skvosty ako dve srdcia, pokožka prispôsobujúca sa vášmu prostrediu, lepší zrak, abnormálne silné nohy či odolnosť voči mentálnym útokom nepriateľa. Každé vylepšenie stojí nemálo MELD-u, ale aj dolárov, a tak zistíte že augumentovaní vojaci budú často vedúci členmi vášho tímu, nakoľko budú naozaj vzácni a neporovnateľne nápomocní.
Napríklad taký augumentovaný Support trooper bude často znamenať rozdiel medzi životom a smrťou celého vášho tímu, nehovoriac o masívnom skoku v možnostiach, ktoré týmito augumentáciami môže nadobudnúť sniper. Tu sa opäť prejavuje dynamický prvok, ktorý vniesol do misií MELD, kde si naozaj rozmyslíte, či ste ochotní o jeden či dva kontajnery v danej misii prísť, alebo budete riskovať a dostať sa k ním čo najskôr, možno aj za cenu nevýhodnej pozície vašich jednotiek. Preto sa často stane, že budete musieť využívať nové taktiky a možnosti, nad ktorými ste pred tým neuvažovali, alebo vám prišli zbytočné.
Medaily. Vaše jednotky si predsa zaslúžia byť ocenené za ich bojové zásluhy
S prídavkom Enemy Within nám do hry zavítala aj nová možnosť, odmeniť svojich členov poslednej misie medailami. Medaily prichádzajú v šiestich variantoch, pričom pri každej medaile máte na výber z dvoch pasívnych bonusov, ktoré medaila pridá vojakovi, ktorému ju pripnete. Každé pripnutie medaily je sprevádzané krátkou cutscénou s vojakom salutujúcim s pripnutou medailou na jeho hrudi. Ďalšia malá drobnosť, ktorá hru novým spôsobom spestruje po ukončení jednotlivej misie.
EXALT, Crystalis Hive, nový emzáci a XCOM pod útokom
Aby ste si nemysleli, že budete jediní, ktorí si v otázke palebnej sily polepšia, rovnako dostavajú posily aj mimozemšťania. Aj keď ide len o dve nové jednotky, sú navrhnuté takým spôsobom, aby na bojisku zamiešali karty a pridali tak robotu vašim novým posilám. Zaujímavejším, ale menej nebezpečným, je Seeker. Seekerov nájdete vždy vo dvojiciach a hneď pri prvom stretnutí sa s vami rozlúčia. Ale nie na dlho. Seekeri totiž oplývajú maskovacou technológiou, ktorá ich činí dlhodobo neviditeľnými. Objavia sa až vtedy, keď svojimi dlhými chápadlami obmotávajú jedného z vašich osamotených vojakov. Práve osamotené a poranené jednotky sú ich špecializáciou, a tak sa budete musieť tomuto novému prvku opäť prispôsobiť. Absolútny opak prináša Mechtoid. Ťažká frontálna jednotka s masívnou palebnou silou bude často slúžiť ako pútač pozornosti pre Seekerov, ktorí sa zatiaľ dostanú za vaše, vzadu ponechané, jednotky.
Aby mimozemská hrozba, s ktorou si musíte poradiť nebola dosť, do hry vstupuje nová ľudská frakcia EXALT, ktorá sa za každú cenu snaží sabotovať XCOM projekt, pričom zároveň disponuje s veľmi podobnými technológiami, ktoré od vás ukradli. Príbehová kampaň EXALT-u sa bude rozvíjať okolo špionážnych misií, na ktoré budete vysielať vždy jedného z vašich vojakov za účelom získania nových informácií o Exalt-e a spôsobe, ako ich zastaviť. Po tom, čo váš špión čiastočne ukončí svoju prácu, požiada o pomoc a evakuáciu kompletným tímom, a tak mu vyrážate na pomoc v plnej poľnej. V týchto evakuačných misiách sa musíte opäť raz prispôsobiť novým nepriateľom a prekážam. Vašimi protivníkmi budú trojčlenné EXALT tímy zostavené rovnako ako tie vaše náhodne z assault, heavy, support a sniper trooperov. Ako bude hra postupovať, získa aj samotný EXALT prístup k laserovým zbraniam a vlastným augumentovaným vojakom. Okrem nového nepriateľa a jeho nových taktík sa budete musieť adaptovať aj na nové úlohy, ktoré budete musieť pri evakuácii vášho špióna splniť.
Keďže váš tajný agent nebol schopný svoju úlohu splniť, neostáva vám nič iné, ako pomôcť mu ju dokončiť. Pomocou krytia vašich jednotiek musíte agenta dopraviť postupne k dvom zariadeniam, ktoré musí agent hacknúť a následne dosiahnuť bod evakuácie, zatiaľ čo na vás budú útočiť vlny Exalt kománd. Postupným úspechom v každej zo špionážnych misií a úspešných hacknutí vášho agenta, budete vylučovať krajiny XCOM projektu zo spolupráce s EXALT-om. Vylučovacou metódou tak dospejete až ku krajine, kde sa nachádza hlavná základňa organizácie, a kde povediete útok za účelom jej absolútnej eliminácie. Nikto nesmie prežiť. Po jej zľahnutí so zemou, budete mať od nich už pokoj a môžete sa opäť venovať mimozemskej hrozbe. Aby sme nezabudli, ak sa rozhodnete EXALT ignorovať, budú na vás pravidelne podnikať sabotážne útoky, ktoré vám budú predlžovať čas výskumu technológií alebo vám ukradnú drahocenné financie.
Ďalšími dvoma príbehovými misiami sú aj Crystalis Hive a séria dvoch misií, o žene s výnimočnými schopnosťami, ktoré priťahujú ako EXALT, tak aj alienskú pozornosť.
Prvá zmienená misia začína naozaj nevinne. Ocitáte sa v malej rybárskej dedinke počas zimy, kde záhadne zmizli všetci jej obyvatelia. Po chvíli narážate na prvé známky zásahu „emzákov“ a nakoniec narazíte na niečo, čo ste nikdy nemali nájsť: hniezdo crystalisov ukryté v tele veľryby ulovenej rybármi na obrovskom tankeri. Takúto hrozbu XCOM nemôže nechať bez povšimnutia a je teda na vás, aby ste sa s ňou vyrovnali, tento raz nekonvenčným spôsobom – lietadlovým náletom (viď obrázky)
Rovnako pri jednej, zo začiatku klasicky vyzerajúcej, misii, narazíte na mladé dievča, ktoré v sebe skrýva oveľa viac, ako sa na prvý pohľad zdá. Oplýva nezvyčajnými mentálnymi schopnosťami a podľa toho, čo vraví, nie je sama. Po tom, čo sa pridá k XCOM-u a začne bojovať po vašom boku proti mimozemskej hrozbe, vám prezradí lokáciu, kde nájdete ďalších takých ako je ona. Po útoku na základňu, o ktorej vám Annete povedala, sa k vášmu tímu pridávajú traja noví vojaci s mentálnymi schopnosťami a vysokou hodnosťou.
Asi najzaujímavejšou misiou, je Operation Ashes and Temples. Z ničoho nič sa vaše veliteľstvo XCOM-u začne otriasať a vo vlne paniky zisťujete, že ste pod útokom a mimozemšťania už prerazili väčšiu časť vašej obrany. Ostáva už len na vás a vašom tíme, aby ste zorganizovali aspoň akú-takú obranu a základňu držali do posledného stojaceho vojaka. Váš tím bude vybraný náhodne a budete odrezaní od zvyšku posíl a základne. Postupne sa technikom z času na čas podarí poslať vám nejakú pomoc.
Zhrnutie
Ak ste o Enemy Within pochybovali a čakali neúspech, nemáte k tomu najmenší dôvod. DLC-čko oživuje hru naozaj mnohými spôsobmi a dá sa povedať že prekonalo naše očakávania. Hra je ešte zábavnejšia a opäť môžete hru opakovať znova a znova. Všetky nové prvky sú skvelo vybalancované a doplnené tak, aby jeden doplňoval druhý, a aby ste na každú situáciu mohli odpovedať náležitou silou či stratégiou. Odpoveď na nepoloženú otázku, či XCOM: Enemy Within stojí za to, teda znie: ÁNO. 2K odviedlo na Enemy Within skvelú prácu, a aj keď vždy je miesto na vylepšovanie, nie je dôvod hľadať chyby niekde, kde nie sú. Možno jediným mínusom celého DLC je jeho cena, ktorá postupom času určite klesne a o chvíľu tu máme aj jesenný či zimný Steam výpredaj, kde sa DLC-čko s najväčšou pravdepodobnosťou objaví.
Informácie o hre
Žáner: Akčná ťahová stratégia
Výrobca: 2K Games
Distribútor v GB:
Distribútor v SR: CENEGA
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk