DICE nevie, ako urobiť dobrú singelplayerovú kampaň. Tento fakt sa pomaly a isto potvrdzuje pri každej ich hre. Náznak kvalitatívneho posunu síce bol vo forme Bad Company, kde štýl, akým bol príbeh prezentovaný, hru vytrhol z náručia trápneho patriotizmu. No prišiel Battlefield 3, ktorý cítil potrebu „opičiť sa“ po konkurencii, čo nedopadlo práve najlepšie. Battlefield 4 ide, žiaľbohu, v týchto šľapajach.
Ak ste si kúpili Battlefield 4 kvôli kampani, tak vám pogratulujeme k solídnej porcii peňazí, ktoré ste práve vyhodili von oknom. Vlastne aj pri hraní kampane nám napadli myšlienky, prečo sa vlastne autori tejto časti venujú, keď ju aj tak nedotiahnu. Oveľa lepšie by bolo vynechať celú kampaň a ako náhradu poskytnúť do multiplayeru niekoľko nových máp.
Začiatok však nie je zlý. Prakticky celá prvá misia kvalitatívne uspokojí. Ponúka nádej, že to hádam teraz nebude také zlé. Ste seržant Recker a spolu so svojou jednotkou Tombstone sa musíte evakuovať z nepriateľského územia. Čo si všimnete ako prvé? Relatívnu otvorenosť veľkého množstva prostredí a aj keď existuje iba jedno miesto, kde sa spustí cutscénový skript, tak aj napriek tomu získava kampaň trochu iný pohľad. To, že budete opäť strieľať tupé hordy nepriateľov, ktorí boli pred nástupom do boja na lobotómii, to už snáď nikoho neprekvapí. Problémom je to, čo nasleduje potom. Kopa scenáristických chýb, omylov vykreslenia postáv atď. Hra od nás predsa nemôže chcieť, aby nás trápil umierajúci veliteľ, keď skoná prakticky v prvých sekundách hry, teda v čase, kedy k nemu nie sme žiadnym spôsobom emočne zaangažovaní. Horšie však je, že až na jednu výnimku žiadna z postáv nemá hĺbkový charakter, ktorý by vás nútil vybudovať si k nim nejaký vzťah. Potom zistíte, že člen vašej jednotky Irish neznáša jedinú osobu nežného pohlavia v jednotke, Hannah, no zrazu po jednej jej vete zmení svoj postoj o 180°. O tom, že ďalšie vedľajšie postavy prichádzajú a odchádzajú bez toho, aby ste vôbec vedeli, kto sú, čo tu robia a prečo to robia, radšej ani nehovoríme.
Postupom času sa z evakuácie vykľuje záchrana čínskeho politického oponenta, ktorého chcel dať čínsky armádny veliteľ zabiť a vaša jednotka v tom hrá hlavnú úlohu. Od evakuácie, cez bránenie lietadlovej lode až po protiútok na území nepriateľa. To všetko v oku lahodiacich prostrediach, ktoré ukazujú silu enginu Frosbite 3. Od tajfúnu, cez zasnežené prostredia, len keby tá herná náplň bola zaujímavejšia. Takto preletíte kampaňou, ktorá je bodovaná za približne 4,5 hodiny a silne pochybujeme, že ju zapnete znova. Nemá to totiž zmysel. Až na praktikovanie streľby na pohyblivé terče, vizuálne nádherné prostredia a niekoľko svetlých momentov neprináša kampaň nič, kvôli čomu by ste mali nutkanie zapnúť si ju znova. Je to síce lepšie ako Battlefield 3, ale stále nie to, čo by sme čakali.
Preto sa oči všetkých upierajú na mutliplayer. No aj tu panovali pochybnosti, či hra nie je len preskinovaný Battlefield 3 s niekoľkými novými prídavkami. Autori však rozprášili tieto pochybnosti hneď na začiatku. Je síce pravda, že hráč, ktorý si zapne multiplayer na 15 minút denne, môže mať problém spočiatku si to kvantum zmien všimnúť, no každý, kto sa aktívne venoval trojke, hneď postrehne, kde je zmena.
Začneme obľúbenou marketingovou frázou „Levolution.“ V praxi toto zložité slovo znamená interaktívne mapy. Na každej jednej z desiatich máp môže pričinením hráčov dôjsť k udalosti, ktorá do väčšej či menšej miery zmení mapu, pridá nové možnosti alebo nejaké uberie. Padajúci mrakodrap na Siege of Shanghai videl snáď každý a je prekvapujúce, aký vplyv na jedno kolo Conquestu má zbúraný mrakodrap. Mapa Paracel Storm ponúka vrak lode, ktorý sa utrhne a narazí do pobrežia. To prináša výhodu tímu, ktorý obsadí bod popri tomuto vraku, nakoľko sa na ňom nachádzajú protilietadlové zbrane. Navyše na tejto mape sa postupom času mení počasie, čo taktiež do určitej miery ovplyvňuje priebeh zápasov. Medzi ďalšie udalosti patrí pád komína v továrni, zničenie mosta, odpálenie priehrady atď. No nie sú to iba veľké udalosti, ktoré môžete ovplyvňovať. Potešia aj drobnosti ako možnosť zavrieť protivníka do vagóna hneď po tom, ako mu tam hodíte granát, zavretie mreží vo väznici na zamedzenie postupu protivníka či vztýčenie bariér na znemožnenie prechodu pre vozidlá.
Práve mapy sú najväčšou výhrou štvrtého Battlefieldu. Problémom pri trojke bolo, že sa hra snažila byť „dievčaťom pre všetko.“ Čiže chcela pokryť potreby čo najväčšej časti publika. Výsledkom bolo to, že v Conqueste boli hrateľné možno štyri mapy z deviatich a všetko to bolo „zaklincované“ mapami ako Operation Metro či Grand Bazar, ktoré by svoje miesto našli maximálne v hrách typu Call of Duty a nie Battlefield. V základom balíku Battlefield 4 máte k dispozícii desať máp a z toho (až na výnimku Operation Locker, ktorá vznikla pravdepodobne na počesť Metra) z trojky sú všetky výborne hrateľné v kráľovskom Conquest móde. Všetky tieto mapy sú výborne navrhnuté a ponúkajú dostatok variability, aby uspokojili rôznorodé potreby hráčov. Od rozľahlých plání s priemyselným komplexom a jednou malou dedinkou v mape Golmund Railway, cez veľký dôraz na vertikálnu hrateľnosť na mape Flood Zone a ostrovné typy máp Paracel Storm a Hanian Resort až po výborne spracovaný tankový komplex v mape Zavod 311.
Ďalším pozitívnym prvkom je umiestnenie vlajok v Conquest móde. Za tých 24 hodín strávených v multiplayerových bitkách sme si všimli, že zatiaľ čo úvodné body na zabratie sú umiestnené pri základniach a vzdialenosť k ostatným je dosť veľká, tak skoro na každej mape existujú body, ktoré sú umiestnené dosť blízko pri sebe, aby neboli ukrátení aj hráči, ktorí obľubujú pechotný boj. To dodáva mapám pocit komplexnosti, kde nemusíte cestovať cez pol mapy iba preto, aby vám súperov snajper zasadil headshot.
Chvályhodné je, že autori si uvedomili, akú ťažkú pozíciu majú v hre nováčikovia, a tak je pre každú hernú triedu prístupné hneď od začiatku hrania dosť kvalitné vybavenie, aby mali v poli veteránov zo začiatku šancu. Prekopaný je aj systém tried a povolaní a aj keď neprináša revolučné prvky, tak predsa posúva vpred tento aspekt hry. V prvom rade sa to týka rankovacieho systému. V štvorke totiž fungujú tri stupne postupu hrou a získavania nového vybavenia. Prvý a ten základný je, samozrejme, číselné ohodnotenie celkového počtu bodov, ktorý ste získali počas hrania. To je vyjadrené jednoduchým číslom. Druhým stupňom postupu je osobitný postup herných tried. V tomto strome si odomykáte nové vybavenie pre vášho vojaka. Assault triede ostala možnosť oživovať spoluhráčov, liečiť ich pomocou dvoch druhov debničiek či používať granátomet/brokovnicu. Inžinier má k dispozícii šesť druhov raketometov od bežných RPG až po protilietadlové a navádzané rakety. Okrem toho môže opravovať vozidlá spoluhráčom. Podporná trieda dokáže pomocou dvoch druhov debničiek s nábojmi doplňovať muníciu pre ostatných. Ďalej má k dispozícii mortar, C4 a granátomety. Recon môže odhaľovať pozíciu nepriateľov pomocou rôznych zariadení, privolávať útoky na vozidlá s použitím laserového zameriavača alebo vytvárať mobilné spawn body pre pechotu. Hraním za jednotlivú triedu si túto výbavu odomykáte a následne si ju môžete ľubovoľne kombinovať do dvoch voľných slotov. Treťou vrstvou postupu je ten, ktorý sa dotýka priamo zbraní, ktoré používate. V štvorke sú zbrane rozdelené do siedmich kategórií. Štyri z nich sú tie, ktoré sú napevno viazané s hernou triedou a nikto iný ich používať nemôže. Assault má útočné pušky, inžinier má PDW, podpora LMG a recon svoje obľúbené „snajperky“. No ostatné tri triedy sú voľne dostupné pre všetky herné triedy. Tam spadajú brokovnice, karabíny (menšia obdoba útočných pušiek) a DMR (pušky, ktoré strieľajú po jednej rane). Každý typ zbraní má vlastný strom postupu, to sa týka aj pištolí a granátov. Používaním konkrétnej zbrane získavate príslušenstvo pre tú konkrétnu zbraň, a to formou, že za každých desať zabití dostávate nové príslušenstvo. Taký istý strom postupu je aj pri každom jednom druhu vozidla. Od klasických tankov, cez helikoptéry a stíhačky, až po protilietadlové zbrane. V rámci balancu veľmi potešilo, že každé vozidlo má obmedzené, no regenerujúce sa množstvo nábojov, takže už neuvidíte tanky, ktoré nezmyselne strieľajú okolo seba.
Ponuka módov nie je na zahodenie. Kraľuje Conquest, ktorý je o obsadzovaní vlajok, umiestnených na mape. Ten je rozdelený na tri poddruhy. Konkrétne klasická verzia, určená najmä pre 32 hráčov, Large verzia pre 64 hráčov, kde je na mape viac bodov na obsadenie a potom samostatný mód, ktorý je však iba pechotnou verziou Conquestu s názvom Domination. Nasleduje druhý najobľúbenejší mód Battlefieldu, Rush. Pointou módu je rozdelenie tímov na útočiaci a brániaci sa. Útočníci majú limitovaný počet respawnov a ich úlohou je postupne zničiť 6 M-Com staníc. Squad Rush je prakticky to isté, akurát sa hrá 4 vs. 4 a stačí odpáliť tri stanice. Squad Deathmatch je to isté ako Team Deathmatch, akurát nebojujete proti súperovmu tímu, ale proti trom družstvám. Princípom je však nazbierať najviac zabití. Defuse mód je inak pomenovaný Search and Destroy, takže máte jeden život na jedno kolo a úlohy sú opäť rozdelené na útočiacich a brániacich. Posledným módom je novinka s názvom Obliteration. Každý tím má na začiatku tri základne a po určitom čase sa na mape zjaví jedna bomba. Cieľom tohto módu je bombu ukoristiť a odpáliť súperove stanice skôr, ako on odpáli vaše. Vzhľadom na to, že na mape je vždy iba jedna bomba, tak tento mód veľmi apeluje na tímovú súhru a komunikáciu, nakoľko je potrebné chrániť hráča, čo sa zmocnil bomby a následne ho ochraňovať na ceste za odpálením súperovej stanice.
Návrat hlási mód komandéra. Ten funguje ako mozog operácií a veliteľ všetkých jednotiek. Ak na nie je prítomný v zápase, tak to, na aký bod v Conqueste sa má útočiť, určuje veliteľ jednotky jednoduchým kontextovým tlačidlom. Motivácia plniť jeho príkazy prichádza vo forme výrazných bodových odmien. No v momente, keď do hry vstúpi veliteľ, funkcia veliteľa družstva je zrušená, nakoľko všetky jeho kompetencie na seba preberá veliteľ. Ten okrem základných príkazov disponuje aj ďalšími kompetenciami, ktorými pomáha svojim vojakom v boji. Jeho moc je posilnená aj tým, že odmenou za obsadenie vopred určených bodov v Conqueste sú špecifické možnosti a schopnosti pre veliteľa. Napríklad pri obsadení F bodu na mape Golmund Railway získa veliteľ možnosť vypustiť na bojisko bombardér, ktorý následne obsadia vojaci a bombardujú súpera. No nie všetky schopnosti sú viazané na obsadzovanie určitých bodov, nakoľko niektoré sú prístupné vždy. EMP výboj, skenovanie pechoty či skenovanie vozidiel na určitom úseku mapy. Za svoju činnosť je veliteľ odmeňovaný bodmi rovnako ako ostatní hráči. Keď sa mu darí, tak má raz za čas možnosť vypustiť zásoby pre vojakov, vypustiť na mapu špeciálne vozidlo atď. Prítomný je aj Spectator mód, ktorý vám umožní sledovať zápasy bez priameho zápasu. Nič revolučné, ale v niektorých momentoch sa hodí. Výborným doplnkom je aj testovací priestor, kde máte možnosť, bez toho aby vás vyrušovali súperi, skúšať pilotovať stíhačky či helikoptéry alebo skúšať v praxi úpravy zbraní, ktoré ste práve aplikovali.
Graficky sa hra radí medzi aktuálnu špičku. Keď na to máte vhodnú zostavu, tak si okrem obrovskej porcie zábavy užijete aj grafické orgie. Hra je však výborne optimalizovaná, nakoľko na FX-8350, 8GB RAM a HD7950 sme si pokojne dovolili ultra detaily s 2×MSAA a hra beží viac-menej stabilne na približne 50-60 FPS. S príchodom nového enginu sa vylepšila aj deštrukcia, ktorá sa oveľa viac približuje tej z Bad Company 2 a tú v Battlefield 3 hravo prekonáva. Výborné particle efekty, krásne nasvietenie, výborné textúry zaručujú kvalitný vizuálny zážitok. To isté sa týka aj zvukového prejavu, no nakoľko DICE v tejto oblasti exceluje už dosť dlhú dobu, tak nejde o žiadne prekvapenie. To všetko vyúsťuje do pohltenia sa do hry, ktoré momentálne neponúka hádam žiadna multiplayerová strieľačka. Zlepšené boli aj neduhy ako oneskorené registrovanie zásahov, ktoré vyúsťovalo v divné momenty, kedy ste boli zabití v dobe, kedy to už fyzikálne nebolo možné. Jediným problémom tak zostávajú syndrómy, ktoré sa stávajú pri každom spustení nového Battlefieldu. To znamená, problémy s niektorými servermi, problémy s padaním hry… No tie už postupne miznú. Spustenie Battlefield 4 je omnoho lepšie ako u Battlefieldu 3. Pochváliť musíme interface, ktorý je prehľadný a oveľa lepšie prispôsobený na PC platformu. Môžete sa prehľadne posadiť do vozidla priamo z menu, môžete vidieť, kde sa nachádzajú vaši spoluhráči, a teda budete vedieť, či sú v bezpečí a môžete sa k nim pohodlne pripojiť (to je veľmi užitočné vzhľadom na fakt, že počet členov jedného družstva sa rozšíril na päť).
Je teda Battlefield 4 hodný svojho mena? Určite áno. Nespomenieme si na jediný aspekt hry, ktorý by bol v porovnaní s predchodcom horší. Hra je vylepšená vo všetkých smeroch, od základných vecí ako je grafické spracovanie, až po chuťovky ako deštrukcia prostredia, kritické veci pre multiplayer ako je dizajn máp. Lepší balans taktiež poteší, rovnako ako nový mód v podobe Obliteration. Dilema však nastáva pri výslednom hodnotení. Akú veľkú váhu v hodnotení priradiť slabej kampani? Ak by ste sa opýtali, či si kvôli kampani kúpiť Battlefield 4, odpoveď je jednoznačná – „NIE“. Avšak keď beriete kampaň iba ako doplnok a multiplayer bude vaším hlavným bojiskom, tak odpoveď je jednoznačné „ÁNO“. Vplyv kampane na celkovú známku je zanedbateľný. Battlefield 4 je totiž staronovým kráľom veľkých virtuálnych bojísk.
Informácie o hre
Žáner: FPS
Výrobca: EA DICE
Distribútor v SR: EA