Formula 1 to má v dnešnej dobe trochu ťažké. Dominancia Sebastiana Vettela spôsobuje to, že každý, kto nie je jeho fanúšikom, alebo fanúšikom „malinovkárov“ z Red Bullu, sa môže počas veľkých cien nudiť. No na obzore je nový ročník, ktorý prinesie kompletne nové motorové pravidlá, a ďalšie úpravy teda prinesú nový pohľad na formulu aj z hernej stránky. Keď si k tomu pripočítame blížiaci sa next-gen, tak F1 2013 je prakticky rozlúčkou s F1 v terajšej podobe. Zviezla sa hra iba na popularite kráľovnej motošportu alebo prináša do hry aj inovácie, ktoré by hráčov prinútili po kúpe F1 2012 zakúpiť aj tú s číslovkou 2013?
Čo sa oproti minulému roku zmenilo na štartovom poli? Dôležité je, že z kalendára F1 vypadla stajňa HRT, čiže po trati sa bude premávať už iba dvadsaťdva monopostov vo farbách jedenástich tímov. Z hľadiska tratí nám vypadla Veľká cena Európy, ktorá sa jazdila vo Valencii a v rámci každoročného striedania tratí je v kalendári namiesto okruhu Hockenheimring nemecký Nürburgring. Implementácia nových pravidiel sa tiež odrazila na hre, takže dvojité DRS zóny s vlastnými detekčnými bodmi a ďalšie úpravy sú odzrkadlené podľa skutočnosti.
Podstatnejšia je však pre hráčov otázka, čo prinieslo štúdio Codemasters, aby hra nebola nasiaknutá iba úpravami, ktoré sme spomínali vyššie. V poslednej dobe to ide s hrami od tohto štúdia dole vodou (veď si spomeňte na Dirt Showdown či na GRID 2), a tak sme aj my sami boli veľmi zvedaví, či sa F1 pripojí k tomuto klesajúcemu kvalitatívnemu trendu alebo pôjde proti prúdu a ukáže, že Codemasters na to ešte stále majú.
Hlavnou, a najviac reklamovanou novinkou, je Classic mód. Ten pripomína tým neskôr narodeným to, ako vyzerali a ako sa riadili monoposty v časoch, kedy ešte oni neboli na svete. V základnom balíku s hrou dostanete dve trate mimo kalendára F1, konkrétne Jerez a Brands Hatch a nechýba päť monopostov z 80-tych rokov, zahrňujúce napríklad Lotus 98T z roku 1986 alebo Williams FW12 z roku 1988. Odomknúť sa dá aj Ferrari Nikiho Laudu z roku 1976. Druhý balíček prichádza ako DLC a obsahuje trať v Imole a Estorile a monoposty z 90-tych rokov(kompletný zoznam nižšie).
obsah z 80-tych rokov | obsah z 90-tych rokov | |
Trate | Circuit De Jerez Brands Hatch | Imola, Estoril |
Jazdci a monoposty | Alan Jones, Alain Prost – 1980 Williams FW07B | Jean Alesi, Ivan Capelli – 1992 Ferrari F92 A |
Mario Andretti, Emerson Fittipaldi – 1986 Team Lotus 98T | Nigel Mansell, David Coulthard – 1992 Williams FW14b | |
Gerhard Berger, Michael Schumacher – 1988 Ferrari F1-87/88C | Michael Schumacher, Gerhard Berged – 1996 Ferrari F310 | |
Satoru Nakajima, Mika Häkkinen – 1988 Team Lotus 100T | Damon Hill, Jaques Villeneuve – 1996 Williams FW18 | |
Nigel Mansell, Damon Hill – 1988 Williams FW12 | Eddie Irvine, Jody Scheckter – 1999 Ferrari F399 | |
Niki Lauda – 1976 Ferrari 312T | Ralf Schumacher, Alain Prost – 1999 Williams FW21 |
Dobrou správou je, že tieto vozidlá a trate sa dajú ľubovoľne kombinovať, takže si môžete zajazdiť na súčasných tratiach s historickými autami a naopak. Ponuka módov pre tento ročník Formuly 1 nie je tiež na zahodenie. Okrem klasických pretekov si môžete zasúťažiť v Time Attack móde, vylepšovať svoj čas v Time Trial alebo sa zúčastniť predpripravených scenárov na troch stupňoch náročnosti. Dokonca je možnosť sa v týchto monopostoch zúčastniť multiplayerových pretekov.
Najdôležitejšou súčasťou hry je určite súčasný šampionát, kde dominuje Red Bull. Podstatných zmien nie je veľa, no keď sa začnete hre venovať a odjazdíte viac pretekov kariéry, tak si nepochybne všimnete, že zmien v hre pomerne veľa je. Na začiatku opäť prichádza na scénu Young Driver Test, ktorý preverí vaše šoférske kvality a na základe toho, ako sa vám počas tohto testu bude dariť, dostanete následne ponuky z rôznych tímov. Tam je už výber iba na vás, no oproti minulému roku je jednoduchšie dostať sa do kvalitného tímu, nakoľko nám sa po absolvovaní testu podarilo dostať do Lotusu, ktorý patrí do širšej špičky štartového poľa. Následne ste vrhnutí do kolotoča tréningov, kvalifikácií a pretekov.
Základné elementy kariéry zostali zachované. Tréning slúži na to, aby ste našli čo najlepšie nastavenie monopostu pre danú trať. Ocenili sme, že na rozdiel od minulých rokov neposkytujú uložené nastavenia to najlepšie dostupné, a tak je hráč viac-menej nútený tréning absolvovať a podieľať sa na nastavovaní monopostu. Veľký vplyv na výkonnosť v tomto roku totiž majú pneumatiky, ktoré pri 25% dĺžke pretekov odchádzajú už po niekoľkých kolách, a nastavenia sú od toho, aby ste dokázali z pneumatík dostať viac kvalitných kôl. Hádam netreba dodávať, že vplyv kondície pneumatík je kľúčový pre celkový výkon jazdca na trati. S tým súvisí vaša povinnosť byť k pneumatikám šetrní, jazdiť tak, aby ste ich nezničili po pár kolách. A niečo ako zablokovanie kolies pri brzdení je doslova trestný čin, ktorý sa tvrdo trestá, a to najmä na vyšších stupňoch náročnosti.
AI vám totiž v tomto ročníku nič nedaruje a vaše chyby sú tak veľmi kruto potrestané. Je pekné, že sa autori povenovali jej zlepšeniu, a tak už nemajú taký veľký problém pri predbiehaní, ako to bolo doteraz. Jediný problém s AI je pri štarte, kedy konajú trošku nelogicky a umožňujú vám veľmi výrazný posun vpred oproti štartovacej pozícii. No nájdu sa aj ďalšie chyby, napríklad pri bezohľadnosti AI. Tušíme, že autori prebrali umelú inteligenciu z GRID 2, kde AI jazdci nemajú problém do vás zozadu naraziť v prípade, že začnete brzdiť skôr ako oni. Malý problém tiež nastal so škálovaním jednotlivých náročností. Nie je to normálne, aby sme na Intermediate dávali celej špičke 3 – 4 sekundy na kolo, no na príbuznej Professional sme s nimi ledva stíhali.
Jazdný model je menej predvídateľný ako v minulosti taktiež vplyvom zvýšenej degradácie pneumatík. Odhadnúť správnu agresivitu pri prejazde obrubníkmi tak môže predstavovať trochu problém, čo nahráva fanúšikom, ktorí chcú mať z F1 viac simuláciu ako arkádu. No ani príležitostní hráči nemusia byť ochudobnení. Stačí aktivovať niekoľko pomocníkov pri jazde a hneď je problém vyriešený. Potešujúce je aj to, že autori konečne popracovali na systéme udeľovania trestov za strihnutie zákruty či narazenie do súpera, takže už má ich rozhodovanie konečne aj hlavu a pätu, aj keď aj tu sa občas nájdu výnimky.
Okrem jazdenia v kariére máte na starosti aj vývoj monopostu a zároveň bojujete s tímovým kolegom o post tímovej jednotky. Tá má potom výhody v určovaní ďalšieho smeru vývoja nových dielov pre monopost a tak isto dostáva všetky nové súčiastky ako prvý. Ak nestačí kariéra, je tu Season Challenge. Tu si v desiatich pretekoch po piatich kolách zmeriate sily s vami vybranými rivalmi a pri porazení rivala môžete zaujať jeho kokpit. Ďalej sú tu výzvy v podobe Scenario módu, ktorý je prakticky kópiou Champions módu z F1 2012. Akurát je rozšírený, obsahuje viac obsahu a väčšiu variabilitu pri úlohách. Nechýbajú klasiky v podobe Time Trial a Time Attack. Ak by ani to nestačilo, tak je tu multiplayer, ktorý je až na občasné problémy s pripojením dostatočne kvalitný.
Pozitívna je implementácia funkcie Mid Sessions Save, čo v jednoduchosti znamená možnosť uložiť si hru počas pretekov, následne preteky vypnúť a potom sa k nim neskôr vrátiť. Konečne to umožňuje aktivovať si plnú dĺžku pretekov pre tých, pre ktorých je hranie príliš prerušované alebo proste nemali chuť zvládnuť 78 kôl v Monaku naraz.
Z hry sa postupom času vytrácal nechutný žltý filter, ktorý Codies tak radi používali a ročník 2013 to iba potvrdzuje. Hra dostala konečne farebnosť, ktorá jej chýbala, a hra v daždi opäť vyzerá famózne. No v momente, keď zapnete Classic mód, žltý filter je späť, čo však v tomto prípade dodáva tomuto módu jedinečný old-school vzhľad. Pochváliť tiež musíme autorov za to, že konečne prišli na to, čo znamená slovné spojenie „HD textúry“ a nebáli sa ich implementovať do hry. Vylepšenia sa dočkal aj zvukový prejav, úpravy si všimnete najmä pri prejazde cez obrubníky.
Rozlúčková sezóna s V8 motormi sa paradoxne nesie s príchodom turba prostredníctvom monopostov z 80-tych rokov. Zážitok je to skutočne zaujímavý, no aj tak sa človek nezbaví pocitu, že noviniek by mohlo byť predsa len viac. Máme tu aktualizované pravidlá, vylepšený jazdný model, zlepšenú AI, viac taktiky a lepšiu AI, no tá zároveň niekedy robí sprostosti. Škálovanie náročností nie je tiež najšťastnejšie. Hra ako samostatný produkt nepochybne obstojí, no pri kúpenom minulom ročníku to začína byť celkom diskutabilné. Nižšia cena oproti klasickým AAA titulom by mala pri rozhodovaní pomôcť.
Informácie o hre
Žáner: Preteky
Výrobca: Codemasters
Distribútor v SR: Conquest
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk