Čo robiť, keď spravíte zlú MMORPG hru? Urobte ďalšiu. S takým istým titulom, avšak s novým podtitulom. Prezentujte ju ako verziu 2.0 a možno ju aj predáte. Alebo nie?
Na prvý pohľad úplne nelogický prístup, avšak séria Final Fantasy je príliš známa na to, aby k nej vydavateľ pristupoval ako k bežnej hre. Pochybujeme, že by sa v inom prípade také zlyhanie, akým bola pôvodné Final Fantasy 14, tolerovalo. Priemer hodnotení hovorí za všetko – 49/100 a ku kritike novinárov sa pripájajú aj nespokojní hráči.
Reakciu vydavateľa poznáme a výsledok máme v našich počítačoch. Final Fantasy XIV Online: A Realm Reborn nezačal svoju cestu za spasením ideálne. Hru od prvého dňa sprevádzali problémy so servermi, vývojári túto situáciu nezvládli. Podobné nedostatky mávajú aj konkurenti, v prípade A Realm Reborn sa však objavili viaceré atypické situácie. Hra vám po prihlásení vyhodila chybu, že je plný server, namiesto zaradenia do rady čakajúcich hráčov vám však dala iba jedinú možnosť, hru vypnúť. Pár dní po oficiálnom štarte sa taktiež objavili problémy so servermi z hľadiska načítania postáv, ktoré si hráči vytvorili. Vo výsledku sa teda hru nedalo hrať.
Keď sme sa už (konečne) dostali k hraniu, čakalo nás ďalšie prekvapenie. Absencia dabingu je v dnešnej dobe prinajmenšom neobvyklá, a hoci niektoré diskusné fóra hovoria o tom, že sú postavy v niektorých situáciách nahovorené, nám povedali počas viac ako dvadsať hodín iba tri až štyri vety. Fanúšikom japonských hier je to jedno a možno problém hluchonemých postáv spočíval v našom (zlom) nastavení hry. Bez ohľadu na to, ďalší atypický prvok a pre väčšinu hráčov negatívum.
Preklikávame desiatky úvodných dialógov a dostávame sa k samotnému hraniu. Úvodné questy nás posielajú z miesta A do miesta B, robíme poslíčka iným NPC a čakajú nás aj prvé bojové úlohy. Zabi X príšer alebo z nich získaj Y vecí. Kritizujeme zastaranosť herného systému, takéto úlohy sme tu mali už pred dlhými rokmi a, jednoducho povedané, už sa obohrali. Chceme niečo nové, čosi zaujímavejšie. Asi sa toho dočkáme až v prípade The Elder Scrolls Online (ak môžeme posudzovať podľa bety, questy sú zaujímavejšie), vráťme sa však späť k FF XIV.
Zatiaľ by sa zdalo, že iba kritizujeme. Toto tvrdenie je sčasti pravdivé, vo výsledku to však s novým Final Fantasy nie je až také zlé. Hráča možno úvodné minúty otrávia, lebo zistí, že FF XIV ponúka to isté ako staršie MMORPG hry. Postupom hrania sa však situácia začne meniť a Final Fantasy si začnete užívať. Hoci je hranie a bojovanie v podstate stereotypné, avšak nie viac ako v iných MMORPG, je zároveň aj zábavné a návykové. Na prvé prečítanie si možno protirečíme, hru však odporúčame vyskúšať. Ak máte radi tento žáner, pravdepodobne nás pochopíte a Final Fantasy XIV budete hrať.
Pokračujeme ďalej. Postupne si zvyknete, že A Realm Reborn neponúka revolučnú hrateľnosť a že ste principiálne rovnakých hier už v minulosti hrali veľa. Niektoré boli lepšie, iné horšie, FF XIV však môžeme radiť do kategórie vydarenejších dobrodružstiev. Autori do hry zakomponovali niekoľko zaujímavých detailov – mŕtvoly vašich nepriateľov už nemusíte „preklikávať“, akékoľvek poklady sa do inventára uložia automaticky. Hra má veľmi dobrý „infografický“ systém, ktorý hráča informuje o všetkom potrebnom. Vždy máte prehľad o tom, ktoré príšery na vás útočia či ktoré vás zaregistrovali. Rovnako to funguje aj pri hraní v skupine, A Realm Reborn v tomto smere ponúka užitočnú pomôcku a šípky, ktoré sa zobrazia na obrazovke, ak príšery zaútočia, si zamilujete. Hrdinovia takisto nemajú milión nepotrebných skillov, vývojári zvolili prístup v duchu hesla „menej je niekedy viac“. Na druhej strane, väčšina skillov ponúka nejaký špeciálny efekt, ich používanie vyžaduje rozmýšľanie a hranie je vďaka tomu zábavné. Možno je to iba subjektívny pocit, ale už dlho sme sa tak nebavili pri hraní za povolanie bojovníka ako v prípade FF XIV.
A Realm Reborn sa postupným hraním pretransformoval zo škaredého káčatka (prvý dojem môže byť klamlivý) do role šarmantného princa MMORPG žánru. Má svoje muchy, no na druhej strane ponúka štandardnú hrateľnosť. K spomenutým novinkám ešte pridajme zaujímavý systém craftingu, kde hrdina získava samostatné úrovne (to je bežné aj v iných tituloch), avšak odomyká si aj špeciálne skilly určené iba na craftenie. Toto sa takisto mohlo objaviť aj v minulosti, v žiadnom prípade to však nie je bežné. Craftenie je v prípade A Realm Reborn pomerne komplexné, okrem „vyrábania“ predmetu môžete zlepšovať aj jeho kvalitu. Všetky aktivity ovplyvňujú jeho odolnosť, tú môžete pomocou schopnosti zvyšovať, respektíve opraviť, a väčšina skillov je zároveň ovplyvnená faktorom náhody.
Tam, kde bojový systém neponúka nič nové, tam prináša crafting aspoň trochu vzrušenia z niečoho nového. Dodajme, že Final Fantasy XIV využíva klasické delenie povolaní ako väčšina hier – okrem boja na blízko sú k dispozícii aj magické povolania, a čo sa týka hrania v skupine, opäť sa stretávame so „svätou trojicou“. Potrebujete tanka (povolanie, ktoré získava aggro, hráčov, ktorí budú spôsobovať nepriateľovi škodu) a niekoho, kto bude celú družinu podporovať. V rámci testovania sme sa do levelu 20 stretli s dvoma dungeonmi a oba nás prekvapili svojím dizajnom a zábavnosťou. Prvé instancie sú určené pre štyroch hráčov, postupne sa stretnete s úlohami pre ôsmych hráčov, respektíve raidami pre dvadsiatich štyroch hráčov. K tomuto hernému obsahu sme sa ešte nedostali, takže ho zatiaľ nehodnotíme.
Tento odsek by sme mali zvýrazniť, nakoľko sa zameriame na jedinečnosť herných mechanizmov. Final Fantasy XIV umožňuje meniť povolanie postavy. Po dosiahnutí desiateho levelu si môžete začať trénovať vášho hrdinu v inom povolaní. Stačí vymeniť zbraň a z bojovníka s úrovňou pätnásť sa razom stane mág s levelom jedna. A Realm Reborn dokonca ponúka desať slotov, do ktorých si môžete osadiť schopnosti iných povolaní než toho aktívneho povolnia. Takýmto spôsobom sa hra snaží hráčov motivovať k experimentovaniu. Systém má aj praktickú výhodu, s jednou postavou môžete vykonávať viacero úloh v rámci skupinového hrania. Samozrejme, nie súbežne. Každopádne, systémom levelovania a voľnosťou pri výbere/zmene povolaní je FF XIV unikátny. Hoci podobný systém ponúkol aj RIFT, Final Fantasy ide ďalej, hráč je slobodnejší.
Písať o zástupcovi MMORPG žánru je vo všeobecnosti náročná úloha aj pre skúsených hráčov. Od vydania World of Warcraft sme hrali prakticky každé veľké MMORPG, takže vieme posúdiť, ak je niektorá hra od základov zlá alebo nie. Úspech či neúspech väčšiny titulov však závisí na šikovnosti vývojárov. Dokážu ponúknuť dostatok nového herného obsahu, aby si udržali záujem hráčov? Nakoľko sa objavuje čoraz viac hier bez mesačných poplatkov, Final Fantasy XIV: A Realm Reborn má zložitejšiu pozíciu. Hra je „zastaraná“ nielen z hľadiska niektorých prvkov hrateľnosti, ale aj platobným modelom. Dlhodobý prínos a zábavnosť za cenu mesačného poplatku si musí zvážiť každý hráč sám.
My vám môžeme povedať, že A Realm Reborn odstránil problémy a nedostatky svojho predchodcu. Final Fantasy XIV vo verzii 2.0 stavia na správnych základoch a dokáže vás pohltiť už po pár hodinách hrania – keď prekonáte prvotné prekvapenie z niektorých herných prvkov. Následne sa pred vami otvorí pútavé dobrodružstvo a nový herný svet, ktorý stojí za to preskúmať. Okrem bežných a vedľajších úloh sa môžete stretnúť aj questami, ktoré je možné opakovať. Všetky síce ponúkajú v princípe to isté, zabi X príšer, prípadne eskortuj NPC z miesta A do miesta B, avšak hru táto jednotvárnosť až tak výrazne negraduje. Sem-tam sa na mape objavia aj dynamické eventy, nejde však o nič revolučné. S podobným princípom prišiel v minulosti RIFT a ten ponúkol aj rozsiahlejšie eventy.
Ak ste zvyknutí na JRPG, potom vám „grinding“ nie je cudzí. V tomto smere to však s FF XIV až také strašné nie je. Na záver dodajme, že hoci sme PvP nespomínali, v hre sa nachádza. O tom však (možno) až nabudúce. Ak nás bude Final Fantasy baviť ako doteraz a (hlavne) budeme mať dostatok času, potom si takzvaný „end game“ obsah predstavíme v samostatnom článku.
Informácie o hre
Žáner: MMORPG
Výrobca: Square Enix Product Development Division 3
Distribútor v SR: Cenega
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk