Nie každý deň tu máme RPG od malého nezávislého štúdia, snažiaceho sa rovnať titulom od velikánov herného priemyslu. A niet sa čomu čudovať, tvorba niečoho takého je náročná záležitosť ako finančne, tak aj profesionálne. Francúzski vývojári zo štúdia Spiders to ale napriek tomu smelo skúsili a výsledok, pripravený na rozpitvanie, máme teda priamo pred sebou.
Nemusíte byť zbehlí sci-fi fanúšikovia, aby ste si už na prvý pohľad nevšimli prvky, inšpirované známymi dielami. Vývojári spomínajú príbehy od Phillipa K. Dicka a kultový snímok Army of Shadows, no pri pohľade na screenshoty sa na rozum tlačia mnohé ďalšie veci. Pri príbehu, odohrávajúcom sa na piesočnej planéte v ďalekej budúcnosti, je priam nemožné nespomenúť si na Dunu. Okrem toho si na svoje prídu aj fanúšikovia Firefly či Riddicka. Herný svet, do ktorého nás táto RPG uvádza už od začiatku, pôsobí živo a jeho príbehové pozadie hlboko. Do neho začneme nazerať skrz oči mladého chlapca a vojaka, ktorí sa ocitajú na ceste do zajateckého tábora, kde po nie práve prívetivom privítaní stretne muža, ktorý ho zachráni od nepríjemnej väzenskej skúsenosti. A, prekvapivo, to je práve tento muž, nad ktorým preberáme kontrolu, nie neskúsený nováčik, ako to zvyčajne v RPG býva.
Hra sa odohráva v budúcnosti, v ktorej značná populácia ľudí zostala po záhadnej nehode uväznená na Marse bez kontaktu so Zemou. O nadvládu nad planétou bojujú štyri vodné spoločnosti, starajúce sa okrem vody aj o dôležité chránenie ľudí pred nebezpečným slnečným žiarením, tvoriace z ľudí mutantov a celkovo sa starajú o chod svojich teritórií. O tie vedú neustále spory, a práve na konci jedného z nich sa na začiatku ocitáme. Hlavný hrdina, Roy, nezachránil chlapca len z dobrej vôle, ale aj preto, aby mu pomohol s útekom. Nejde tu teda o záchranu sveta, ale skôr o zachránenie vlastnej kože a v neskorších fázach hry aj o márnu snahu vyhnúť sa politikárčeniu vojska, rebelov a technomancerov (ľudí, schopných vďaka stratenej technológii ovládať elektrinu, v podstate sci-fi čarodejníci). A pokiaľ vám tento popis tak trochu pripomína druhého Zaklínača, tak vám budú povedomé aj nasledujúce riadky.
Mars: War Logs je až podozrivo podobný poslednému Geraltovmu dobrodružstvu aj v iných než príbehových aspektoch. Aj tu sa nájdu rozhodnutia meniace dianie v príbehu, a dokonca aj jedno, ktoré podstatne zmení jeden z aktov, aj keď tu v podstatne menšej škále už len kvôli kratšej dĺžke hry (zhruba 20 hodín, čo je stále pekné číslo). Väčšina rozhodnutí je však zameraná skôr na to, ako na vás budú reagovať rôzne charaktery, či ide o obchodníkov, vedľajšie postavy či potenciálne romantické známosti, vďaka čomu pripomínajú skôr záležitosti od Bioware.
Ale späť k Zaklínačovi. Súbojový systém mu je taktiež podobný. Roy používa na boj zväčša palice alebo trúbky, s ktorými mláti svojich protivníkov do bezvedomia a ich útokom sa vyhýba kotúľmi po zemi, prípadne blokovaním a možným vrátením útoku. Nepriateľov môže oslepiť hodením piesku do tváre. Okrem toho majú on aj jeho protivníci k dispozícii pištoľ so značne limitovanou muníciou a rôzne bomby, granáty a pasce. To všetko si budete musieť buď zakúpiť u obchodníkov, alebo sami vyrobiť, pokiaľ nazbierate dostatok materiálu z padnutých nepriateľov či z odpadu, povaľujúceho sa na zemi po celom svete. A, samozrejme, sa neskôr dostanete aj k technomancerským silám, a budete tak schopní použiť tlakovú vlnu či elektrické šoky. Vývojový strom postavy a aj atribúty a schopnosti, dostupné mimo tohto stromu, ponúkajú dostatok variácie a počas jedného prechádzania hry nebudete môcť vidieť všetko. Poteší aj fakt, že záleží na každom jednom vylepšení, lebo náročnosť sa postupne dvíha a obyčajné sekanie nepriateľov bez akejkoľvek taktiky fungovať nebude.
V bojoch budete mať aj spoločníkov. Nanešťastie, ich umelá inteligencia vám pomôže akurát na zamestnanie jednej skupiny nepriateľov, zatiaľ čo vy sa bijete s tou druhou. Máte síce k dispozícii možnosť dať im rôzne príkazy, no v konečnom dôsledku slúžia naozaj len na odlákanie pozornosti a mierne zjednodušenie bojových stretov. Spoločníci sú omnoho zaujímavejší z príbehovej stránky. Môžete mať s nimi rôzne vzťahy, prípadne ich ani nemusíte nabrať do partie. Jediná škoda je, že väčšina z nich nedostane dostatok času na rozvinutie svojho príbehu kvôli uponáhľanému záverečnému aktu.
Najväčšou slabinou hry je však dizajn samotných oblastí, kde sa budete so svojou postavou pohybovať. Nejde o vizuál a celkovú atmosféru, tie sú obe vynikajúce. Ide o koridorové mapy s minimom odbočiek či alternatívnych ciest. Fakt, že množstvo vedľajších (a zopár hlavných) questov vás tými tunelmi preháňa tam a späť, rozhodne nepridáva hre žiaden kredit. Prirátajme si k tomu občasné bugy, nekvalitné animácie (až na tie súbojové) a mnohokrát slabý dabing a dialógy, ktoré pri preklade do angličtiny utrpeli na kvalite, a dostávame z toho po technickej stránke priemernú záležitosť.
Tú však vyzdvihuje do vôd vydarených hier kvalitný príbeh a atmosférický herný svet s podarenými charaktermi. Len je škoda, že nedostali viac priestoru kvôli kratšej hernej dĺžke. Napriek nevyužitému potenciálu by si mali na Mars: War Logs posvietiť všetci fanúšikovia akčných RPG z pohľadu tretej osoby pretože ide o unikátny zážitok, ktorému sa chyby dajú odpúšťať.