Prvý diel série Crysis patrí medzi najobľúbenejšie FPS poslednej doby. Napriek tomu, že príbeh nehral prím, ponúkala hra obrovské množstvo zábavy v otvorenom prostredí prekrásneho tropického ostrova. Druhý diel už tak úspešne prijatý nebol a mnoho hráčov bolo sklamaných. Priznám sa, že medzi nich patrím aj ja. Tým pádom som bol voči tretiemu dielu trošku skeptický. No to sa veľmi rýchlo zmenilo.
Herný blockbuster
Príbeh hry pochopiteľne nadväzuje na predchádzajúce diely a medzery alebo nezrovnalosti sa autori snažia vysvetliť krátkym úvodným filmom. Ten funguje ako rekapitulácia, čo sa vlastne stalo v prvom dieli. Ako sa špeciálna jednotka Raptor Team prvýkrát stretla s mimozemskou rasou a ako ste v koži Propheta bojovali v New Yorku. Tento výstižný film poteší nielen tých, čo nehrali oba diely, ale aj zábudlivé indivíduá, ako som ja. A pre úplných neznalcov série je prítomný aj vynikajúci tutorial, ktorý vás naučí každý prvok hry. Tu by si vývojári z iných štúdií mohli brať príklad, pretože takto má vyzerať tutorial.
Predstavte si, že by Michael Bay a J.J. Abrams spolu natočili film. Prípadne by si prizvali ešte Petera Berga. Kto očakáva inteligentnú zápletku a perfektné dialógy, bol by asi poriadne sklamaný, no tí, čo by sa pripravili na príval akcie, výbuchov a masívnej deštrukcie, by sklamaní neboli. Presne taký je Crysis 3. Hra vás neustále drží v akcii a napätí. Prophet sa vo vašich rukách za celú hru ani raz nezastaví a ide na pokraj svojich síl. Pri cut-scénach budete často v napätí očakávať, čo sa stane ďalej a onemení budete sledovať úžasnú mimiku a grafické detaily jednotlivých postáv. Hlavne postava známeho Psycha, za ktorého ste mohli hrať v datadisku k prvému dielu s názvom Warhead, funguje ako nenápadná ukážka, čo vlastne CryEngine 3 dokáže. Inak sú dialógy plné klišé a klasických drsných „kecov“, ale čo sa týka žánru FPS, nepôsobia silene a celkom sa k príbehu hodia. Ten je celý postavený na návrate mimozemskej rasy Ceph a jediný, kto sa im môže postaviť, je, samozrejme, Prophet. Do deja sa zamotá aj niekoľko vedľajších postáv a dočkáte sa aj malých dejových zvratov. Príbeh tak dostáva akýsi dojem celistvosti a zabraňuje tak pocitu, že autori si už niečo museli vymyslieť, keď máme strieľať ufónov.
Po hernej stránke sa mnohé zlepšilo
Veľkým prídavkom do hry, o ktorom sa toho pred vydaním aj veľa narozprávalo, je luk. A že to nie je len tak hocijaký luk. Väčšina nepriateľov padne s prvým výstrelom, a to nehovorím o možnosti použitia elektrických alebo výbušných šípov. Zostreliť lukom helikoptéru je na nezaplatenie. Napriek momentálnej popularite podobných zbraní v moderných hrách je luk v Crysis 3 perfektné oživenie a ponúka úplne novú cestu hrou. Avšak šípov nemáte veľa a pokiaľ si nedáte tú námahu zbierať vystrelené šípy z mŕtvych obetí, budete rýchlo nútení prejsť ku konvenčnejším zbraniam. Mnohé poznáte z prvého, a hlavne druhého dielu. Napríklad útočnú pušku SCAR, brokovnicu Marshall či elektrické smg K-Volt alebo pištole M12 Nova, Hammer a Majestic. Novinkami sú hlavne „cephské“ zbrane, ktoré so sebou nemôžete nosiť neustále a veľmi rýchlo sa vybijú, avšak disponujú vysokou palebnou silou. To platí aj pre mutiplayer, kde sa náhodne objavujú po mapách. Musím ešte spomenúť Typhoon. Do zásobníka tejto útočnej pušky sa zmestí 720 nábojov a kadencia je rovnako šokujúca. Práve táto zbraň spôsobuje najväčšie problémy pri online hraní, pretože v rukách skúseného hráča ide o stroj na zabíjanie. Trošku zamrzí fakt, že pri rýchlosti a dĺžke hry si nemôžete užiť všetky zbrane naplno. Ale to sú už priority každého hráča, či sa rozhodnete používať poloautomatické zbrane s tlmičom, alebo stavíte na palebnú silu tých najväčších kanónov hry.
Dôležitým gadgetom v boji je aj takzvaný Tactical Visor, respektíve okuliare, ktoré vám podajú všetky dôležité informácie o bojisku. Môžete si nimi označiť nepriateľov, náboje, šípy do luku a čo je najdôležitejšie, „hackovať“. „Hackovanie“ funguje na báze jednoduchej minihry, počas ktorej musíte stláčať príslušné tlačidlo v správny moment. V skratke, na obrazovke máte niekoľko políčok, do ktorých sa musíte triafať s neustále kmitajúcim ukazovateľom. Jednoduché. Až na pár frustrujúcich momentov mi tento systém vôbec neprekážal. A čo vlastne môžete „hackovať“? Strážne veže, míny, uzamknuté dvere alebo akýkoľvek počítač či terminál, ktorý vás posunie v príbehu ďalej. Hlavne míny a vežičky vám môžu pomôcť prekonať situácie, kedy ste v obkľúčení alebo stojíte proti veľkej presile. V boji by vám mali pomôcť aj vylepšenia nanosuit, ktoré odomykáte špeciálnymi kufríkmi, rozmiestnenými po mape. Niečo ako Praxis points v Human Revolution. Upgrady sú rôzne so zameraním na stealth, ale aj na priamy kontakt. Môžete si predĺžiť maximálnu dobu, ktorú vydržíte byť neviditeľní, či výdrž štítu pod paľbou. Bohužiaľ, ja osobne som na začiatku aj zabudol, že niečo podobné môžem aktivovať a ani mi to počas hry nebolo extra potrebné. Predĺženie neviditeľnosti pomohlo, ale zaobišiel by som sa bez toho a nijak extra by mi to postup hrou nesťažilo.
Oproti druhému dielu sa zväčšili aj mapy a priestory, v rámci ktorých sa môžete pohybovať. To umožnilo vývojárom pridať aj viac ciest postupu hrou. Nepriateľov môžete bez problémov obísť po strechách alebo cez vetracie šachty budov. Levely nie sú také otvorené ako v prvom diely, ale oproti dvojke je to jednoznačný rozdiel a veľké plus. Viac priestoru dostanú aj vozidlá, a to hlavne v posledných dvoch misiách, ktoré sú najväčšie, najdlhšie a zároveň najzábavnejšie. Tešil som sa, že ma hra dokonca pustí si zalietať na VTOL-e, bohužiaľ, budete maximálne strieľať. Ovládanie tejto lietajúcej mašiny ostalo na Psychovi. Samotné dokončenie hry vám na zlatej strednej ceste ponúkne cca vyše sedem hodín hernej doby. Pokiaľ nemáte dosť a máte hlad po ďalšej akcii, určite skúste aj multiplayer. Síce nie je nijak prevratný ani originálny, no vďaka množstvu herných módov a hlavne režimu Hunter, ktorý sme predstavili aj v našom betacaste, sa určite zabavíte na ďalších pár hodín. Pochopiteľne, neočakávajte konkurenciu hrám ako Battlefield alebo Call of Duty.
Grafické čipy budú horieť
Pozrite sa na screenshoty, sprevádzajúce túto recenziu. Každý jeden si otvorte a preskúmajte. Môžete pokračovať v čítaní. Aj keď som si nemohol dovoliť nastaviť všetky položky na “very high“ a na anti-aliasing som ani nepomyslel, Crysis 3 vyzerá jednoducho úžasne. A to aj na stredných alebo nízkych detailoch. Bez okolkov môžem Crysis 3 označiť za jednu z najkrajších hier tejto generácie (samozrejme, neberiem do úvahy konzolové verzie). Všemožné svetelné efekty, odrazy alebo kvalita vysokej trávy, to je len malý zoznam toho, čo ma uchvátilo. CryEngine 3 ponúka na PC detailné textúry vo vysokom rozlíšení a všetky efekty a vymoženosti modernej doby, ktoré je možné meniť v nastaveniach. Chýbal mi jedine FOV slider, ale po krátkom vŕtaní v .ini súbore sa dá zmeniť čokoľvek. Dokonca aj optimalizácia, ktorá bola najväčšou výčitkou pri beta verzii, sa oveľa zlepšila. Aj keď nechápem, prečo autori umožnili hrať hru len majiteľom DirectX 11 kariet. Predsa len, je veľké množstvo PC hráčov, ktorí majú nielen DirectX 10 grafické karty, ale aj DirectX 9. Je pravda, že už je načase opustiť staré technológie, ale aspoň tú desiatku nemuseli vynechať. Potenciálnych zákazníkov by bolo určite mnoho a ako ste si mohli aj v novinkách prečítať, možno by pirátstvo bolo percentuálne nižšie.
Chváliť musím aj všetky zvuky a hudbu. Už tradičné oznamovanie o stave nanosuit sa nezmenilo a aj mnoho iných zvukov vám bude povedomých. Známe zbrane z predchádzajúcich dielov sa nezmenili a aj tie nové majú pomerne ikonické zvuky, ktoré rozoznáte hneď. Spolu s vynikajúcou hudbou Borislava Slavova vytvárajú jedinečný zážitok a dojem, že nehráte hru, ale pozeráte filmový blockbuster. Aj keď sa soundtrack kvalitatívne nevyrovná druhému dielu, nezaostáva za ním a šliape mu na päty.
Crysis 3 je prekvapením aj pre mňa
Napriek dĺžke, ktorá je oproti iným terajším hrám stále relatívne dlhšia a pár chybám v AI, je singleplayer výborný. Na obrazovke sa neustále niečo deje a nenájdete jediný hluchý moment, aj keď príbeh môže pôsobiť plytko. Poteší aj väčšia otvorenosť prostredia a viac ciest, ako sa dostať ku cieľu. Oproti Crysis 2 je to jednoznačne veľký krok vpred a autori sa snažili napraviť všetko, čo bolo druhému dielu vytýkané. Hra pre viacerých hráčov tiež nie je len do počtu, ale ponúka solídne množstvo zábavy v niekoľkých módoch. A to všetko je zabalené do dokonalého grafického spracovania.
Informácie o hre
Žáner: FPS
Minimálne systémové požiadavky:
- OS: Windows Vista (SP2) / Windows 7 (SP1) / Windows 8
- CPU: 2.4 GHz Intel Core 2 Duo / 2.7 GHz AMD Athlon 64X2
- RAM: 2 GB / 3 GB pre Windows Vista
- GPU: NVidia GTS 450 / AMD Radeon HD5770
- HDD: 17 GB
Distribútor v SR: EA