Necelých päť rokov uplynulo odvtedy, čo sme sa prvýkrát ponorili spolu s inžinierom Isaacom Clarkom do hlbín mŕtveho vesmíru. Dead Space v roku 2008 priniesol skutočný horor na naše monitory. Svojou hutnou atmosférou, špičkovým ozvučením a nebezpečenstvom (číhajúcim na každom kroku) v podobe nekromorfov si získal množstvo fanúšikov. Druhý diel nadviazal na svojho predchodcu a vzišlo z toho ukážkovo spracované pokračovanie. Isaacove pretĺkanie sa vesmírom neskončilo ani vtedy a na rad prišiel tretí diel.
Pamätám si, že z prvých ukážok trojky mali hráči zmiešané pocity. Autori potvrdili kooperačný režim a upútavky tiež ukázali planétu pokrytú snehom, čo evokovalo skôr pokračovanie hry Lost Planet ako Dead Space.
Úplný začiatok vyzerá akoby bol vystrihnutý z inej hry. Začínate na snežnej planéte v koži neznámeho vojaka a len slepo nasledujete príkazy. Hra vyzerá skôr ako akcia, prvky hororu budete hľadať len ťažko, zrejme ostali ukryté pod haldami snehu. Našťastie prológ netrvá dlho a po pár minútach sa už chopíte starého známeho Isaaca Clarka. No aj zo začiatku hrania za Isaaca hra ešte stále pripomína viac Gears of War ako horor. Isaac ani na bezpečnej planéte nemôže pokojne spávať, keďže proti nemu idú fanatickí vyznávači Markeru, a tak nemá inú možnosť, ako sa opäť pustiť v ústrety vesmíru. Až po hodine hrania, keď som sa konečne dostal do otvoreného vesmíru, som si uvedomil, že skutočne hrám Dead Space.
Ústrednou témou hry je opäť artefakt Marker, s ktorým sme prišli do kontaktu už v prvom diely . On je pôvodcom nekromorfov, čiže mutantov, ktorí krížia cestu naprieč celou hrou. Marker však nie je jediným problémom, ľudská skupina Unitológov posadnutých Markerom ide Isaacovi po krku. Ich vodca, Danik, neraz skríži Isaacovu cestu, keďže ich ciele sa jasne rozchádzajú. Isaac nie je na svojej ceste sám, aj keď v podstate stále ste od skupiny oddelení . V hre nájdeme aj milostný trojuholník. Love story sa mi do tohto príbehu vôbec nehodí, pôsobí silene, miestami až smiešne a trápne. Nemyslím si, že by sa v situácii, kedy každých pár sekúnd hrozí všemožné nebezpečenstvo, ešte aj hádali dvaja muži o ženu.
Už spomínaný úvod naznačí, že hra prešla viacerými zmenami. Zatiaľ čo predchodcovia boli skutočné horory, kde som sa bál otvoriť každé dvere, na stoličke som sedel ako na ihlách a čakal, čo, kde, kedy na mňa vyskočí, tak v trojke som sa toho už nedočkal. Po tejto stránke je Dead Space 3 slabým odvarom. Síce po úvode hry v niektorých oblastiach naberá hra črty atmosféry predchodcov, no nikdy nie naplno. Tu už ma nevyľakalo nič. Problémom je tiež to, že nikdy sa nestane, aby vás nečakane napadol iba jeden nepriateľ. Tu nepriatelia chodia po hordách, príde trojica, zbavíte sa ich a príde hneď ďalšia, za také počty nepriateľov by sa nemuselo hanbiť ani Call of Duty. V Dead Space 3 sa z hororu stala akcia, kde náboje lietajú po stovkách. Okrem zvýšenia počtu nepriateľov sa zvýšila aj ich rýchlosť. Hlavne jeden typ je až príliš rýchly a animácia jeho behu vyzerá smiešne, keďže tá rýchlosť je neprirodzená.
Misie v Dead Space 3 sa v prevažnej miere odohrávajú na planéte Tau Volantis, prejdete sa jej zasneženým povrchom, ale aj koridorovými chodbami vnútorných priestorov. Zo začiatku si zahráte aj v otvorenom vesmíre a v troskách vesmírnych lodí. Práve misie v beztiažovom stave mimo lode ma bavili najviac. Ticho, pred sebou pekné scenérie zničených vesmírnych lodí, za nimi sa črtajúca Tau Volantis a vy si voľne letíte pomocou pohonu v Issacových topánkach. Okrem strieľania je v hre aj pár drobných logických hádaniek alebo minihier. Pri minihrách sa ukáže, že hra je primárne optimalizovaná pre gamepad, pretože pomocou klávesnice a myši sa mi minihry ovládali dosť neprakticky.
Dead Space 3 prináša do série pár noviniek, ale aj zjednodušení. Osobne ma nepotešilo, že munícia je univerzálna. Pri predchodcoch každá zbraň využívala inú muníciu, teraz zbierate len jeden druh nábojov a dokážu ho využívať všetky zbrane. Kvôli tomu sa mi na normal náročnosti ani raz nestalo, aby mi došli náboje. Rovnako ako pri nábojoch sa nedalo sťažovať ani na nedostatok lekárničiek. Zatiaľ čo v dvojke ma hra dokázala potrápiť aj na normal, tu to bola prechádzka ružovou záhradou.
Z hry sa vytratili aj peniaze. Do hry bol pridaný „craftovací“ systém. Nič sa tu už nekupuje, všetko sa vyrába. Počas prechádzania zbierate rôzne suroviny, za ktoré si potom vyrábate zbrane a rôzne predmety ako muníciu alebo lekárničky . Zbrane si okrem vyrábania môžete aj rôzne prispôsobovať. Každá zbraň môže mať dva módy streľby, napríklad to môže byť samopal a zároveň brokovnica. Týmto spôsobom si môžete nakombinovať zbrane podľa ľubovôle. Pomocníkom pri zbere surovín je robot. V jednotlivých oblastiach ho môžete pustiť a on vám potom prinesie suroviny.
V hre sa už nekupujú ani obleky pre Isaaca, tie sa odomykajú pri prechádzaní hrou. Avšak za ich vylepšenia sa opäť platí surovinami. Vylepšiť sa dá zdravie, podobne ako u predchodcoch, odolnosť, výdrž kyslíka a podobne. Zmenou k horšiemu je aj prechod od vlastného ukladania k autosavom. Hru si sami neuložíte, priebeh sa ukladá automaticky pri checkpointoch, ktoré nie sú vždy rozmiestnené najlepšie. Dĺžka hry je solídna, pri plnení aj vedľajších, nepovinných úloh nie je problém dostať sa na 15 hodín hracieho času. Háčik je v tom, že kampaň je dosť umelo naťahovaná, a to som začal pociťovať pomerne rýchlo. Veľakrát sa stane, že sa „nečakane“ pod vami podlomí útes, alebo niečo spadne do cesty a už si musíte hľadať alternatívnu cestu. Hra mohla byť pokojne kratšia a predišlo by sa tak stereotypu.
Po stránke súbojového systému sa toho veľa nezmenilo, opäť strieľate z jednej zbrane dvomi spôsobmi, nablízko nepriateľa zašliapnete alebo udriete zbraňou. Oddeľovanie končatín nekromorfov stále baví. Autori v trojke prvýkrát pridali do série kooperačný režim. V dvojici hráte rovnaké misie ako aj v kampani. V kooperačnom režime hra už povoľuje z hororovej atmosféry úplne. V co-ope sa však „craftovanie“ môže ukázať ako problém. Mne osobne sa stalo, že som nemal veľmi silnú zbraň a na zabitie nepriateľa som potreboval niekoľko rán. Môj partner mal však suroviny na vytvorenie omnoho silnejšej zbrane a nekromorfov porcioval jedným výstrelom. Mnohokrát som ešte ani nestihol namieriť a on už katoval všetko navôkol . Povedal by som, že co-op je v hre zbytočne. Hráči hrali Dead Space kvôli strachu, no co-op zabíja strach už úplne.
Technické spracovanie je pri Dead Space 3 jednoznačným plusom. Po grafickej stránke hra vyzerá veľmi dobre a nepotrebuje pritom ani vysoké nároky. Na vysokých detailoch si ju zahrajú aj majitelia slabších zostáv. Soundtrack u mňa patrí k najväčším plusom hry. Jason Graves a James Hannigan odviedli kus skvelej práce. Zvuková kulisa je takisto výborná a práve zvuky dokážu navodiť aspoň trocha hororovú atmosféru.
Dead Space 1 a 2 sú pre mňa výborné hororové hry, trojka sa, žiaľ, k nim nepridá. Niežeby bol Dead Space 3 úplne zlou hrou, hra dokáže zabaviť, ale množstvo vecí bude fanúšikom vadiť. Nepoteší odklon od hororu a priklonenie sa k akcii, nemožnosť vlastného ukladania hry, univerzálna munícia, umelé naťahovanie kampane a pomerne zbytočný co-op. „Craftovanie“ môže niekto považovať za plus, niekomu mohol vyhovovať starý systém. Hrateľnosť je však stále dobrá a soundtrack vynikajúci. Dead Space 3 neposunul sériu na vyššiu úroveň, hra prešľapuje na mieste, miestami sa vracia späť. Čakali sme viac.
Informácie o hre
Žáner: Akcia
Minimálne systémové požiadavky:
- OS: Windows XP/ Vista/ Windows 7
- CPU: Pentium D 840 3.2GHz / Athlon 64 X2 Dual Core BE-2300
- RAM: 1GB
- GPU: GeForce 6800 XT / Radeon X1600 Pro 512MB
- HDD: 10 GB
Distribútor v SR: EA
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk