Logitech G502

Miner Wars 2081 - Recenzia

Kapo Recenzie 4 Facebook Twitter Google+

Slovenská vývojárska scéna je, bohužiaľ, zatiaľ neobjavená alebo o nej nie je veľa počuť. Naopak, české štúdiá sú na tom o poznanie lepšie. Pracovali na hrách ako Mafia, Operation Flashpoint alebo Arma, no pár rokov sa nám tiež prezentuje päť členné pražské štúdio s, čuduj sa svete, hlavným šéfom Slovákom! Hovoríme o štúdiu Keen Software House, ktoré sa už dosť dlhú dobu snažilo dokončiť vesmírnu akciu zvanú Miner Wars 2081. A teraz sa im to konečne podarilo. Prerazili na Steam a môžu byť hrdí za dokončenie.  Chcete vedieť, ako to s Miner Wars dopadlo ďalej? Dočítate sa v našej recenzii.

Hlavným ťahákom hry je to, že sa odohráva vo vesmíre, čo je rozhodne téma, ktorá ešte nie je veľmi prebádaná, nie to ešte, aby bola z pohľadu prvej osoby. Možno vám pripomenie skvelú hru Descent, ktorá bola jednou z prvých 3D hier, kde ste mali skoro plnú voľnosť.  Príbeh hry je zasadený do života dvoch bratov, a to Apolla a Marcusa. Ako sa vlastne títo dvaja do vesmíru dostali? Zem bola zničená pred jedenástimi rokmi obrovským výbuchom  a  ťažobné kolónie dali 120 tisíc ľuďom druhú šancu. Tam sa to ale zvrtne a následne proti sebe začnú bojovať jednotlivé frakcie, ktorých je celá kopa. Príbeh však nie je na jedno kopyto, je dobre napísaný a do postáv a deja sa hneď vžijete. Nechýba množstvo postáv, strán a veľmi dlhá herná doba. Príbeh je rozdelený na 31 akčných misií, z ktorých vám každá zaberie minimálne polhodinu. Okrem misií máte možnosť takzvaného freeride, a tak sa po sektoroch vesmíru môžete premávať toľko, koľko sa vám chce. Môžete objavovať mestá, stanice a prostredia, keďže obsahu v hre je veľmi veľa, nudiť sa preto určite nebudete.

Misia vždy začína na vašej materskej  lodi, kde môžete pomocou mapy cestovať medzi sektormi. Tam vám tiež hra  oznamuje, že či je dostupná nová misia alebo máte ešte aktuálnu nedokončenú. Každý sektor má niekoľko desiatok kilometrov štvorcových a netrúfam si odhadnúť presnú veľkosť. Čo vám môžeme potvrdiť, je to, že prostredie je rozmanité, perfektne nadizajnované a keďže vaša loď využíva systém inventára, môžete si ju vylepšovať a tiež odomykať vylepšenia a zbrane. Taktiež sa v ľavom dolnom HUDe  nachádza stav vašej lode (ako je napríklad vaše zdravie, zdravie lodi alebo stav paliva). Pýtate sa, čo sa stane, ak vám dôjde v tom veľkom priestore palivo? Nič, nebudete sa vedieť hýbať, no iba  sa vznášať vo vesmíre. Pre takéto prípady sú ale na každom kroku debne, ktoré obsahujú každé dostupné materiály a prostriedky na opravu lode.

Prečo je ale Miner Wars 2028 takým trhákom a prečo sa zatiaľ  na dostupných službách  predalo skoro 30 tisíc kusov? Na svedomí to má VRAGE engine, ktorý bol autormi prezentovaný ako najlepší faktor hry. No niet sa čo čudovať, pretože to bol naozaj skvelý nápad. Možno len trochu nedotiahnutý. Tento engine disponuje možnosťou kompletnej deštrukcie prostredia, a to doslova! Vo vesmíre sa nachádzajú milióny asteroidov a práve do nich môžete strieľať. Rakety, ktorými disponujete, vytvárajú v prostredí diery. Takto sa môžete prevŕtať z jednej strany na druhú, môžete prebúrať všetko, čo sa vám bude chcieť.  Alebo, počkať. Nie, nie je to celkom tak. Platí to iba v prípade exteriéru a vnútri staníc toho môžete rozbiť minimum. Tiež nie je dotiahnutá nevyužitá deštrukcia v misiách, takže veľa questov, spojených priamo s týmto, nenájdete. Rozhodne by sa to dalo skvelo využiť, no nie je to nič, čo by sa nedalo stráviť. Interiér staníc je totiž sám o sebe jednotvárny, no zachraňuje to perfektný exteriér. Každý sektor má svoje špecifické znaky, iný farebný filter alebo úplne iný štýl. Niektoré sektory sú fakt úchvatné a lietať v nich vás bude baviť dosť dlho.

Engine a jeho možnosti sú jedna vec, no grafika druhá. Tu nastáva problém, ktorý bol pri Traktor Simulátore, a to sú nastavenia renderovania. Hra je, bohužiaľ, veľmi zle optimalizovaná, neposkytuje žiadne rozšírené nastavenia, iba rozlíšenie a nastavenie renderovania, ktoré má štyri stupne. Low, Medium, High a nakoniec Ultra High. Keď si dáte hru na najnižšie nastavenie, sú tam iba základné objekty, keď dáte na medium, nádhera. Ide o to, že všade okolo vás sú malé asteroidy. Zapĺňajú pozadie a je skvelé sa na to dívať. Taký istý skok je z medium na high a podobne je to aj pri ultra high. Ak si hru chcete čo najviac užiť, odporúčame minimálne medium nastavenia. Low sa ani neoplatí skúšať, keďže grafický skok dvoch nastavení je ako porovnanie novej hry a staršieho predchodcu o pár rokov dozadu. Každopádne grafika na vyšších nastaveniach je nádherná, škoda optimalizácie a toho, že sa z kokpitu nedá pozerať okolo seba.

Spomínaná extrémne dlhá kampaň je dosť zábavná na to, aby ste prehliadli nejaké chyby, keďže už samotné zasadenie hry je skvelé. Vesmírne hry sú raritou, preto sa niet čo čudovať, že keď príde konečne ďalšia poriadna vesmírna hra, tak po nej každý pôjde. Môže sa vám zdať, že je to novší brat Descentu. Možno áno. Hra je tiež obohatená o menšie prvky, ktoré ešte viac spestria prostredie, a tými sú napríklad erupcie slnka alebo misie, kde musíte vypustiť  dronov, aby ste sa dostali do rádioaktívnych miestností, alebo misie typu obraňovania vašej lode z druhej. Skrátka, je toho dosť a tiež vás to zabaví. Ešte viac vás to chytí, keď zistíte, že co-op je až pre šestnásť hráčov, čo je naozaj nadpriemer. Nakoniec taktiež nechýba klasický multiplayer.

Jeden z posledných najzaujímavejších vecí je editor máp. Áno, aj vy si môžete vytvoriť svoju mapu z ponúkaných funkcií, materiálov alebo objektov. Ten je však dosť zložitý, a preto som ho nevyužíval. Avšak pre tých, ktorým to nerobí problém, je to skvelá pomôcka na vytvorenie epických scenérií.

Neodmysliteľnou súčasťou hry je soundtrack, o ktorý sa postarali Karel Antonín a Marek Mrkvička, a ktorému nie je čo vytknúť. Je profesionálny a sedí s atmosférou. Ďalšou vecou je dabing. Hra disponuje plne profesionálnym anglickým dabingom. Síce by český nebol na škodu, ale anglický sa tiež počúva perfektne. Pre neangličtinárov sa chystá plná česká lokalizácia, ktorá príde vo forme nasledujúceho patchu.

Verdikt

Miner Wars 2081 je po dlhej dobe ďalší podarený vesmírny simulátor. Príbeh hry je premyslený a skvelý, dialógy sú napísané dobre, obsahuje hromadu postáv, zápletiek a všetko to do seba pekne zapadá. Atmosféru dotvára profesionálny soundtrack a vynikajúca grafika, ktorá je, bohužiaľ, dosť náročná na hardware a nedisponuje viacerými nastaveniami, preto je rozdiel grafických stupňov dosť rozdielny. Miner Wars 2081 tiež nie je krátkou hrou, pretože 31 misií vám pri najrýchlejšom plnení zaberú minimálne 15 hodín! Pri pohodovom hraní o desať viac, pri objavovaní a lietaní, užívaní si vesmíru ešte viac. Na pomoc môžete zavolať priateľov. Čo jedného, šestnásť! Pripočítajte si multiplayer a editor máp pre pokročilejších užívateľov... Hra, ako každá iná, trpí aj pár nedostatkami, ako jednotvárny interiér staníc, no nahrádza to kvalitný exteriér. Taktiež vás misie niekedy môžu nudiť, no potom príde ďalšia premyslená, atraktívna misia a ste späť v sedle. Dobré by bolo tiež možnosť výhľadu z kokpitu, no v konečnom verdikte je Miner Wars 2081 veľmi podarená, profesionálna hra, na ktorej, mimochodom, pracovali iba piati ľudia! Možno vás odradí vyššia cena, no tá je na kvalitu hry primeraná.

kvalitný príbeh
voľnosť vo vesmíre
nádherne vymodelované prostredie
vRage engine
Co-Op

jednotvárne stanice
občas stereotypné
nevyužitý engine
HW náročnosť
menšie chyby
77%
ŽÁNER Akčný simulátor
Minimálne systémové požiadavky
OS:  Windows XP/ Vista / Windows 7
CPU: Pentium 4 2.66GHz / Sempron 2600+
RAM: 1GB
GPU: GeForce GT 120/ Radeon HD 5450 256MB
HDD: 3GB
VÝROBCA Keen Software House
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU
Playman
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ

Korekcia: Zdenka Schwarzová

Páčil sa Vám tento článok? Zdieľajte ho!
Informácie o autorovi
Kapo
Redaktor Gamesite.sk už od mája 2012. Aktívne hrávam Diablo 3, no skoro vždy mám rozohrané aj iné pecky. Som zástancom FPS-iek a indie hier, no rád si zahrám aj MMO alebo pretekárske tituly. Som veľkým fanúšikom Valve a už dlhé roky čakám na Half-Life 3. Z tohto dôvodu patria medzi moje top hry Half-Life a Portal. V mojom živote sa riadim heslom: "Čo môžeš urobiť dnes, odlož na pozajtra, a máš dva voľné dni."

Pre pridanie komentára sa, prosíme, prihláste.

Odber noviniek

Prevádzkovateľ

Mission GAMES s.r.o.