Každý rok vychádzajú hry, pri ktorých sme si istí, že sa ich dočkáme každý rok. Väčšinou sú to športové hry ako je napríklad Fifa, NHL, preteky Need for Speed alebo v neposlednom rade aj CallofDuty. Táto, mnohými nenávidená séria, z dôvodu zastaranej grafiky alebo recyklácie všetkého, čo sa už v hre objavilo. Tento rok sa do vývoja BlackOps II pustilo štúdio Treyarch, ktoré má na svedomí aj prvé BlackOps. Vytiahli však nové prvky a vylepšil nedostatky alebo je to stále o tom istom?
Call of Duty: BlackOps II pokračuje v stopách začatej série z pred dvoch rokov, ktorá rozpráva príbeh členov špeciálnych jednotiek, Alexa Masona a Franka Woodsa. To sa nemení a aj tento diel sa točí okolo nich. Teda, skoro. Konkrétne okolo Davida Masona, syna Alexa z prvého dielu, ktorý sa celý čas v krátkych filmoch rozpráva so svojím „strýkom“ z detstva, Frankom Woodsom, ktorý sa stal starým dedom na vozíčku. David sa prostredníctvom Franka dozvedá o minulosti, čo sa stalo s jeho otcom, ale hlavne rozpráva príbeh Raula Mendeneza, ktorý sa ťahá z 80-tých rokov až do roku 2025. Davidova pravá ruka v roku 2025 je Harper, ktorému prepožičal hlas Michael Rooker (TWD) a popravde aj výzor. Tretia Davidovi blízka postava je taktiež kolega Salazar, ktorý však skrýva tajomstvo a s odstupom času sa vám podarí ho odhaliť.
Aby sme sa vyhli spoilerom, prezradíme len toľko, že Raul Menendez používa stovky bezpilotných lietadiel k útoku na hlavné mestá v USA, rovnako ako na mestá v Číne ako je Peking, Šanghaj a HongKong v snahe podnietiť vojnu medzi USA a Čínou. Raul si podmanil Ameriku s jeho „Cordis Die“ YouTube kanálom, kde vyjadruje názory na súčasný svet. Ľudia v Amerike ho zbožňujú aj napriek tomu, že sú zaslepení a nevedia, že práve kvôli nemu pretieklo už toľko krvi.
Po zapnutí prvej misie sa ocitáte v Angole v roku 1986, kde práve prebieha vojna medzi dvoma stranami. Úloha je jednoduchá, zastaviť nával MPLA. Tu sa dostávate ku klasickým koreňom Call of Duty, čo môže niekoho zo začiatku nudiť, keďže princíp hry zostáva aj po rokoch rovnaký. Arkádová akcia, ktorá sa snaží priblížiť realite, ale vo výsledku to dáva dokopy pútavú a zábavnú hrateľnosť, ktorá naberá správne obrátky až v druhej misii, v roku 2025. Presun medzi rokmi ale nie je na škodu, čo zistíte, keď sa hra naplno rozbehne. Ani tentokrát nechýba plno scriptov, ktoré nie sú mínusom, keďže sa s nimi Treyarch snažia naladiť filmovú, vojnovú a strhujúcu atmosféru, ktorá je naozaj perfektná.
Niektorí ľudia začali odsudzovať BlackOps II ešte pred vydaním, keďže sa im nepozdával spomínaný posun deja do roku 2025. To treba uviesť na pravú mieru. Treyarch podnikol revolučný krok v podobe zasadenia hry do rou 2025, čo hre výrazne prospelo. Neočakávajte žiadne lietajúce autá, ale decentný futuristický štýl, ktorý vás vtiahne hneď v druhej misii. Revolučným krokom je aj možnosť zasahovať do príbehu kampane, ktorý už nie je čisto lineárny, ale do deja môžete pokojne zasahovať a pri niektorých rozhodnutiach môžete prekvapivo ohroziť život niektorej z postáv. Niektoré rozhodnutia vás naozaj budú mrzieť a vaše svedomie vás donúti pustiť si celú hru odznova, zmeniť niektoré rozhodnutia alebo začať vnímať veci, ktoré ste vtedy prehliadli. „Bolo v tom vreci jeho telo? Aha, počkať, v tej izbe, keď vybuchol granát bola aj ona!“
Kvôli tomuto prvku sa vám zdvojnásobí herná doba, ktorá je na jedno zahratie niečo okolo 6 hodín na strednom stupni náročnosti. Aj keď je hracia doba pomerne krátka, nebudete si mať čas vydýchnuť, presne ako to bolo aj v predchádzajúcich dieloch. Misie striedajú prostredie, počasie, postavy. Preveziete sa na aute, vrtuľníku alebo dokonca na koňovi, čo je „konina“, keďže s koňom viete cúvať takým spôsobom, ako keby mal perfektnú spiatočku a popritom dokážete oboma rukami strieľať po vrtuľníkoch s RPG. To je rozhodne nedomyslená časť hry.
Posuniem sa odsek dozadu a dodám, že z príbehu hry budete mimoriadne prekvapení. Jednoducho povedané, je to super! Zvraty, nečakané zistenia, skvelo napísané, skvelo vymyslené. Hlavným ťahákom hry je rozhodne dialóg so starým Frankom, ktorý trvá počas celej hry a rozpráva príbeh o Mendenezovi a čo-to aj o Davidovom otcovi. Celá hra je plná naozaj perfektných momentov a viac koncov tomu len pridáva body. Prvý koniec vás zaskočí, no keď si dáte hru odznova a dostanete sa k druhému koncu, možno vás osud hrdinov aj zamrzí, keďže príbeh nerozoznáte od kvalitnej knižky alebo kvalitného filmu a s postavami sa za tých pár hodín perfektne vžijete.
Absolútne zbytočným prvkom v kampani je možnosť StrikeForce misií, ktoré síce nie sú povinné, (keďže v menu si vyberáte misie, ktoré chcete plniť a tieto po čase zmiznú), no odporúčam ich splniť, keďže takisto ako rozhodnutia v kampani môžu ovplyvniť život niektorých postáv. Bohužiaľ, ich spracovanie je nudné. Ocitáte sa na výreze mapy z hlavných misií, na hornej polovici obrazovky máte odpočet času desať minút, ktorý znamená dobu, ktorú musíte prežiť a ochrániť objekty. Tu si môžete kedykoľvek vyberať hranie za vojakov alebo robota, či dokonca sa môžete prepnúť do 2D vtáčieho režimu, odkiaľ môžete ovládať svoju skupinu, kam má ísť alebo na koho má útočiť a tlačiť. Aj vám to pripomína XCOM? Možno z neho Treyach čerpali. StrikeForce misie by boli zábavné iba v takom prípade, že by ste si na pomoc mohli privolať co-op partnera spomedzi kamarátov, čo nie je, bohužiaľ, možné, inak mali radšej autori vytvoriť o jednu hlavnú misiu viac alebo o jeden film viac ako toto. Síce vám to dokopy zaberie 50 minút (5×10) a predĺži hernú dobu, ale úplne vás to znudí a pri znovu zapnutí hry sa týmto misiám radšej vyhnete.
Novinka prišla aj v podobe vylepšovania zbraní v singleplayeri. Odteraz si môžete pred každou misiou vytvoriť svoju špeciálnu triedu, ktorá pozostáva s výberu zbrane, kamufláže, príslušenstva, druhej zbrane a špeciálneho skillu. Ten sa prejaví napríklad v podobe toho, že počas hry sa budete dostávať k špeciálnym otvárateľným predmetom, v ktorých nájdete buď zbrane, alebo ďalšie vychytávky. Nechýba tiež spestrenie v podobe hľadania intelov v skrytých miestnostiach, za čo dostane aj zaslúžený achievement. Tiež som pri hraní narazil na par EasterEggov, ktoré prezrádzajú útržky z príbehu.
Grafická stránka Black Ops II je dosť diskutabilná. Niekomu sa páči, iný ju celkom odsudzuje. Na prvý pohľad sa môže zdať, že to je ten istý engine. Popravde je! No, keď sa hlbšie zapozeráte, zistíte, že aj tento rok z neho bolo vymačkané maximum, pridaná podpora DirectX11, čo v niektorých momentoch nesklame a budete prekvapení, čo sa dá z takého starého enginu vytvoriť. Musíme spomenúť, že tento rok bol s pridaním DirectX11 odstránená podpora systému XP, čo ale bol aj predvídaví krok, keďže XP pomaly ale isto mieri do zabudnutia.
Silná stránka hry je bezpochyby soundtrack, o ktorý sa postarali hviezdy ako je JackWall, Avenged Sevenfold, Skrillex a o theme song Trent Rezor. Keď zapnete hru a postojíte v menu, zistíte, že theme song je naozaj jedna veľká pecka, skvelo sa počúva a skvelo doplňuje atmosféru hry. No o tú sa z väčšej časti postaral už spomínaný JackWall, ktorý vytvoril hudbu hrajúcu počas celej hry, a ktorému nie je čo vytknúť. A ak dohráte hru do konca, čaká na vás pecková DnB skladba, I’m maTryItOut, špeciálne od Skrillexa a špeciálny film so songom Carry On od AvengedSevenfold, ktorí sa podieľali aj na OST k prvej časti Black Ops.
Neodmysliteľnou súčasťou každej novodobej FPS hry je nepochybne multiplayer. A ten nechýba ani tento rok. Čo nové však priniesol? Popravde to isté, čo každý rok, nové zbrane, mapy, vylepšenia, no stále je spracovaný v zábavnej forme a ani tentokrát neunudí. Rýchli gameplay to zachraňuje a nechýbajú ani ďalšie nové prvky ako COD TV. Z pôvodného BlackOps zostalo napríklad vytváranie vlastného erbu, ktorý si s odstupom času viete prilepiť na zbraň. K tej nechýba „future“ príslušenstvo ako napríklad zameriavač, ktorý skenuje objekty cez stenu alebo ten, ktorý ako náhle nasníma nepriateľa, ukáže jeho pozíciu. Podarené! Multiplayer by si nezaobišiel bez „poinstreakov“, čo je nazbieranie viac XP na jedenkrát, čiže bez smrti, za čo ste odmenení rôznymi vychytávkami. Tento rok bol najzaujímavejšou hračkou Dragonfire, quadrotor helikoptéra na diaľkové ovládanie, ktorú ste mohli vidieť v propagačnom videu od FPS Russia. Ďalej napríklad K9 Unit, čím privoláte psov na svoju stranu alebo v neposlednom rade aj známe RC autíčko s bombou, ktoré sa objavilo už pred dvoma rokmi.
Po singleplayeri a multiplayeri nastupuje posledná časť Black Ops II, a tou je Zombie mód. Na začiatok treba spomenúť, že dostal vlastnú spúšťaciu kartu (dokopy sú 3), čím je považovaný za samostatný odiel BlackOps II. Zombie prešiel veľkou zmenou, keďže autori prešli z uzavretých máp do absolútne otvorenej krajiny, čím hráč dostáva voľnosť pohybu. Hru môžete hrať sami alebo môžete na pomoc privolať svojich štyroch kamarátov, no môžete si dať vyhľadať aj public game. Po spustení sa ocitnete na jednej z troch pripravených máp. Vašou úlohou je prejsť mapou až do konca alebo sa snažiť aspoň prežiť čo najviac vĺn, keďže zombie vlny sú stále ťažšie a ťažšie. Novinka, ktorá sa spája so zombie módom, je možnosť prepravy autobusom, no môžete to skúsiť aj po vlastných, ten zastavuje na zastávkach po celej krajine a verte, že ani v počas cesty v autobuse nebudete mať pokoj. K prevahe nad nemŕtvymi vám dopomáhajú štýlové a dobre navrhnuté zbrane, od klasických kúskov až po špeciálne prototypy. Poslednou novinkou je, že aj Zombie Mód má svoj príbeh. Nie taký ako v kampani, ale malé náznaky sa tam nájdu. V móde totiž vždy hráte za jedného zo štyroch postáv, ktoré nie sú len také obyčajné, ale majú svoju vlastnú povahu a štýl života. Spomeniem napríklad Marltona, ktorý má klaustrofóbiu a väčšinu času sa prejavuje svojou genialitou. Keďže sám o sebe tvrdí, že je génius.
CallofDuty: BlackOps II je rozhodne jeden z kandidátov na hru roka. Čaká na vás strhujúci, skvelo napísaný a najlepší príbeh spomedzi ostatných dielov. Plusom je rozhodne charakter RaulaMendeneza a jeho strhujúci príbeh. Možnosť rozhodovania, čím ovplyvníte príbeh na rôznorodé konce. Grafika nie je silná stránka hry, no stále má čo ponúknuť, keďže v PC verzii sa konečne dostavil taký očakávaný DirectX11. Soundtracku nie je čo vytknúť, je to skvelé, tiež jeden z najlepších, aký bol v Call of Duty sérii. Skvelý je tiež posun v období z 80-tych rokov do roku 2025. Pri oznámení to bolo dosť odsudzované, no autori to skvelo vyvážili s misiami z minulosti, čím tiež skvelo prepojili príbeh Alexa Masona a jeho syna Davida. Rozprávanie Franka Woodsa pomocou filmov je skvelé. K tomu si pokojne pripočítajte nie revolučný, nie prevratný, ale stále zábavný multiplayer, vylepšený Zombie Mód s množstvom nových možností a dostanete hru, ktorá vás zabaví na viac zimných večerov. Preto znie verdikt viac než dobre.
|
rok 2025
perfektný príbeh
charakter Raula Mendeneza
možnosť rozhodovať
dialóg s Frankom Woodsom
možnosť rozhodovať
viac koncov
soundtrack
multiplayer a Zombie mód
|
|
strikeForce |
89% | |
ŽÁNER | FPS |
VÝROBCA | Treyarch |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
KON TIKI |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | KON TIKI |
Korekcia: Zdenka Schwarzová