Takmer mesiac po vydaní dlho očakávaného štvrtého datadisku k dnes už legendárnej online hre World of Warcraft sme hru extenzívne testovali, levelili, farmili,chodili dungeony, vylepšovali reputácie a raidovali. A aký je výsledok? Podarilo sa Blizzardu naplniť očakávania? Poďte sa na to spolu s nami pozrieť!
Mists of Pandaria je na rozdiel od predchádzajúceho datadisku, Cataclysmu, ktorý priniesol remake starého sveta Azeroth, zameraný takmer výlučné na hráčov s maximálne vylevelovanou postavou a end-game content. Datadisk prináša celkom nový kontinent, nazvaný Pandaria, rozdelený do siedmich zón, z ktorých šesť slúži na vylevelovanie postavy z levelu 85 na 90, a finálna, siedma zóna, je centrom výlučné pre hráčov na maximálnom leveli. Datadisk prináša množstvo zmien a noviniek oproti predchádzajúcemu WoWku a, samozrejme, ani jednu z nich nevynecháme.
LEVELING
Na ceste k levelu 90 vás tak, ako po minulé datadisky, čakajú dve možnosti. Robenie questov alebo prechádzanie dungeonmi. Pokiaľ vás aspoň sčasti zaujíma príbeh a celkovo lore Warcraftu, questenie je jednoznačne odporúčaná voľba. Treba povedať, že Blizzard sa naozaj v tomto smere posnažil. Questy sú rýchle, zaujímavé, obsahujú tonu príbehu a vaše konanie sa v jednotlivých zónach vo väčšej alebo menšej miere odráža aj na okolí (krásnym príkladom je hneď prvá zóna , The Jade Forest). Samozrejme, stále miestami nájdete aj klasické questy typu zabiť päť vlkov, či priniesť päť vedier s vodou, ale povedzme si úprimne, aká by to bola MMORPG bez nich. Cely questing experience trvá od 12 až do 20 hodín, podľa toho, za akú postavu hráte, pripadne ako veľmi sa kocháte krásami Pandarie. Pokiaľ z akéhokoľvek dôvodu questy neobľubujete, čakajú vás štyri nové dungeony zamerané na levelovanie.
NEW TALENT SYSTEM
Blizzard priniesol v Mists of Pandaria kompletne nový systém talentov, ktorý je podľa slov vývojárov zameraný viac na možnosť slobodnej voľby a customizácie. Systém vyvolal na fórach medzi hráčmi kontroverzné reakcie kvôli na prvý pohľad zredukovanému počtu možností. Nový systém obsahuje šesť riadkov talentov, každý s tromi voľbami, čo naozaj môže vyvolať dojem slabej customizovateľnosti, no opak je pravdou. Kým v starom systéme existoval pre každú postavu ideálny spec, nový systém po prvýkrát v histórii WoWka umožňuje pre každého hráča slobodnú voľbu, pretože talenty neobsahujú priamy merateľný nárast efektivity vašej postavy. Ak ste doteraz boli zvyknutí nastaviť si talenty po dosiahnutí maximálneho levelu, pripravte sa na zmenu. V Pandarii budete pravdepodobne meniť talenty podľa situácie. Nový raid boss, ktorého nemôžete poraziť? Skúste zmeniť talenty. Chystáte sa večer na Battlegrounds? Určite nájdete 2-3 talenty, ktoré vám uľahčia život, pričom dané talenty by ste v Arénach alebo pri sólo hraní nepoužili.
CHALLENGE MODE DUNGEONY
Na utíšenie hŕstky hardcore hráčov, ktorí čím ďalej, tým viac vyjadrujú svoju nespokojnosť so zjednodušovaním hry, Blizzard prichystal Challenge Mode Dungeony. Ide v podstate o extra ťažké verzie klasických heroic dungeonov, kde nepriatelia majú oveľa viac života alebo spôsobujú oveľa rozsiahlejšie zranenie. Už len samotné prejdenie týchto dungeonov môže byť pre bežného hráča zábavou na niekoľko hodín hrania, a to je len začiatok. Pre naozaj vytrvalých, každý challenge mode obsahuje časomieru a tri dostupné medaile (bronz, striebro a zlato). Časy, potrebné na dosiahnutie zlata, sa pohybujú v rozmedzí od 12 do 20 minút a momentálne sú pre väčšinu hráčov iba ďalekým snom. Ak by vám bolo zlato slabým zadosťučinením, Blizzard ponúka rebríček najlepších časov na vašom realme. Len smelo do toho! Ukážte, že ste najlepší!
SCENARIOS
Pravým opakom Challenge módu sú Scenáriá. V nich ide o zjednodušené dungeony pre troch hráčov bez potreby „svätej trojice“ (tank, healer, dps). Scenáriá obsahujú jednoduchý príbeh, dajú sa dokončiť v priebehu 10-15 minút a sú zaujímavým doplnkom pre každého hráča, ktorý nemá čas venovať hre viac času počas jednej hernej session.
PET BATTLES
Blizzard pridal, nielen pre prípady nudy (keď napríklad čakáte v rade na dungeon), battleground alebo raid, s možnosťou zabíjať čas levelovaním svojich petov. Je jedno, či ich už máte dvesto alebo s levelovaním len začínate, Azeroth (aj Outland) je plný petov, ktorých si môžete získať , ak ich porazíte v súboji. Maximálny level je 25 a podľa náročnosti sú rozdelené viac -menej podľa toho , ako levelujete svoju postavu v jednotlivých zónach. Battle pety sú rozdelene do skupín : Aquatic, Beast, Critter, Dragonkin, Elemental, Flying, Humanoid, Magic, Mechanical a Undead. Každá skupina ma výhody, nevýhody či ničím neovplyvnené útoky voči ostatným (napr.: pety z radu Flying majú zvýšený damage oproti Aquatic a znížený oproti Dragonkin). Pet battles môžete hrať proti NPC petom alebo hráčom. A ak aj nikto známy si s vami nechce zahrať, môžete využiť queue system, ktorý funguje tak isto ako LFG či LFR a nájde vám partnera na hranie.
FARMWOWVILLE
Kto pozná Farmville z Facebooku, ten si vie asi celkom živo predstaviť, o čom táto nová Blizzard feature bude. Zo začiatku vysmievaná farma sa stáva čoraz viac obľúbená medzi hráčmi. Začínate splnením questu v Halfhill (Valley of the Four Winds) pre Pandarena Yoona, ktorý zdedil farmu a The Tillers (frakcia farmárov), ktorí nie sú nadšení pandou z mesta, silou-mocou sa hrajúcu na farmára. Ako hráč pomáhate Yoonovi získať zvolenie predstaviteľov Tillers, aby ho uznali ako právoplatného farmára. Začínate so štyrmi políčkami (postupne sa prepracujete na 16), na ktorých si môžete pestovať všelijaké rastlinky (kapustu, melón, reďkovky, mrkvičky atď.). Tie vďaka magickej pôde v Pandarii dokážu dozrieť do polnoci a neskôr ich môžete použiť ako ingrediencie do Cooking. A nielen to. Ako nadobúdate čoraz vyššiu reputáciu, otvárajú sa vám možnosti pestovať Pandaren bylinky (náhrada Herbalism), minerály (Mining), materiály na Enchanting atď. Veľa hráčov si pochvaľuje, že už netreba alty s každou gathering profesiou a že farma im zabezpečuje, čo potrebujú.
PANDAS & MONKS
Posledným veľkým prídavkom tohto datadisku je nová rasa, Pandaren, a nová classa, Monk. Pandareni debutujú ako neutrálna rasa a počas prvých 12 levelov nemôžu komunikovať s ostatnými hráčmi. Úvodná Pandaren zóna sa nazýva The Wandering Isle a v skutočnosti sa nachádza na chrbte obrovskej korytnačky, plávajúcej po oceánoch Azerothu. Príbeh úvodnej zóny kulminuje stretnutím Pandarenov s rasami Aliancie a Hordy a vo finále si hráči zvolia svoju nastávajúcu frakciu, ktorá im bude po zvyšok hry domovom.
Monkov ako takých hádam predstavovať príliš netreba. Ide o odkaz na všetky obľúbené filmy a hry o bojových umeniach v podaní Blizzardu. V arzenáli monkov, samozrejme, nechýba obľúbený letiaci kop pripomínajúci Liu Kanga z Mortal Kombat či Round-House kick v podaní Chucka Norrisa. Hoci sa na prvý pohľad môže zdať, že ide o jednoducho ďalšiu DPS classu, pod pokrývkou nájdeme kompletného hybrida, ktorý dokáže liečiť, tankovať alebo robiť DMG podľa potreby. Ostalo vôbec niečo po starom? Je WoW stále také zábavné, ako tomu bolo v minulosti?
DUNGEONS & RAIDS
Okrem štyroch normal dungeonov na levelovanie Blizzard pripravil deväť heroic dungeonov, z ktorých tri sú prerobené klasické vanilla instance ako Scholomance či Scarlet Monastery a dva heroic only Pandaria dungeony: Gate of the Setting Sun a Siege of Niuzao Temple. Bossovia sú zaujímaví a sú zvládnuteľní hocijakou skupinou piatich ľudí , ktorí aspoň ako -tak vedia hrať. Z prvého raiding tier je k dispozícii Mogu’Shan Vaults v normálnej , heroic aj LFR verzii. Skladá sa zo šiestich bossov. Prvý je The Stone Guard a má veľmi zaujímavý mechanizmus. Človek sa musí vedieť uhýbať rôznym bombám na zemi a pritom stále útočiť či liečiť. Feng the Accursed bol problémový boss , a to vďaka buggom , ktoré boli všade naokolo (nemožnosť kliknúť na určité veci),pokiaľ ich Blizzard neopravil v malom patchi. S Fengom to bol veľký problém , keďže offtank si musí zobrať kryštál (kliknúť naňho), aby ostatným hráčom v raide mohol pomáhať so špeciálnymi abilitami. Posledným bossom je Will of the Emperor , kde Blizzard adresuje všetkých , čo sa sťažujú , že veľa encounterov je melee unfriendly (vážne sú !). Ako melee máte šancu získať špeciálnu abilitu, ktorá robí 500 000 dmg (1 000 000 na heroic), ak viete správne “tancovať” a vyhýbať sa špeciálnym útokom , ktoré boss uštedruje. Blizzard znovu pridal do hry tzv. “outdoor/world bossov” : Sha of Anger a Galleon. Je to jeden boss pre celý realm a kto naňho prvý zaútočí, dostane možnosť lootu. Samozrejme, respawn timer týchto bossov je upravený podľa populácie serveru, čiže čím viac ľudí, tým kratší respawn timer, aby mal každý možnosť ho raz za týždeň zabiť.
PLAYER VS. PLAYER
V Mists of Pandaria sa predstavia dva nové battlegrounds: Silvershard Mines a Temple of Kotmogu. K tomu pribudla aj jedna nová aréna : Tol’vir palace. Aktuálne sa na fórach všetci sťažujú, že Beast Master Hunter a Warrior sú veľmi overpowered (príliš silní) a nad 1600 rating si môžete byt istí, že stretnete team , v ktorom sa aspoň jedna z vyššie spomenutých class nachádza. Pomaly už ale prichádzajú prvé nerfy (obmedzenia v sile) , tak uvidíme , ako to nakoniec dopadne.
Záverečné zhodnotenie
Príchod Mists of Pandaria je od svojho prvého oznámenia pre mnohých symbolom, že Blizzard sa snaží prerobiť svoj pôvodne hardcore MMO hit na niečo pre casual hráčov, a v tomto svojom ťažení tak ukazuje chrbát svojim doterajším platiacim hráčom. Ako verní hráči WoW, hrajúci ho od jeho prvého dňa až dodnes, však musíme konštatovať, že opak je v tomto prípade pravdou. Iste Blizzard obsiahol v tomto datadisku aj content pre casual hráčov, ktorý je, mimochodom, príjemným spríjemnením hry aj pre stálych hráčov, ale „napakoval“ ho taktiež end-game contentom pre hardcore hráčov, ktorý ich donúti využiť všetky svoje doterajšie skúsenosti. Pokiaľ teda patríte k dlhoročným fanúšikom WoW, nemali by ste sa mu vyhnúť.
|
nová grafika (nielen sveta , ale aj rasy Pandarenov) |
|
nekonečné daily questy
|
90% | |
ŽÁNER | MMORPG |
VÝROBCA | Blizzard Entertainment |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU | ABC DATA |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ |
|
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na www.gsshop.sk | |
|