Štúdio Cyanide je známe v povedomí hráčov najmä vďaka Pro Cycling Manager sérii. Zjavne ich výroba bicyklov omrzela, a tak sme sa mohli v poslednej dobe stretnúť s rôznymi titulmi z iného žánrového súdka. Asi najpodarenejším projektom bol Blood Bowl, kedy sa autorom podarilo vyrobiť nadpriemernú a relatívne zábavnú hru. Na druhú stranu ale treba podotknúť, ako herne zmrzačili obľúbenú licenciu Game of Thrones. Po oznámení projektu Confrontation neboli očakávania príliš vysoké a od začiatku boli hráči dosť skeptickí ohľadom výslednej kvality produktu. Dočkali sme sa teda prekvapenia?
Jedna z konfrontácií, do ktorej sa pravdepodobne nechcete dostať.
Pokiaľ ste o tejto hre ešte nepočuli, tak Confrontation predstavuje istý mix RTS a RPG a najlepšie by sa dal prirovnať k sérii Baldur’s Gate. V hre ovládate skupinu 4 hrdinov (pričom na výber budete mať postupom hry až z dvanástich), ktorí získavajú skúsenosti, postupujú v leveloch, majú vlastné kúzla, a tak podobne. Jednoducho typické prvky RPG. V bojoch ale dokážete ovládať každého hrdinu zvlášť, rozdávať potrebné príkazy, poprípade takticky pozastaviť hru. Na to všetko sa pozeráte zhora , aby ste o danej situácii mali dostatočný prehľad. Poďme si teda bližšie povedať, ako dokázali autori tento mix spracovať.
Príbeh je zasadený do sveta Aarklash, v ktorom prebieha nekončiaca vojna. V hre sa stretnete so štyrmi frakciami – Griffinovia, Škorpióni, Jackali a Vlci. Vy budete ovládať hrdinov z prvej menovanej a cieľom bude nájsť a zničiť hrozbu, ktorú tvoria alchymisti z Dirzu. Príbeh teda asi veľmi neohúri, neočakávajte v ňom nejaké zvraty či nečakané situácie, každopádne pre potreby hry stačí a veľa sa mu vyčítať nedá. Čo mňa ale osobne ubíjalo, bol storytelling. Na začiatok vás do deja úplne neprehľadne vloží narozprávané intro, ktoré je sprevádzané striedaním artworkov . Následne pred každou misiou je vám predhodená doslova kopa textu, ktorá by mala posúvať príbeh dopredu a číta ju extrémne nudný a pomalý hlas. Autori si asi neuvedomili, že hráči nemajú chuť dostávať pod nos príbeh, ktorý ich nijako extra nezaujme, takouto formou. Práve kvôli tomu podľa mňa stratíte akýkoľvek prípadný záujem o pozadie príbehu a budete len čakať, kým vám skončí loading, aby ste mohli radšej hrať.
Čo ale pokazia autori v jednej oblasti, môžu dohnať v ďalšej, že? Poďme sa teda pozrieť, ako si poradili s hlavnou náplňou hry, a teda súbojmi. Hrdinovia v hre sú rozdelení podľa toho, čo dokážu – jeden pomáha liečením, ďalší hádže kúzla z diaľky, iný zase veľa vydrží. Tento setup tímu je tak určite známy hráčom MOBA hier (Dota alebo League of Legends), poprípade MMORPG. Klasicky tak prebiehajú súboje štýlom tank, healer, melee damage a ranged damage. Logicky tak treba očakávať rôzne taktizovanie pri bojoch, ale to až tak úplne nenastáva. Veľa bitiek dokážete vyhrať iba zavelením útoku a čakaním, kedy sa to skončí. Poprípade občas použiť heal, aby všetci prežili. Na druhú stranu musíte občas skutočne použiť pauzu, rozdať úlohy, všetko pripraviť a následne sa tešiť z víťazstva.
Autori však mohli v tomto ohľade zapracovať a ponúknuť hráčom viaceré variácie nepriateľov a väčšie možnosti taktizovania. Bohužiaľ, takto rýchlo nastupuje stereotyp a do bojov sa dvakrát tešiť nebudete. Navyše, podľa môjho názoru, prebiehajú boje akosi príliš pomaly a rovnako aj reakcie postáv sú občas oneskorené. Keď už sa vám ale podarí nepriateľov poraziť, prichádzajú na rad RPG prvky. Ako už bolo spomínané, postavy sa vyvíjajú a časom im môžete vylepšovať ich atribúty. Systém nie je nijako rozsiahli. Ponúka len pár nových kúziel pre postavy, pár ich vylepšení, respektíve to isté u brnenia. Veľa taktických možností sa tu neotvára, ale každopádne to spĺňa svoju funkciu.
Autori zapracovali do hry aj multiplayer. Ten ale, žiaľ, nikto nehrá, a pritom podľa môjho názoru dokáže ponúknuť viac zábavy, než singleplayer. Aj keď to bude asi celkovo faktom, že hra nie je nijako extra rozšírená. Každopádne princíp funguje tak , že si vyberiete svoju obľúbenú frakciu, z nej si poskladáte tím a idete do priameho súboja s protihráčom, ktorý urobil to isté. Podľa mňa sa tu reálne otvárajú taktické možnosti a schopnosti rozmýšľať a hýbať sa po bojisku, čo v singleplayeri proti AI a väčšinou v stiesnených priestoroch nie je možné. Občas sú súboje riadne tesné, „nervydrásajúce“, ale čo je hlavné, sú zábavné.
Autori sa teda pri Confrontation rozhodli zobrať prvky rôznych žánrov, rôznych iných hier a zmixovať ich. Nedopadlo to dvakrát dobre, najmä kvôli veľmi rýchlo nastupujúcemu stereotypu a príbehu. Myslím si ale, že autori mali dobré myšlienky, ktoré len nedokázali kvalitne spracovať. Rovnako si myslím, že by dokázali hru vylepšiť nejakými free DLC alebo väčšími updatmi. V súčasnej podobe hra osloví len veľmi malé spektrum ľudí, ktorí nie sú príliš nároční, resp. nemajú skúsenosti s lepšími hrami tohto typu.
|
dobré nápady od autorov multiplayer |
|
nudné súboje storytelling |
50% | |
ŽÁNER | RPG/RTS |
VÝROBCA | CyanideStudios |
VYDAVATEĽ NA SLOVENSKU |
COMGAD |
HRU NA RECENZOVANIE POSKYTLA SPOLOČNOSŤ | |
Už onedlho na www.gsshop.sk! |
|