Total War séria má už toho odžitého dosť, aby vedela ponúknuť naozaj unikátny a kvalitný zážitok. Neexistuje mnoho titulov, ktoré by využívali jej hlavné prednosti, a pritom dokázali kvalitatívne konkurovať. O to viac to bolelo, keď posledný počin od Creative Assembly s názvom Rome 2 dopadol zle. Hra bola kritizovaná hlavne z dôvodu pocitu nedokončenosti, čo bolo príčinou množstva bugov, nefungujúcich mechaník a grafických glichov.
Približne rok a pol na to klope na dvere Attila, ktorý by mal všetok hnev dlhodobých fanúšikov rozmetať. Creative Assembly zobralo „hejt Total War fajnšmekrov“ vážne a začali hneď od toho najpodstatnejšieho, a tým bola absencia manažmentu rodu. Ten bol následne do série vrátený, no zásadnejšie zmeny sa oproti predošlým dielom nevyskytli. Ak však započítame, že vylepšenia Vašich generálov sa podporujú s armádami, máte postarané o komplexnú kostumizáciu.
Hoci by sa manažment Vášho rodu hodil aj do obdobia zlatej éry Ríma, v Attilovi sedí ako „riť na šerbeľ“. A deje sa toho oveľa viac. Sťahovanie národov a útok Hunov spôsobí na mape Európy úplný chaos, kde okrem iného veľké ríše (ako západná a východná Rímska ríša) pália/solia zem v okrajových častiach, čo využívajú barbarské kráľovstvá a klany. Tie pre zmenu utekajú pred nájazdmi kočovných Hunov, ako aj pred chladnou zimou, ktorá na severe nemá konca. Vznik nových mocností, a naopak zánik tých starých, je hlavnou témou, a preto sa pri diplomacii rukavičky na ruky nedávajú.
Pri hraní preview (prvých 40 kôl) som mal možnosť vyskúšať si štyri z piatich foriem „kampaní“ (za Hunov ako kočovný kmeň sa hrať, bohužiaľ, nedalo). Spomedzi sťahujúcich sa národov boli na výber Ostrogóti. Tí sa vyznačujú tým, že skončili bez svojej domoviny, a preto si hľadajú novú vlasť. Pre tento štýl hrania boli pridané nové mechaniky Vašej „hordy“, ktorá sa môže usídliť kdekoľvek na mape, prípadne ničiť a plieniť mestá. Zároveň svoju hordu (ak je usídlená) môžete vylepšovať. Na výber sú veľmi podobné „budovy“ ako v mestách, len nefungujú, pokiaľ migrujete.
Druhou možnosťou, ktorú som okúsil, bola Východorímska ríša, ktorá problém s hľadaním domoviny síce nemá, no tí čo ho majú, spôsobujú problémy jej. Na výber síce máte to najlepšie, čo svet ponúka, no stačiť Vám to nebude. Pokúsiť sa ubrániť také obrovské teritórium pred hordami viacerých klanov a frakcií je priam nemožné, preto budete musieť páliť vlastné zeme, čím aspoň čiastočne zbrzdíte ich postup. Táto mechanika umožňuje kompletne zničiť mesto, a tým pádom prinútiť súpera stavať úplne nanovo.
Zahrať si môžete aj za germánske kráľovstvá či východné kultúry, takže o rozmanitosť núdza rozhodne nie je, pričom v každej z týchto sekcií riešite úplne iné problémy. V hre by sa mal objaviť aj mor ako nová mechanika diplomacie. Ak sa v okolitých oblastiach vyskytuje, je pravdepodobné, že sa dostane aj k Vám cez obchodné cesty. Tu si budete musieť rozmyslieť, či spojenca podržíte a risknete morovú epidémiu, alebo ho necháte napospas ekonomickej skaze.
Určitými zmenami prešli aj real-time bitky. Okrem očividných zmien jednotiek a ich schopností sa do hry pridal šíriaci sa oheň. Ak sa Vám nechce dobývať hrad, stačí ho zapáliť a sledovať ako horí. Výsledným efektom sú nielen zničené budovy na strategickej mape, ale aj veľký morálny úbytok na strane súpera. A horí naozaj všetko! A ak budete pozornejší, všimnete si aj obyvateľov miest (nie armádu), ktorá sa uteká schovať – či už z polí, alebo obchodov. Dopĺňa sa tak atmosféra žijúceho mesta, ktorá trápila sériu od jej začiatku.
Total War: Attila vyzerá zatiaľ veľmi sľubne – ponúka rôzne herné štýly, zaujímavú historickú tematiku, vylepšený a komplexnejší politický systém a peknú grafiku. Dá sa povedať, že po obrovskom fiasku Rome 2 dostaneme konečne titul, ktorý je hoden svojho mena. Avšak počkajte si radšej na prvé recenzie, keďže pri Total War je to ako s Windowsami – dobrý je každý druhý.