Predstavovať Civilizáciu drvivej väčšine ľudí nemusím. Séria titulov, v ktorej myšlienkové pochody hráča pripomínajú skôr závislosť, s neustále v hlave víriaciu myšlienkou „dám si ešte jedno kolo“, je tu už niekoľko desaťročí. A predsa, stále sa teší naozaj veľkej popularite. Čím to je, že takmer vyhynutý žáner ťahových 4X stratégií dokáže v niekoľkých prípadoch zaujať širšie publikum?
Meno, familiárnosť, grafika. Všetky tieto prvky by mohli byť na vine. Avšak podľa môjho názoru je tou esenciou naviazanie na tému budovania obrovského impéria a postupné pridávanie nových a nových elementov do hry. V jednoduchosti povedané, vždy sa máte na čo tešiť a dáva to ešte k tomu aj zmysel.
Ale dosť „kecov“ o sérii, Beyond Earth je tu! Prvý originálny nástupca Alpha Centauri využívajúci prvky Civ päťky s naozaj originálnymi novými nápadmi. A ako dopadol? Nuž, nie podľa vysnívaných predstáv, avšak stále dobre. Ak si spomeniete na „hejt“ smerovaný na piatu časť, určite ho nájdete aj tu. Hra sa nedokáže vyrovnať komplexnosti predchodcu so všetkými datadiskami a, povedzme si na rovinu, Brave New World zmenil „starú“ Civku na nepoznanie.
To, čo vás však prijme hru vyskúšať, je nové prostredie a čas. Svoju kolóniu začínate stavať v roku 2600, keď po mnohých rokoch konečne pristávate na nepoznanej planéte. Planéte, ktorá má nedýchateľnú atmosféru, príšery, ktoré vás chcú zožrať, a množstvo ďalších problémov, ktoré musíte hneď zo začiatku vyriešiť (osobne odporúčam pri tvorbe hry zaškrtnúť tlačidlo Frenzied Aliens, čo je prerobený Raging Barbarians). Časť, ktorá bola taká nudná a zároveň mala obrovský potenciál v starej Civke, sa konečne dostala do rúk vývojárov. Začiatok hry musí skrátka ohúriť. Dajte mi nejaké možnosti, nech len nevyklikávam „Next Turn“ prvých šesťdesiat kôl. A podarila sa!
Vyriešiť problémy, pravdaže, môžete aj sami, no keď vám za ne ponúkne niekto odmenu a určitý príbeh, váhať hádam nebudete. Áno, hovorím o questoch, ktoré z hry robia naozajstný príbehový zážitok. Samotné úlohy pritom využívajú rovnaké ciele, ktoré si určujete, no ich vyriešením sa vždy postavíte pred určitú dilemu. Zničiť invazívnu mrkvu, ktorú ste priniesli zo Zeme a zachrániť tak flóru a faunu novej planéty? Alebo si uľahčiť teraformovanie tým, že ju necháte sa množiť? Zachránite zmutovaných ľudí, ktorí sú zvyknutí na atmosféru, hoci vyzerajú ako nepodarený experiment?
Tieto otázky vás budú prenasledovať celou hrou a veru, nie je to nikdy jednoduché. Následne za tieto odpovede získavate rôzne bonusy a takzvanú affinity, ktorá určuje vaše presvedčenie. Purity ponúka filozofiu čistoty ľudskej rasy (nie nejde o propagandu fašizmu), kde ľudia ostanú ľuďmi a planéta vo finále zmení podobu na Zem. Harmony, naopak ponúka splynutie a prispôsobenie podmienkam planéty vďaka genetickému upravovaniu DNA a domestikovaním divej mimozemskej zvery. Supremacy, do tretice, využíva silu technológií a spojenia človeka so strojmi. Inak povedané, vytvoríte si armádu terminátorov.
Každý z afinít má aj vlastnú kondíciu na výhru, vlastné jednotky a využitie technológií. Ale čo by to bolo za civilizáciu, keby ste v nej neviedli výskum? Ten, na rozdiel od lineárneho postupu starých dielov, ponúka strom technológií, v ktorom sa môžete vydať nielen do jedného, ale do množstva smerov. Úzke prepojenie s afinitami pritom umožňuje aj ďalšiu vychytávku v podobe vylepšovania jednotiek. Ak si spomeniete na dizajnovanie jednotiek v Alpha Centauri, tu je koncept omnoho jednoduchší. To, či je to plus alebo mínus, nechám na vás.
Zmenami prešiel aj systém rozviedky. Tu máte po novom prístup k špiónom pomerne skoro a na výber máte oveľa viac možností. Kradnúť energiu (mena v BE), výskum, posielať obrovské červy na mestá, získavať informácie o ekonomike a výstavbe, to všetko môžete robiť takmer okamžite s využitím niekoľkých agentov. Len pozor na to, aby si tieto špinavé praktiky nevšimli iné kolónie.
A keď nepomôžu agenti, s radosťou využijete armádu skafandrových vojačikov. Alebo lietadlá. Roboty? Kavaléria tvorená mimozemskými obludami? Či satelity na obežnej dráhe? Áno, rýchlosť, akou sa dostanete k veciam, ktoré boli v starých dieloch využiteľné až na konci hry, je naozaj vysoká. A je len na vás, ktoré z nich chcete využívať ako prvé.
Beyond Earth ale nie je dokonalou hrou. Vyskytuje sa v nej kvantum vecí, ktoré hru znepríjemňujú. Dalo by sa povedať, že štúdio Firaxis urobilo niekoľko až hlúpych školáckych chýb. Nemožnosť nastavenia ukazovateľov surovín na mape, nemožnosť zrušenia výstavby z menu v meste (zarážajúce je, že to ide, pokiaľ kliknete na lištu výstavby mesta zo strategického pohľadu), veľmi neprehľadné okno mesta, ktorému chýbajú tooltipy, neprehľadný strom technológií (kto vymýšľal tú farebnú schému?!), rozmazanie obrazovky, vrátane lišty so surovinami pri questoch a virtues (kultúrne vylepšenia), pričom potrebujete vedieť, koľko surovín máte. A do toho kvantum bugov ako nezobrazovanie obrázkov, s tým spojené nereagovanie na klikanie myšou.
Darmo, hra vyzerá tak, že by si zaslúžila ešte mesiac či dva vyvíjania a testingu navyše. Avšak z hľadiska obsahu, herných mechaník a atmosféry hry ide o naozaj podarený a nevšedný titul. Je vidno, že sa vývojári zamysleli nad problémami, ktoré sprevádzali predošlé časti, a dokázali ich eliminovať, pričom neporušili základný herný zážitok z titulu. Stále ide o starú dobrú Civku s veľmi dobre prevedeným „pacing-om“, čerstvými nápadmi a inovatívnym prístupom. Ak by som mal odporučiť tento titul, tak smelo do toho, len si počkajte, kým sa všetky chyby a nezrovnalosti opravia.
Informácie o hre
Žáner: turn based 4X stratégia
Výrobca: Firaxis Games
Distribútor v GB: 2K Games
Distribútor v SR: CENEGA
Zaujala vás táto hra? Objednajte si ju na GameExpres.sk