Role-playing sa už od svojho vzniku neustále teší jednej z najväčších pozorností medzi hernými žánrami. Faktorov, prečo je to tak, by sme mohli nájsť nespočetne veľa. Či už ide o dlhú trvácnosť, ktorá často atakuje aj hranicu 100 hodín, rozsiahlé epické príbehy plné fantázie, drakov, zámkov a boja o záchranu sveta, prepracované charaktery hlavný postáv či pohlcujúci vývojový systém. Príťažlivosť titulov s visačkou RPG vychádza zo všetkých týchto prvkov.
Pri zostavovaní tohto rebríčka som musel dbať na to, aby sa do neho dostali skutočne len tie najväčšie klenoty žánru, pretože obmedzený zoznam na 20 miest je skutočne malý počet. Počas rozhodovania sa, aké hry sa dostanú do TOP 20, som bral na zreteľ, že sa do rebríčka nesmú dostať len tie tituly, ktoré vo svojej dobe definovali žáner, ale hlavne také, ktoré sú zároveň veľmi slušne hrateľné ešte aj dnes, mnoho rokov po svojom vzniku, čím odrážajú svoju nadčasovosť.
20. Black Crypt
- Vývojár: Raven Software
- Rok vydania: 1992
- Platforma: Amiga
- Subžáner: first-person dungeon
Dvadsiatku tých najlepších RPG hier, aké kedy boli vytvorené, otváram staručkým Black Crypt. Hra je považovaná za absolútny vrchol dungeonov, ktorého ľahkú transformáciu sme mohli prežiť v spoločnosti Legend of Grimrock. Možno, že vo svojej dobe sa neumieralo pre jeho grafiku (aj keď kvalitná bola, o tom niet pochýb) a ani jeho hudobné skladby nezľudoveli, no kultovosť tkvela v čistej hrateľnosti a brutálne temnej atmosfére. Inu, hra s názvom Čierna hrobka iná než úplne temná ani byť nemôže.
Black Crypt možno nebol pionierom svojho žánru, no všetkých svojich predchodcov, vrátane Dungeon Mastera či série Eye of the Beholder, nedokázal len priviesť na dno svojich síl, ale taktiež ich v mnohých ohľadoch aj prekonal. Jeho hlavný triumf tkvel v takmer geniálnom level dizajne zloženom z desiatok podlaží v obrovskej a spletitej rozsiahlosti, ktorá obsahovala veľké množstvo skvele navrhnutých hlavolamov a obtiažnych súbojov nielen proti radovým nepriateľom, no aj proti bossom. Mimochodom, o krutosti hry hovorí už len fakt, že prvý boss sa nachádza len pár políčok od začiatku hry.
O nejakých veľkých príbehoch v dungeonoch nešlo nikdy a Black Crypt nie je žiadnou výnimkou. Celý námet tkvie len v tom, že sa patria štyroch hrdinov rozhodne prejsť temným dungeonom až na jeho spodok, kde čaká zlý mág Estoroth, s ktorým si chcú zahrať piškvorky. No dobre, chcú ho zabiť.
19. Star Ocean
- Vývojár: tri-Ace
- Rok vydania: 1996
- Platforma: SNES
- Subžáner: akčné JRPG
Na deväťnástej priečke sa nachádza kultové japonské RPG Star Ocean, ktoré predbehlo svoju dobu v niekoľkých bodoch. Čo sa týka technickej stránky, jej cartridge potreboval špeciálny kompresný čip, aby mohol pojať celú rozsiahlosť titulu vrátane absolútne špičkovej grafiky a dokonca niektorých nahovorených hlášok, čo bolo pre daný systém dovtedy a, koniec koncov, ešte aj potom nevídané.
Aj keď sa hra na prvý pohľad hrala ako klasické JRPG obsahujúce top-down perspektívu, prekecávanie obyvateľov či veľkú mapu sveta, oproti konkurencii priniesla aj odovzu na hráčove činy, čím ste mohli naverbovať nové postavy do tímu, ktoré by ste inak nemohli. Hra vynikala obrovskými možnosťami v hrateľnosti umožňujúcej kraftovanie zbraní, alchýmiu, metalurgiu, maľovanie obrazov, varenie či dokonca písanie kníh. Vaše výtvory ste nemuseli len zúžitkovať, ale rovnako ich aj predávať za slušné ceny.
Tematicky bolo Star Ocean zamerané netradične na sci-fi a putovanie vesmírom, pričom príbeh mohol byť vzhľadom na hráčove činy ukončený viacerými spôsobmi. Okrem grafického spracovania a hrateľnosti sa hra stala uznávanou aj vďaka fantastickému soundtracku skladateľa Motoia Sakuraby, ktorého môžete poznať napríkad zo súčasnej série Dark Souls.
18. Pokémon Gold/Pokémon Silver
- Vývojár: Game Freak
- Rok vydania: 1999
- Platforma: Game Boy
- Subžáner: JRPG
Kto by ich už nepoznal? Napriek u nás všeobecne prijatému pejoratívnemu postoju voči seriálu Pokémon s Ashom v hlavnej roli sa v samotných Pokémonoch toho nachádza viac, než len pár otravných, chabo animovaných príšeriek. Na samotnom začiatku tohto kultu totiž stáli videohry, ktorých všetky diely sa radia medzi špičku žánru. A na samotnom špici sa hrdo týčia Pokémoni 2. generácie – Gold a Silver.
Aj keď táto dvojica logicky vychádzala z prvej generácie Pokémon Red/Pokémon Blue, pridala do hrateľnosti niekoľko, nielen pre sériu, dôležitých prvkov ako dynamický systém striedania dňa a noci spolu s hodinkami odrátavajúcimi čas, ktorý odrážal odlišnosti medzi hrateľnosťou počas jednotlivých častí dňa, vylepšenú verziu Poké Balls, Pokégear obsahujúci mapu, rádio či mobilný telefón.
Pokémoni už neboli obyčajné zvieratá slúžiace na bojovanie, ale boli už schopní pri sebe uskladňovať rôzne veci. Bolo ich už možné aj krížiť a vychovávať, pričom ich malé pokémoniky zdedili atribúty ako od matky, tak otca. O niekoľko rokov neskôr vyšli obe hry vo vylepšenej edícii Pokémon Crystal na Game Boy Colour.
17. Shin Megami Tensei: Persona 4
- Vývojár: Atlus
- Rok vydania: 2008
- Platforma: PlayStation 2
- Subžáner: JRPG s prvkami simulácie života
Žabomyšie vojny medzi fanúšikmi, či je lepší diel Persona 3 alebo Persona 4, pravdepodobne neutíchnu nikdy. Niekto vyzdvihuje trojku, niekto štvorku, no na to, aby sme definitívne určili, ktorá z nich je lepšia, asi bude musieť vyjsť v súčasnosti pripravovaná Persona 5. Čo ale môj názor? Osobne ukazujem prstom smerom k Shin Megami Tensei: Persona 4.
Jedna z najoriginálnejších RPG sérii všetkých čias dosiahla svojho vrcholu práve štvrtou časťou, v ktorej sa stretol dokonalý mix hrateľnosti, sociálnych liniek, temného príbehu a odviazaného života študentov na strednej škole. Prieskum dungeonov je tentokrát omnoho pútavejší a variabilnejší, príbeh viac psychologickejší, upevňovanie vzťahov s postavami prepracovanejšie a celkovo tu dosiahla Persona svojho maxima.
Je obrovská kopa toho, o čom by sa ešte dalo v súvislosti s Persona 4 hovoriť, ako napríklad o krížení démonov či príbehu s patričnou hĺbkou, no na to by som potreboval nie tri, ale asi tristo odstavcov. Ak ste niekedy mali Playstation 2, tak ste museli mať aj túto hru. Prekrásne detektívne dobrodružstvo s patričnou dávkou mystéria, skvelých súbojov a pohlcujúcej dynamickej hrateľnosti sa zaslúžene radí medzi to najlepšie, čo RPG žáner kedy vytvoril.
16. Zaklínač: Rozšírená edícia
- Vývojár: CD Projekt RED
- Rok vydania: 2008
- Platforma: PC
- Subžáner: akčné RPG
Definitívna verzia prvého Geraltovho dobrodružstva sa vďaka svojim kvalitám vyšvihla na šestnástne miesto nášho zoznamu. Je skutočne ťažké napísať o tejto hre niečo, čo ste ešte nepočuli. Prvotina štúdia CD Projekt RED sa stala uznávaným dielom, ktoré si s ničím nezadalo s jeho knižnými predlohami a spĺňalo všetko, čo sľubovalo. Zaklínač bol dospelý, temný a krutý ako sám stredoveký život.
Zaklínač sa od konkurenčných hier rovnakého žánru odlišoval hlavne vývojovým stromom hlavnej postavy, do detailov prepracovanou alchýmiou a dôrazom na originálny súbojový systém. Hráči si mohli vybrať z troch bojových póz, ktoré boli v danú chvíľu najefektívnejšie proti nepriateľom, pričom samotné sekanie sa nieslo v duchu prerušiteľného reťazca úderov. Na rozdiel od iných RPG sa hra zameriavala výsostne na kvalitu než kvantitu, a z toho dôvodu sa v hre nachádza len minimum zbraní či výzbroje.
Systém alchýmie mal skutočnú hĺbku a dostať sa do neho si žiadalo doslova majstrovstvo. Ak ste to ale zvládli, porozumeli ste, v čom tkvie hlavná sila zaklínačov. Aj keď bola prvá hra skutočne skvelá, až vylepšená edícia jej dodala punc jednej z najlepších RPG hier všetkých čias vďaka vylepšeným animáciam a inventáru, odstráneným bugom či zvýšenej stabilite.
15. Gothic II
- Vývojár: Piranha Bytes
- Rok vydania: 2002
- Platforma: PC
- Subžáner: akčné RPG
Vrcholné dielo nemeckého štúdia Piranha Bytes dodnes platí za jedno z najobľúbenejších RPG všetkých čias. Keď sa svojho času objavilo na scéne, hráči, ktorí ešte neboli ani zďaleka vychladnutí z prvého Gothicu, sa v momente opäť rozžeravili do tých najvyšších teplôt. Hranie Gothicu II sa dá opísať slovami ako nádherné, premýšľavé, pomalé a relaxačné, a to aj napriek faktu, že ide skutočne o veľmi náročnú hru.
Pokračovanie sa síce v mnohom podobalo na svojho predchodcu, no prinieslo intuitívnejšie ovládanie, mohutnejší svet a košatejší príbeh. Gothic II vo svojej podstate znásobil prvý diel, pričom zachoval jeho nezameniteľnú, temnú gotickú atmosféru. Hra je doslova synonymom pre absolútnu voľnosť v pohybe po hernom svete a v rozhodovaní sa ako pokračovať.
Hráč mohol plniť desiatky úloh odvíjajúcich sa z mnohých frakcií, ku ktorým sa mohol pridať a zvyšovať si tak svoju prestíž. Gothic II je taktiež známy svojimi vysokými cenami výzbroje, neľútostným súbojovým systémom a výbornými dialógmi. Totálna klasika v každom slova zmysle, hlavne, keď si ešte k tomu pripočítate fantastický datadisk Night of the Raven.
14. The Elder Scrolls III: Morrowind
- Vývojár: Bethesda Game Studios
- Rok vydania: 2002
- Platforma: PC
- Subžáner: akčné RPG
Jedna z najúspešnejších RPG sérií všetkých čias sa rovnako radí k najlepším. Aj keď každý z dielov bol na vysokej úrovni, jeden predsa len vytŕča nad ostatnými. Tretí diel s podtitulom Morrowind predstavuje ten najcelistvejší a najkomplexnejší RPG zážitok série The Elder Scrolls a zároveň patrí medzi jej najuznávanejšie.
Pýtate sa, prečo? Morrowind v prvom rade určil grafický štandard a priniesol tú najlepšiu príbehovú líniu. Herný svet bol skutočne obrovský, no aj napriek tomu dokázal stále prekvapovať svojou bizarnosťou a rozmanitosťou. Hrateľnosť vôbec nevodila hráča za ručičku, ale predstavovala skutočnú výzvu. Prieskum okolia, úlohy a súboje, to všetko nebolo len o poznanie ťažšie než v moderných dieloch, ale hlavne príťažlivejšie.
Oproti Aréne a Daggerfall priniesol zase väčšiu stabilitu, omnoho menej bugov a väčšiu detailnosť. Tretí diel The Elder Scrolls neobsahoval žiadny fast travel a všetko ste si museli doslova zaslúžiť a krvopotne vybojovať. Skrátka jedno z najepickejších dobrodružstviev všetkých čias.
13. System Shock 2
- Vývojár: Irrational Games | Looking Glass Studios
- Rok vydania: 1999
- Platforma: PC
- Subžáner: akčné RPG s prvkami survival hororu
Ak robíte podobný rebríček, vždy si musíte nechať miesto pre nadčasové dielo System Shock 2. Táto hra predbehla svoju dobu a bez nej by nevznikli mnohé iné hry, ktoré sú taktiež súčasťou tohto zoznamu. Pôvodne nemala mať táto hra so sériou System Shock nič spoločné, jej príbeh sa ale upravil pre potreby pokračovania série počas vývoja.
System Shock 2 sa v mnohom podobá svojmu predchodcovi, no zároveň mnoho vecí na ňom aj vylepšuje. Hra geniálne spája žánre RPG, FPS a survival horor do jedneho výnimočného cyberpunkového celku, ktorý sa stal klasikou prakticky už v deň svojho vydania a odvtedy sa pravidelne umiestňuje v rebríčkoch najlepších hier všetkých čias.
Za dizajnom hry stojí Ken Levine, ktorého si súčasní hráči spájajú hlavne s FPS sériou BioShock. System Shock 2 ponúkol viacero možností ako prejsť hrou, prepracovaný level dizajn a temnú víziu sveta, ktorý ovláda jeden superpočítač.
12. Wizardry 8
- Vývojár: Sir-Tech
- Rok vydania: 2001
- Platforma: PC
- Subžáner: first-person dungeon
Aj keď sa môžeme asi až donekonečna hádať, či je lepšia šestka, sedmička alebo osmička, tretiu menovanú som vybral preto, lebo okrem iných vylepšení obsahuje ako jediná Wizardry hra plnú 3D grafiku a nie VGA s 256 farbami, vďaka ktorej hra vyzerá k svetu aj na dnešných LCD monitoroch.
Posledný diel série prišiel dlhých 9 rokov po predchádzajúcom a aj napriek neúčasti hlavného mozgu Davida W.Bradleyho dokázala Wizardry 8 vytrieť rybník nielen vtedajšej konkurencii, ale aj predchádzajúcim dielom série. Ťahový súbojový systém ešte nebol lepší, race-class kombinácie bohatšie a hratelnosť sa mohla smelo radiť do kategórie „hard-core“.
O neľútostnosti hry hovorí aj fakt, že mnohokrát ste v nej nemohli pokračovať ďalej, kým ste sa určitej NPC postavy neopýtali na konkrétne meno či miesto (hra obsahuje okienko, do ktorého hráč sám vpisuje kľúčové slová). Zložitá mechanika kúziel nútila hráčov k zamysleniu, z ťažkých hádanok si mnohí vytrhali vlasy a súboje často trvali aj desiatky minút. Wizardry 8 je proste nutnosťou pre každého hráča RPG.
11. Shadow Hearts: Covenant
- Vývojár: Nautilus
- Rok vydania: 2004
- Platforma: PlayStation 2
- Subžáner: JRPG
Shadow Hearts: Covenant je jednoznačne tá najbizarnejšia a v istom pohľade aj najúchylnejšia hra celého zoznamu. Odsudzovať ju ale len preto, že sa neostýchavo dotýka problémov ako napríklad homosexualita, by bolo vrcholne ignorantské, pretože táto hra obsahuje hrateľnosť tak bohatú a rozmanitú, že vedľa nej blednú aj mnohé slávnejšie tituly.
Svoju originálnosť dokazuje už len tým, že sa odohráva v skutočnom svete, v období počas 1. svetovej vojny, a hoci obsahuje démonov či iné podobné fantasy prvky, príbeh hráčov zavedie napríklad do Vatikánu, Ruska či Francúzska. Hlavní hrdinovia sa dokážu transformovať na temné bytosti, ktoré je možné taktiež levelovať, jeden z nich používa pri boji drevenú bábiku, ktorej schopnosti sa odvíjajú od jej oblečenia, fotoaparátom môžete skúmať silné a slabé stránky protivníkov či tarotovými kartami veštiť osud.
Hra boduje aj svojím originálnym súbjovým systémom s veľkým Súdnym kruhom, možnosťami ovplyvňovania cien v obchodoch, kombinačnými útokmi, ak stoja postavy pri sebe, množstvom zaujímavých hlavolamov, lotériou, prvkami stealthu či survival hororu. Shadow Hearts: Covenant je fantastickým dielom, ktoré sa nebojí otvorene hovoriť o vážnych témach, a aj z toho dôvodu môže byť pre našinca, stredoeurópana, dosť veľkým šokom.
10. Demon’s Souls
- Vývojár: From Software
- Rok vydania: 2009
- Platforma: PlayStation 3
- Subžáner: akčné RPG
S touto hrou už ale ide do tuhého nielen preto, že ide o najťažšiu akčnú hru súčasnosti, ale hlavne z dôvodu, že sa ňou otvára prvá desiatka tých najlepších RPG hier v našom rebríčku. Hra, ktorá si vybudovala svoje renomé na tom, že kašľala na trendy, mainstream či všeobecné zľahčovanie úrovne hier hráčom ponúkla zážitok, z ktorého sa spamätávali ešte dlhý čas po jej dohratí.
Demon’s Souls nebol prvým pokusom spoločnosti From Software o neľútostný zážitok (spomeňte na sériu King’s Field či Shadow Tower), no až touto hrou sa jej podarilo nájsť ten správny recept na dokonale vyladené ovládanie spolu s epickými súbojmi proti majestátnym bossom, nádherné grafické spracovanie a rozmanitú hratelnosť, v ktorej na začiatočnom výbere triedy až tak úplne nezáležalo.
Hra nedávala vysvetlenia, neudávala smer a sama sa snažila pokoriť hráča narozdiel od iných hier, kde bol tento trend opačný. Nesmiem zabudnúť ani na originálne implementovanie online multiplayeru, vďaka čomu ju mnohí nazývali aj offline MMORPG. V hre ste nemohli veriť nikomu, len svojim vlastným schopnostiam, dedukcii a pevnej vôli.
9. Chrono Trigger
- Vývojár: Squaresoft
- Rok vydania: 1995
- Platforma: SNES
- Subžáner: JRPG
Je vôbec niekto, kto o tejto legende nepočul? Kultovka Chrono Trigger je hrou mnohých tvárí, legendárnych postáv, fantastického príbehu a originálneho cestovania v čase. Vo vtedajšom Squaresofte prežívali svoj prvý vrchol vďaka „dream teamu“ vývojárskych es ako Hironobu Sakaguči, Yošinori Kitase, Akihiro Matsui, Nobuo Uematsu či Yasunori Mitsuda, ktorí spohili svoje sily, aby spolu tvorili históriu videohernej scény.
Táto hra vo svojej dobe zbúrala stereotypy japonských RPG hier a ponúkla niečo úplne nové, niečo vôbec neopozerané. Ťahový systém vystriedal ten v reálnom čase, súboje už neboli náhodné, ale nepriateľov bolo vidno na obrazovke, typická lineárnosť bola nahradená absolútnou voľnosťou s 13 jedinečnými koncami a vaše konanie v jednotlivých časových epochách ovplyvňovalo epochy po nich.
Bohatú hratelnosť dopĺňala fantastická grafika žmýkajúca z konzoly SNES úplné maximum, a hudobný soundtrack, o ktorý sa postarali hneď traja známi umelci, nenašiel dodnes konkurenciu. O niekoľko rokov neskôr vyšlo pokračovanie s názvom Chrono Cross na PS One, ktoré sa svojmu staršiemu bratovi viac ako len vyrovnalo. A aj keď spomínané pokračovanie sa taktiež radí medzi vrcholné diela žánru, Chrono Trigger tu bol proste prvý.
8. Final Fantasy VIII
- Vývojár: Squaresoft
- Rok vydania: 1999
- Platforma: PlayStation
- Subžáner: JRPG
Pravdepodobne najkontroverznejšia hra tejto slávnej série sa zároveň pasuje na jednu z jej absolútne najlepších dielov. Hra sa sústredila nielen na boj proti veľkej hrozbe ohrozujúcej svet, ale taktiež na vnútorné rozbroje teenagera Squalla Leonhearta, ktorý nebojoval len proti svojim vnútorným démonom, ale rovnako taktiež aj s láskou ku krásnej Rinoe. Final Fantasy VIII predstavuje jeden z najdojemnejších a najzaujímavejších ľúbostných príbehov v histórii videohier.
V dôsledku príbehového zamerania a veľkých inovácií týkajúcich sa typickej hrateľnosti série Final Fantasy sa na hru zvalila vlna kritiky predovšetkým od samotných hráčov. Tí nevedeli predýchať prekopaný systém mágie, absenciu akéhokoľvek brnenia, komplikovaný súbojový systém či nezrelého fagana v hlavnej úlohe, ktorý bol úplný opak sebavedomého Clouda z Final Fantasy VII.
Práve tieto kritizované zmeny sa ale stali hlavnými triumfami. Mágia tu vďaka božskému Junction systému efektne slúžila na zvyšovanie štatistík, hráči mohli nelineárne získavať mocných bohov Guardian Forces a učiť ich rôzne schopnosti, alebo mohli vyrábať rôzne veci či mágiu. Veľmi detailný tu bol proces výroby zbraní, na ktoré hráč potreboval špeciálne predmety, a to už ani nespomínam fantastickú kartovú minihru, do kolien zrážajúcu grafiku a atmosferický soundtrack, ktorý dal vzniknúť nádhernej balade Eyes on Me.
7. Might and Magic VI: The Mandate of Heaven
- Vývojár: New World Computing
- Rok vydania: 1998
- Platforma: PC
- Subžáner: first-person dungeon
Táto jedna z najklasickejších a najuznávanejších RPG sérií všetkých čias dosiahla svojho absolútneho vrcholu v šiestej časti, v ktorej dohromady spojila všetky pozitívne prvky predchádzajúcich dielov, prihodila pár svojich vlastných nápadov, a to všetko zabalila do v tom čase prekrásneho grafického kabátika.
To, čo robilo túto sériu úžasnou, sa tu niekoľkokrát znásobilo a hra sa pritom nebála zahodiť stereotypy žánru a vyrukovať s novinkami ako voľným pohybom po 3D prostredí namiesto chodenia po štvorčekoch, žiadnymi rasami na výber (všetky hrateľné postavy sú ľudia), či absolútnou voľnosťou pri získavaní schopností umožňujúcich napríklad lučišníkovi stať sa rovnako zručným šermiarom akým bol rytier.
Hráči mali pri súbojoch na výber medzi bojovaním v reálnom čase a ťahovým módom, questy mohli plniť nelineárne, podľa vlastnej vôle, pričom dôležitým prvkom bolo ich detailné plánovanie vzhľadom na dynamický cyklus dňa a noci či ročné obdobie, ktoré v tom čase panovalo. Might and Magic VI: The Mandate of Heaven sa aj týmto stalo nesmrteľnou klasikou, ktorej meno je navždy napísané zlatým písmom vo veľkej knihe najlepších RPG hier všetkých čias.
6. Baldur’s Gate II: Shadows of Amn
- Vývojár: BioWare
- Rok vydania: 2000
- Platforma: PC
- Subžáner: CRPG
Ak existuje vrchol žánru RPG s pravidlami AD&D, tak za neho môže byť považovaný Baldur’s Gate II. Absolútne komplexná, po každej stránke premakaná a do detailov vyšperkovaná role-playing hra je bez pochýb nadčasovým klenotom, ktorý zboril všetky hranice týkajúce sa počítačovej zábavy, pričom hráčom ponúkol epické dobrodružstvo atakujúce hranicu 300 hodín čistého herného času.
Každé z 11 povolaní tu malo svoje dôležité opodstatnenie, a tak sa experimentovanie s rôznorodosťou družiny stalo doslova vedou. Na výber boli stovky kúziel, stovky questov, ktoré ste väčšinou mohli vyriešiť viacerými spôsobmi, a stovky NPC postáv na prekecanie. Ak beriete žáner RPG hlavne ako žáner štatistík, tak sa táto hra pre vás stane doslova rajom.
Príbeh hry v ničom nezaostával za fantastickou hrateľnosťou a ponúkol temný fantasy svet plný kúziel a mágie, ktorý viac než len dôstojne nadviazal na koniec prvej časti. Aj keď som možno na začiatku určil Baldur’s Gate II ako vrchol hier s AD&D pravidlami, tak pravdou je, že na tom vrchole v nekraľuje samo. Robia mu tam spoločnosť ďalšie dve hry, o ktorých je reč o niečo nižšie.
5. Star Wars: Knights of the Old Republic
- Vývojár: BioWare
- Rok vydania: 2003
- Platforma: PC
- Subžáner: CRPG
Akonáhle si zahráte túto nádheru, už nikdy nebudete pozerať na ostatné hry obsahujúce svetelné meče rovnako ako predtým. Štúdiu BioWare sa v roku 2003 podaril husársky kúsok, keď sa bravúrne vysporiadal s filmovou licenciou a vytvoril hru, ktorá sa mohla smelo rovnať aj s tými najlepšími dielmi filmovej ságy.
Strhujúci príbeh tu dal vyniknúť perfektne napísaným herným postavám a efektne posúval vpred skvelo vybrúsenú hrateľnosť obsahujúcu výnimočný súbojový system, pohlcujúce minihry, tony vedľajších questov a množstvo rozmanitých prostredí. Star Wars: Knights of the Old Republic sa tak stal jedným z kráľov RPG s AD&D pravidlami.
Zaujímavosťou je taktiež fakt, že aj napriek tomu, že je táto hra typickým predstaviteľom žánru CRPG (computer role-playing game), tak bola najprv vydaná na Xbox a až o niekoľko mesiacov neskôr na PC. Vývoj oboch verzií ale prebiehal súčasne. Mladšia generácia hráčov si práve pri hraní tejto hry uvedomí, odkiaľ brali tvorcovia série Mass Effect inšpiráciu.
4. Planescape: Torment
- Vývojár: Black Isle Studios
- Rok vydania: 1999
- Platforma: PC
- Subžáner: CRPG
Ako tretie spomenuté, no ako prvé na čele, stojí medzi kráľmi na vrchole hier s AD&D pravidlami úžasne morbídne dobrodružstvo Planescape: Torment. Z príbehu o Bezmennom prebúdzajúcom sa v mučiarni a vydávajúcom sa na nezabudnuteľnú cestu za zistením, prečo nemôže umrieť, sa postupom času stala uznávaná a veľakrát aj citovaná klasika.
Dôvodov, prečo sa práve Torment radí na absolútny strop nášho rebríčka, je viacero. Ako prvá nepriniesla klasické pojatie fantasy žánru, ale zaborila sa do hĺbok zvrátených ľudských duší, aby nakoniec narukovala s tým „najodpornejším“ herným svetom, svetom, v ktorom sa platí svojim vlastným mäsom. Aj napriek nepôvabnému výzoru tu neboli postavám nachádzajúcim sa medzi smrťou a peklom odoprené ani city, ani láska.
Dôležitejší než samotný boj sú tu siahodlhé konverzácie a riešenia puzzle, čo znamená, že táto hra nie je ani náhodou pre netrpezlivých hráčov. A aj keď role-playing hrateľnosťou patrí medzi špičku žánru, jej hlavnou esenciou sú práve filozofické úvahy, ktoré v hráčovi nútia zastať a zamyslieť sa. Planescape: Torment je hĺbavá púť pre náročných s provokatívnym posolstvom, odohrávajúca sa v zhnitom svete zatratených na večné veky.
3. Fallout
- Vývojár: Interplay Entertainment
- Rok vydania: 1997
- Platforma: PC
- Subžáner: CRPG
Táto hra sa počnúc svojím vznikom stala synonymom pre RPG hru tej najvyššej kategórie. Vyšla v roku 1997 ako duchovný nástupca o 10 rokov staršej hry Wasteland a kritici ju vo svojej dobe zasypávali jedným ocenením za druhým. Prívlastky ako najlepšie RPG posledných rokov, či jedna z najlepších PC hier všetkých čias boli pre Fallout úplne bežné.
Fallout zabodoval hlavne vďaka príťažlivej forme zdevastovaného post-apokalyptického prostredia, v ktorom nastal nový svetový poriadok a dostali sa do čela úplne nové záujmové skupiny obyvateľstva. Krutosť sveta bola ale vkusne odľahčovaná takmer geniálnym čiernym humorom, ktorý si nebral servítky pred ničím. Hra je jedinečná aj v tom, že v nej nešlo o záchranu sveta, ale o niečo omnoho komornejšie, v úvodzovkách len o nájdenie vodného čipu dôležitého pre pumpovanie vody vo Vaulte číslo 13.
Už tak vysoký stupeň náročnosti podtrhoval ešte aj fakt, že hráč mal na nájdenie čipu obmedzený čas, ktorého vypršanie znamenalo spustenie jedného z niekoľkých možných koncov hry. Hra sa tak týmto navždy zapísala medzi absolútne klasiky žánru, ktorých zoznam neskôr obohatilo aj nemenej dobré pokračovanie Fallout 2.
2. Deus Ex
- Vývojár: Ion Storm
- Rok vydania: 2000
- Platforma: PC
- Subžáner: akčné RPG s prvkami FPS a stealthu
Zatiaľ, čo sa o Falloute hovorilo „len“ ako o jednej z najlepších PC hier, tak sa Deus Ex ako najlepšou PC hrou rovno aj nazýva. Táto cyberpunková dokonalosť z dielne dnes už neexistujúceho štúdia Ion Storm obsahovala unikátne možnosti ako sa dostať k danému cieľu, množstvo nevídanej interakcie s prostredím a svet tak atmosferický ako ešte nikdy predtým.
Len málokoho by nedostal do kolien tento parádny konšpiračný thriller v hlavnej úlohe s J.C. Dentonom a jeho boji proti všeobecnej korupcii a neprávosti. Hlboký RPG systém a geniálny level dizajn zaručovali niekoľkonásobné opakovanie hry vždy s iným postupom, fantastický soundtrack zdarne znásoboval už tak hutné pocity v tele hráča a otvorený svet niekoľkých svetových metropol daval mnoho priestoru na sebarealizáciu.
Ak ste túto klasiku ešte nehrali, tak sa pripravte na to, že sa Deus Ex stane hrou vášho života, vzrušujúcim zážitkom, ktorý len zťažka niečo nahradí. Všadeprítomné nanotechnológie, implantáty, hackovanie počítačov, trezorov či bankomatov a všeobecná separácia ľudí od seba samých dotvárajú temnú, a zároveň aj jedinú stránku blízkej budúcnosti. Za nervy drásajúcou atmosférou stojí aj fakt, že sa prakticky celá hra odohráva počas noci. Noc, blikajúce neóny, nanotechnológie a konšpirácie. Je hráčovi treba viac, aby sa dostal do tranzu?
1. Final Fantasy VII
- Vývojár: Squaresoft
- Rok vydania: 1997
- Platforma: PlayStation
- Subžáner: JRPG
Kedysi raz nastal rok 1997, rok, v ktorom sa žáner RPG zmenil na nepoznanie, rok búrajúci všetky hranice interaktívnej zábavy a dokazujúci, že aj často odsudzované hry môžu byť umením. Rok 1997 priniesol Final Fantasy VII, revolučnú a po všetkých stránkach absolútne dokonale vyváženú, pohlcujúcu hru, ktorá svetu predviedla nezabudnuteľný príbeh s mrazivou pointou, veľkú plejádu postáv, s ktorými ste sa nemali problém okamžite stotožniť (ok, teda až na Yuffie) a rozmanitú hrateľnosť s kopou zábavných minihier.
Ekologické posolstvo obsiahnuté v príbehu o Cloudovi, bývalom členovi vojenskej skupiny S.O.L.D.I.E.R., ktorý sa s teroristickou skupinou AVALANCHE vzoprel korporátnemu monopolu Shinra, Inc., nielenže nevyzerá naivne ani po 17 rokoch, on navyše pôsobí aktuálnejšie než kedykoľvek predtým. Dej sa nestal kultovým len pre svoju podstatu, ale taktiež radom dojemných, pamätných scén a situácií, krásnymi dialógmi, ktoré podkresľovala nádherná hudba Nobua Uematsa a tým najtemnejším záporákom všetkých čias, Sephirothom.
Hrateľnosť opäť nebola klasickým role-playing klišé, pretože tvorcovia narukovali so zaujímavým systémom matérií, ktoré hráči mohli vkladať do zbraní či výzbroje (čítate správne, to, čo je dnes vyzdvihované do nebies v Path of Exile, sa objavilo vo Final Fantasy VII už pred dvoma dekádami). Hra obsahovala kopu minihier, od pretláčania sa a strieľania na terč v pohybe, cez jazdu na motorke a snowboarde, cez bojovanie v aréne a pretekov miestnych operencov chocobov, až po hranie na piáne či misie v štýle real-time stratégií. Final Fantasy VII vám dokonca dovolí ovládať ponorku a bojovať s ňou pod morskou hladinou, či v jednom prípade dokonca dávať dýchanie z úst do úst.
Hra obsahuje tony skrytých vecí, nepovinných úloh, dve voliteľné postavy na získanie do svojich radov, prepracované šľachtenie chocobov, množstvo mocných vyvolávacích bohov pre použitie v boji, tony matérií, ktoré si v jednom prípade môžete aj vyrobiť, obrovitánsky a po čase aj otvorený svet, superťažkých nepovinných bossov a kopu ďalšieho. Final Fantasy VII nemá žiadne slabé miesto a vo všetkom, čo hráčovi ponúka, s istotou jej vlastnou vyniká. Chcete poznať najlepšie RPG všekých čias? Je ňou Final Fantasy VII.