Moderná a výkonná herná grafika pre náročných používateľov, ktorí vyžadujú nekompromisný výkon, pritom však nebudú potrebovať atómový reaktor.
Prvé dojmy
Už pri prvom odhalení grafiky sme zostali prekvapení z veľkosti nového chladiča s názvom Twin-Frozr V – pasív je skutočne masívny a rebrovanie je relatívne husté, na prvý pohľad by sa to mohlo zdať zbytočné, keďže GTX 970 má TDP nízkych 145 W. Dôvod je jednoduchý, grafika (v prípade, že nie je vo vysokej záťaži) má schopnosť bežať v pasívnom režime (má vypnuté ventilátory), vďaka čomu je dokonale tichá. Kryt chladenia má relatívne jednoduchý dizajn – ide o kombináciu čiernej farby s červenou, vďaka čomu sa grafika vizuálne hodí do takmer každej zostavy. V prednej časti grafiky môžeme nájsť bielo podsvietené MSI logo. PCB (základná doska grafiky) je matnej čiernej farby, ktorá vyzerá v každej zostave naozaj vynikajúco. Po konektorovej stránke je grafika vybavená vcelku štandardne, na napájanie vyžaduje jeden 8- a jeden 6-pinový konektor, čo sa nám zdá zbytočné vzhľadom na nízku spotrebu grafiky. V zadnej časti má výstupy na DVI-I, DVI-D, HDMI a DP.
Azda jediné, čo nás prekvapilo, sú spomínané 8- a 6-pinové konektory na napájanie, a to z dôvodu nízkej spotreby, výhodou však je, že sú otočené o 180°, vďaka čomu sa káble dajú odpájať oveľa pohodlnejšie. Pri grafike tejto kategórie by sme však skôr očakávali dva 6-pinové konektory alebo dokonca iba jeden 8-pinový konektor.
Detailné špecifikácie
Pod masívnym chladičom sa skrýva grafický čip s kódovým označením GM 204, je vyrobený vcelku bežným výrobným procesom 28 nm. Grafické jadro obsahuje 1664 Cuda jednotiek, 64 ROP jednotiek a 104 textúrovacích jednotiek. K jadru sú pripojené 4 GB rýchlej pamäte typu GDDR5 cez 256-bitovú zbernicu, pamäť je pritom taktovaná na vysokých 7 GHz, vďaka čomu dosahuje priepustnosť 224 GB/s. Grafické jadro vďaka vynikajúcej architektúre Maxwell dosahuje nízkych 145 W TDP, čo je na dnešné pomery veľmi nízka hodnota na high-end grafickú kartu.
Ako funguje DSR
DSR (Dynamic Super Resolution) je nová technológia, ktorú odhalila spoločnosť nVidia spoločne s vydaním novej rady GeForce GTX 900. Princíp fungovania je relatívne jednoduchý, avšak v prípade, že máte Full HD monitor, sa môže stať, že niektoré staršie tituly už nevyzerajú najlepšie kvôli nízkemu počtu polygónov. Aby vyzerali lepšie, vyrenderuje ich grafika v 4K (4 x 1080 p) a následne ich downsampluje (zníži rozlíšenie) do vášho, vďaka čomu budú objekty až 4-krát detailnejšie.
Testovacia zostava a metodika testovania
Zostava použitá na testovanie:
- CPU – Intel Core i5 3570 K@4,5 GHz
- RAM – Kingston 12 GB@1600 MHz (Dual Channel 8 + 4)
- MB – ASUS ROG Maximus V Gene Z77
- SSD – Intel X25 80 GB (Operačný systém)
- HDD – 2 x WD Caviar Black 1 TB@RAID 0 (Dáta a Hry)
- PSU – OCZ ZT 750 W
- CASE – Zalman Z11 (+ 4 nízkootáčkové 12 cm ventilátory)
- H2O – Corsair H60
- OS – Windows 8.1 Professional so všetkými dostupnými aktualizáciami
Všetky hry boli testované na rozlíšení 1920 x 1080 (Full HD) na najvyšších grafických nastaveniach, anti-aliasing sme pri niektorých tituloch museli znížiť kvôli nekonzistentnosti výsledkov. Všetky testy sme robili za pomoci programu Fraps, pričom každý test sme robili trikrát a spriemerovali.
Počas všetkých testov sme mali vypnuté DSR – zapli sme ho až vtedy, keď sme túto technológiu testovali.
Nastavenia anti-aliasingu v hrách:
- Battlefield 4 – 4 x MSAA
- Assassin’s Creed IV: Black Flag – 4 x TXAA
- Crysis 3 – FXAA
- DeadRising 3 – FXAA
- Call of Duty: Ghosts – 4 x TXAA
- Shadow of Mordor – nie je možnosť nastavenia
Výsledky testov hier
V dobe testovania bol najaktuálnejším ovládačom Geforce Game Ready Driver 344.48 vo verzii WHQL.
Ako môžeme vidieť aj podľa výsledkov testov hier, grafika si viedla skutočne vynikajúco, samozrejme, nepozorovali sme žiadne poklesy snímok (FrameDropy).
Syntetické Benchmarky
Ďalej sme spravili tri testy z najznámejších benchmarkov: 3D Marku, Unigne Heaven a Unigine Valley. Všetky testy boli uskutočnené na najvyšších možných nastaveniach, s výnimkou stereoskopického 3D. V 3D Marku sme testovali sériu scén Firestrike Extreme. Výsledky sú iba GPU score (nepoužili sme celkové skóre zostavy). Vďaka týmto testom si môžete sami vyskúšať, ako si vedie vaša grafika v porovnaní s touto.
Prevádzkové vlastnosti
Teplota grafického jadra sa pri bežnej práci pohybovala v rozmedzí veľmi príjemných 40-45°C, grafika bola po celý čas dokonale bezhlučná, pretože bežala v pasívnom režime, v rámci ktorého mala úplne vypnuté oba ventilátory. Teplota sa pri hraní opäť pohybovala na úrovni príjemných 64 °C, grafika bola veľmi tichá, ba až nepočuteľná, jej zvukový prejav sa pohyboval na úrovni tichého šepotu.
Spotreba celej zostavy pri bežnej práci predstavovala nízkych 90 W, počas záťažového testu FurMark sa pohybovala na úrovni 330 W, čo je skutočne vynikajúci výsledok na high-end grafiku. Dĺžka grafiky je relatívne štandardných 26,9 cm, takže by nemal byť problém vtesnať ju do takmer každej debne. Chladenie pamätí je vyriešené vcelku zvláštnym spôsobom, na spodnej strane dosky sú totižto chladené UniSinkom, ktorý od nich odvádza teplo, na hornej strane sa však nachádzajú ďalšie štyri čipy, ktoré nie sú chladené vôbec. Teploty pamätí sa však počas hrania pohybovali okolo 65 °C, takže by sme sa o ne nebáli ani z dlhodobého hľadiska.
Chladenie VRM (Voltage Regulator Module – Napájacia kaskáda) je vyriešené pomocou malého chladiča, ktorý je ofukovaný ventilátormi, bohužiaľ, prietok vzduchu zrejme nie je dostatočný, keďže teplota sa pri hraní pohybovala na úrovni 85 °C, čo je ešte znesiteľná teplota, ale s malými rezervami, ktoré by ste mohli využiť pri pretaktovaní.
Celkovo sme však s prevádzkovými vlastnosťami veľmi spokojní, grafika je vzhľadom na nízku spotrebu mimoriadne výkonná a zároveň tichá.
Pretaktovanie
Nami testovaná grafika je zo série OC, čo znamená, že je od výroby mierne pretaktovaná, v našom prípade to je 1279 Mhz z pôvodných 1178 MHz. My sme si ale povedali, že keďže má grafika skutočne vynikajúce prevádzkové vlastnosti, ako aj predimenzovaný chladič, bola by škoda nevyskúšať, čo dokáže. Na pretaktovanie sme použili veľmi známy program MSI Afterburner, ktorý výrobca dodáva spoločne s ovládačmi na CD. Na simuláciu záťaže sme využili program FurMark, ktorý zaťažuje grafiku na 100 %.
Spočiatku sme skúšali taktovať bez zvýšenia limitu napájania, či bez zvýšenia maximálnej teploty, ktorá je nastavená na 79 °C, vďaka čomu sme sa dostali na hodnotu 1315 MHz a teplotu 69 °C, samozrejme, neboli sme spokojní – táto grafika musí predsa zniesť viac! V druhom pokuse sme zvýšili Power Limit na maximálnych 110 %, a po postupnom pridávaní frekvencie sme sa dostali až na brutálnych 1417 MHz a 71 °C, bohužiaľ, to bol koniec nášho taktovania, keďže grafika bola už na vyššej frekvencii nestabilná pri akýchkoľvek nastaveniach. Na záver taktovania musíme uznať, že grafika je naozaj skvelá na taktovanie, jediné, čo by sme privítali, by bolo vyššie maximum Power Limitu, ktoré nás zastavilo pred vyššími frekvenciami.
Záver a hodnotenie
Na záver by sme chceli grafiku a výrobcu pochváliť za veľmi dobre spracovaný produkt – grafika je veľmi výkonná vzhľadom na svoju (až smiešnu) spotrebu a rovnako prijateľná je aj cena samotného produktu. Po vzhľadovej stránke sa rozhodne nie je na čo sťažovať, chladič vyzerá výborne, rovnako ako aj PCB v matnej čiernej farbe. Hlučnosť grafiky je tiež na pomyselnú jednotku, keďže pri bežnej práci ani netušíte, že vôbec nejakú grafiku máte, a pri hraní si tiež musíte občas pripomenúť, aké „delo“ to vôbec máte, pretože nedáva o sebe absolútne vedieť.
Technické špecifikácie
Počet jadier: 1664
Text. jednotky: 104
ROPs: 64
Takt jadra: 1279 Mhz
Takt pamätí: 7 GHz
Kapacita: 4 GB
Informácie o produkte
Vyrobil: MSI
Cena: 360€