Nielenže sme oddanými fanúšikmi filmovej votreleckej série, ale roky sme sledovali aj transformáciu týchto smrteľne nebezpečných mimozemšťanov do hernej podoby. Od pôvodného Alien, cez Alien vs. Predator, až po Alien: Colonial Marines. V tejto chvíli máme jasný názor na to, ako Alien: Isolation zapadne do tejto početnej rodiny. Najnovší diel bude niečím, čo sme doteraz v herných Votrelcoch prežili len okrajovo, príležitostne. Manifestom strachu.
Neprehliadnite ani Gamescom 2014: Alien Isolation interview: Votrelci boli o zabíjaní, naša hra je o strachu
Naše dojmy z hry spĺňali všetky kritériá toho, čo si predstavujeme pod pojmom „Survival Horror“, ku ktorému sa Alien Isolation hlási. V prezentovanom deme sa Amanda Ripleyová už nachádzala na Sevastopole, na stanicu dorazila s tímom ľudí, ktorí, podobne ako ona, pátrali po informáciách. Počas riskantného zostupu na takmer vyľudnenú stanicu sa jeden z členov posádky lode zranil a Amandinou úlohou je nájsť potrebné lekárske vybavenie. Prostredie Sevastopolu, teda dejisko hry, ja nadizajnované do klasickej retro-vízie budúcnosti, dôverne známej všetkým fanúšikom filmu. Žiadna sterilná bieloba a čistota, steny sú špinavé, chodby a izby sú znečistené a zanesené, neudržiavané. Prvou úlohou hráča je nájsť ošetrovňu.
Reálnosť, atmosféra a zmysel pre detail
V gameplay sa hráč nemôže spoliehať na nejakú mini mapu ako súčasť obrazovky, pomocou ktorej by sa orientoval, a ktorá by mu ukazovala smer a cieľ cesty. Pre tieto účely je Amanda vybavená snímačom pohybu (angl. Motion Tracker), teda predmetom, ktorý je sám o sebe zdrojom strachu. Každý, kto hral predošlé hry, pozná ten pocit, keď sa k vašej lokácii pomaly približuje zelená bodka veštiaca záhubu. V Alien Isolation snímač slúži nielen ako jediný prostriedok na vyhnutie sa Votrelcovi, ale aj ako jednoduchý kompas, v ktorom zelená čiarka predstavuje cieľový bod (angl. Objective Marker). Ak však hráč chce snímač použiť, musí ho najprv vytiahnuť – a tu sa autorom musí uznať apel na reálnosť, atmosféru a zmysel pre detail. Akonáhle držíte snímač v ruke, okolie sa pre vás rozmaže, simulujúc tak sústredenie pohľadu na obrazovku zariadenia. Vieme si veľmi živo predstaviť, ako by nás takáto drobnosť vedela priamo v hre zneistiť.
Hráč má, samozrejme, k dispozícii aj mapu, ktorú je možné aktualizovať o zobrazenie ďalších miest. Tieto údaje ale najprv musíte získať – ak teda budete chcieť preskúmať všetky zákutia Sevastopolu, často sa budete musieť vracať naspäť a nielen postupovať vpred. Okrem informácií tohto typu budete nachádzať aj správy a audio nahrávky nebohej posádky stanice, ktoré budú obsahovať často užitočné informácie, ako napríklad číselné kódy, pomocou ktorých odomknete konkrétne dvere či skrinku s užitočným vybavením.
Keďže Amanda je inžinierkou, z nájdených komponentov bude možné vyrábanie rôznych predmetov, ktoré vám pomôžu prežiť. Vývojár nám počas hrania predviedol napríklad tzv. „Noisemaker“, hračku, pomocou ktorej môžete odlákať Votrelca iným smerom, aby ste sa popri ňom nepozorovane prešmykli do vedľajšej miestnosti. Pre výrobu tohto a iných predmetov, napríklad mín, budete potrebovať nielen príslušné súčiastky, ale aj návod na zostrojenie. Mnohé zamknuté dvere budete musieť najprv hacknúť, aby sa otvorili, a to pomocou jednoduchej mini hry – ak však máte za chrbtom blížiaceho sa Votrelca, ako v prípade nášho dema, je to naozaj adrenalínová úloha.
„Kombinácia dynamickej AI Votrelca, istej smrti, ak vás uvidí, a check-point systému ukladania pozícií je zaručeným receptom na adrenalínový zážitok plný strachu a neistoty.“
Ďalším implementovaným prvkom, vďaka ktorému budete v neustálom napätí, je systém ukladania progresu v hre. Ten je vyriešený checkpointmi, teda špecifickými miestami, na ktorých sa hra automaticky uloží. Manuálne „sejvovanie“ autori vyškrtli z plánov práve kvôli udržaniu adrenalínovej atmosféry, s čím v podstate súhlasíme. Na druhej strane môže napätie ľahko skĺznuť k frustrácii, keď budete o sekundu pomalší ako Votrelec. Pre nás najúžasnejšou informáciou bolo totiž objasnenie toho, ako jeho AI funguje.
Votrelec bude dynamický a nepredvídateľný, a okrem niekoľkých skriptov (teda bodov v hernom postupe, kedy sa stopercentne objaví) sa bude správať ako živá bytosť. Vývojári nás ubezpečili, že hra bude opakovane hrateľná a zážitok bude vždy zaručený – a to práve pokročilej inteligencii tejto mimozemskej bytosti. Nielenže bude jeho správanie vždy iné a vždy vás prekvapí na inom mieste, stačí, ak vás raz uvidí, a ste bez šance utiecť. On si k vám cestu nájde.
Predstavte si, že sa pomaly zakrádate chodbou, keď v tom sa na displeji snímača pohybu, niekde tesne za vami, vo vedľajšej miestnosti, objaví zelená bodka. Po vašej pravici je menšia skriňa; rýchlo sa do nej ukryjete a cez štrbiny priezorov sledujete prázdnu chodu. Odrazu sa na nej objaví stelesnená smrť, kráča pomaly, nečujne, a zastaví priamo pred vami. Počujete, ako vám tlčie srdce. Počuje to aj on. Rýchlo srdce tíšite stláčaním tlačidla na klávesnici či ovládači. Toto je Alien Isolation.